به گزارش خبرنگار اعزامی «خبرگزاری دانشجو» از رشت، چهل وچهارمین همایش معاونان آموزشی دانشگاهها و مراکز آموزشی عالی کشور که در روزهای هفدهم و هجدهم آبان ماه در استان گیلان برگزار شد، با صدور بیانیهای پایان یافت.
براساس این گزارش، در این همایش علاوه بر طرح مباحث فرهنگی و اخلاقی توسط سخنرانان، مسائلی نظیر آزمون نیمه متمرکز دوره دکتری، گسترش و توسعه تحصیلات تکمیلی، نظارت و ارزیابی و رتبهبندی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، بررسی مقرارت آموزشی، طرح ملی متن باز، بازنگری در برنامه درسی دانشگاهی، اقدامات و برنامه های کمیته علوم قرآنی شورای برنامهریزی آموزشی عالی و شیوههای اجرایی کردن طرح آمایش آموزش عالی مورد بررسی قرار گرفت.
بنابراین گزارش، شرکت کنندگان در این نشست بر اهتمام خود مبنی بر تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص اتخاذ رویکرد اقتصاد مقاومتی در اجرای برنامهها و اصلاح سبک زندگی در تناسب با هویت اسلامی تأکید کردند.
در همین ارتباط مواردی بهعنوان شرط لازم برای عملکرد بهینه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور برای انجام مأموریتهای محوله مورد تأکید قرار گرفت.
در بیانیه پایانی چهل و چهارمین همایش معاونان آموزشی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور آمده است:
دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور به لحاظ نقشی که در تولید علم و تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور ایفا میکنند موتور محرکه توسعه کشور محسوب میشوند و نقش محوری در توسعه نظام دارند از سوی اقتصاد مقاومتی، اقتصادی دانشبنیان و دانشمحور است از این حیث نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی در شئون جامعه ایجاب میکند دانشگاهها و مراکز آموزش عالی نسبت به عملیاتی کردن این موضوع حیاتی اهتمام ورزند.
معاونان آموزشی شرکتکننده در این همایش بر تربیت نیروی انسانی بصیر و کارآمد مورد نیاز کشور با تأکید بر جنبههای معرفتی و مهارتی تداوم طرح بازنگری در برنامههای درسی و هدایت استعدادها به سمت نیازهای واقعی بخششهای مختلف اقتصادی و اجتماعی کشور متناسب با مقتضیات زمانی و مکانی و مبتنی بر آموزش بر روز کاربردی و کارآمد تأکید میکنند.
تدوین طرح آمایش آموزش عالی بهعنوان نقشه راه توسعه هدفمند آموزش عالی گام بزرگی است که از طریق توسعه متوازن آموزش عالی و پرهیز از موازی کاری و اجرای برنامههای آموزشی نامتناسب با زمان و مکان به اجرا گذاشته شده است و معاونان آموزشی شرکت کننده در همایش آمادگی خود را برای این طرح بزرگ ملی اعلام کردند و حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی را خواستار شدند.
با توجه به نقش محوری تحصیلات تکمیلی در تولید علم و دستیابی به اهداف سند چشمانداز، شرکت کنندگان در همایش ضرورت بازمهندسی و ارتقای مداوم روشهای پذیرش دانشجو را مورد تأکید قرار دادند.
شرکت کنندگان در همایش ارتقای تمام دانشگاههای مادر استانی تا حد 10 دانشگاه برتر کشور را به عنوان شرط لازم برای تحقق عدالت آموزشی عنوان کردند و حمایت دولت و مجلس را برای کمک به تحقق این خواسته مهم و اختصاص ردیف اعتباری ویژه به همین منظور را خواستار شدند.
شرکت کنندگان در این همایش تسریع در بازنگری برنامههای درسی رشتههای علوم انسانی را خواستار شدند.
شرکت کنندگان در همایش مراتب قدرشناسی خود از معاونت آموزشی وزارت علوم بهخاطر اهتمام در تدوین و اجرای برنامههای اصولی برای ارتقای آموزش عالی ابراز داشتند و از هئیت رئیسه دانشگاه گیلان و دست اندرکاران برگزاری همایش قدردانی کردند.