گروه فرهنگی«خبرگزاری دانشجو»؛ غدیر چشمه ای که تا پایان هستی می جوشد. غدیر روز ناامیدی شیطان است، غدیر و رویدادهای سرنوشت ساز در تاریخ زندگانی انبیاء، این روز خداوند توبه آدم را پذیرفت، در این روز خداوند ابراهیم را از آتش نجات داد، در این سلیمان از مردم بر جانشینی خود گواهی گرفت، در این روز موسی بر ساحران پیروز شد، دراین روز موسی هارون را وصی خویش کرد و بعد از مرگ هارون مجدد یوشع بن نون را در همین روز بر خلافت برگزید، در این روز شمعون ولی عیسی (ع) شد.
امام رضا (ع) فرمودند: «ولایت امیر المومنین (ع) در روز غدیر خم مثل ملائکه در سجودشان مقابل حضرت آدم (ع) است و مثل کسانی که در روز غدیر از ولایت سرباززدند مثل شیطان است»
فرمان الهی در روز غدیر
فرمان الهی اعلام رسمی امامت و ولایت امیر مومنان بود.
برای اجرای این فرمان پیامبر این گونه فرمود: «من به بندگی خدا اعتراف می کنم و به ربوبیت و خدایی او گواهی می دهم و آنچه بر من وحی نموده ابلاغ می نمایم چرا که هراس دارم اگر چنین نکنم عذابی بر من فرود می آید که احدی –هرچند تدبیرش زیاد باشد-نتواند از آن جلوگیری کند.»
«پروردگاری جز خدای یگانه نیست او به من اعلام نموده که اگر آنچه را در باره علی نازل فرموده به مردم ابلاغ نکنم رسالت خویش را انجام نداده ام از سویی او مرا وعده داده است که در ابلاغ رسالتم آسیبی از سوی مردم به من نخواهد رسید و او خدای کریمی است که مرا کفایت خواهد نمود پس من می گویم که خداوند به من چنن وحی نموده است:«بسم الله الرحمن الرحیم یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و انا لن تفعل فبما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس» ای پیامبر آنچه از سوی پروردگارت بر تو نازل گردید به مردم برسان وگرنه رسالت خویش را انجام نداده ای و خداوند تو را از شر مردمان محافظت خواهد فرمود.»
برای ابلاغ فرمان خدا جبرئیل سه مرتبه بر پیامبر نازل شد
رسول اکرم (ص) چنین می فرمایند: «ای مردم من هرگز در تبلیغ رسالت و آنچه از ناحیه خداوند است بر من نازل شده کوتا هی نکردم و اکنون سبب نزول این آیه را برای شما می گویم همانا جبرئیل سه مرتبه بر من نازل گردید و از طرف خداوند به من امر نمود که در این مکان به همه مردم (سیاه و سفید) اعلام کنم که علی بن ابی طالب برادر و وصی و خلیفه و امام پس از من خواهد بود و جایگاه او نسبت به من همانند جایگاه هارون نسبت به موسی (ع) است جز آن که پس از من پیامبری نخواهد بود»
سپس فرمود «ای مردم علی (ع) پس از خدا و رسول او ولی و صاحب اختیار شماست و خداند این حقیقت را در آیه ای از قرآن به من ابلاغ نموده و می فرماید«انما ولیکم الله ورسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلاه و یوتون الزکاه وهم راکعون» و علی بود که نمازگزارد و در حال رکوع زکات داد و انفاق نمود و در همه حالات در جستجوی رضای رضای خدا بود»
پیامبر درخواست معافیت از اعلام ولایت کرد
پیامبر (ص) از نقشه های منافقان آگاه و از پیمان هایی که بین خود بسته بودند خبر داشت آن حضرت نگران توطئه دشمنان برای ضربه به اسلام بود برای جلوگیری از آن اجازه خواست تا این ماموریت انجام نشود.
آن حضرت این واقعه را چنین بیان می کنند: من از جبرئیل در خواست کردم تا تا از خدا اجازه بگیرد مرا از ابلاغ این میئله به شما معاف بدارد زیرا می دانستم افراد شایسته و با تقوا در میان شما اندک و افراد منافق و مفسد و گنهکاران که به اسلام خیانت و استهزا می کنند فراوانند و خداوند آن را در قرآن در آیه 15 سوره نور توصیف نموده و می فرماید: «اذ تلقونه بالسنتکم و تقولون بافواهکم ما لیس لکم به علم و تحسبونه هینا و هو عند الله عظیم»
آنها مرا زیاد آزار نمودندتا آن اندازه که به من نسبت دادند که من هر سخنی را باور می کنم و به آن گوش فرا می دهم و این بدان سبب بود که علی همیشه ملازم من بود و من به او توجه می نمودم آنان به قدری مرا آزار نمودند که خداوند این آیه را بر من نازل کرد.
«از ایشان کسانی هستند که پیامبر ما را می آزارند و می گویند (او گوش شده و به حرف هر کسی گوش فرا می دهد) به آنان بگو گوش دادن پیامبر به حرف دیگران خیر شماست و به خدا ایمان دارد و گفته های مومنین را تصدیق می کند.
آن حضرت درباره شناختش از منافقان و وعده خدا چنین می فرمایند: من اگر بخواهم نام منافقین را ببرم و آنان را به مردم نشان بدهم می توانم ولی به خدا سوگند من درباره آنان بزرگواری می کنم لکن اکنون خدا از من راضی نمی شود جز اینکه آنچه بر من نازل فرموده به مردم ابلاغ کنم و ولایت علی را به مردم برسانم.
خداوند می فرماید: «و الله یعصمک من الناس» و خداوند تو را از شر مردمان محافظت خواهد فرمود.
حضرت زهرا (س): پیامبر در روز غدیر عقد ولایت و رهبری علی (ع) را محکم کرد تا امید شما(مخالفین) بدین طریق از آن قطع شود.