استاد حوزه علمیه قم گفت: دو شب پیش از عملیات کربلای 5 دعای توسل را برای غواصان خواندم و در حالی که دعا به پایان رسیده بود، دو نفر از رزمندگان ...
به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از خرم آباد، حجت الاسلام ماندگاری امروز، 15 اسفند در یادواره شهدای مخابرات سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان در خرم آباد، با اشاره به اینکه انسان در میهمانی و بزم شهدا از سه جهت پذیرایی می شود، تصریح کرد: در میهمانی ها قاعده ای وجود دارد و آن این است که هر چه معرفت میهمان بیشتر باشد، بیشتر پذیرایی می شود و در میهمانی شهدا هم وضع به همین منوال است.
وی افزود: هر کس به مقام شهدا معرفت پیدا کند، حسرت می خورد و اگر دیدیم که در مجلس شهدا آمدیم و حسرت نخوردیم، بدانید دست خالی بیرون آمده ایم.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه یک دسته از شهدا کسانی هستند که با شهادت از دنیا می روند و یک دسته دیگر کسانی هستند که با فرهنگ شهادت زندگی می کنند، گفت: امام علی (ع) تنها زمانی گفت که به خدای کعبه رستگار شدم که در محراب به شهادت رسید؛ این در حالی است که در زمانی هم که به ولایت منصوب شد، این را نگفت.
ماندگاری با اشاره به حضور میرزا جواد تهرانی، استاد اخلاق حوزه علمیه خراسان در عملیات رمضان ادامه داد: این عالم بزرگ که خوب مقام شهدا را می فهمید، زمانی که با قامت خمیده با لباس پاسداری به جبهه آمده بود، رزمندگان دور ایشان جمع شده بودند و تقاضای گرفتن عکس یادگاری با ایشان را کردند که ایشان گفتند که اجازه نمی دهم؛ مگر به یک شرط و آن اینکه هرکدام از شما به شهادت رسیدید، شفاعت من را هم بکنید.
وی با بیان خاطره ای از معرفت آیت الله مشکینی به مقام شهدا نیز خاطرنشان کرد: جمعی از رزمندگان نزد آیت الله مشکینی رفته بودند که یکی از آنها از ایشان پرسیدند: ما با لباس خونی مجبور هستیم که نماز بخوانیم و ایشان که مقام شهادت را می فهمید در پاسخ گفت: من حاضرم که با لباس مرتب 20 سال نماز بخوانم؛ اما شما دو رکعت از نمازتان را با آن لباس خونی به من بدهید.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) در جماران خودش را نزد رزمندگان کوچک می کرد، گفت: امام می دانست که این رزمندگان شهدای آینده هستند.
ماندگاری به حضور رزمنده نوجوانی که قامت او به اندازه گلوله توپ بود، اشاره کرد و افزود: کسی از این رزمنده پرسید: تو با این قد و قامت چطور به جبهه آمدی؟ و این رزمنده می گوید: با التماس. بعد آن فرد می پرسد: چطور گلوله توپ را به قبضه می رسانی. وی در پاسخ می گوید: آن را هم به التماس. بعد آن فرد می پرسد: چرا این کار را می کنی. و آن رزمنده می گوید: برای شهادت. و فرد می پرسد: چطور می خواهی شهید شوی. و این نوجوان می گوید: با التماس. با این حال زمانی که بدن قطعه قطعه این رزمنده را جمع می کردند معلوم بود که با چه التماسی به فیض شهادت نائل آمده است.
وی با اشاره به حضور خود در بین غواصان برای قرائت دعای توسل تصریح کرد: دو شب پیش از عملیات کربلای 5 دعای توسل را در بین غواصان قرائت کردم، دعا که تمام شد بچه ها حال خوبی پیدا کردند؛ اما دو تا از آنها که به خاطر اشک ریختن های زیاد به اشکانیان معروف شده بودند، سر به روی شانه های هم گذاشته بودند و زار زار گریه می کردند. یکی از این رزمندگان گفت که نفسم در سینه ام خیلی سنگینی می کند، شب چهارشنبه بود که این حرف را زد و بچه ها را به هم ریخت. صبح جمعه رفتم، خودم جنازه سوراخ سوراخ این رزمنده را آوردم، آن رفیقش هم که بالای سر جنازه اش آمده بود، می گفت: بی معرفت مگر قرار نبود با هم برویم. او هم در عملیات کربلای 8 شهید شد و هیچ وقت جنازه اش پیدا نشد.
استاد حوزه علمیه قم گفت: پذیرایی دومی که آدم ها در میهمانی شهدا می شوند، این است که هر کس معرفت به غربت شهدا پیدا کند، بیشتر به مقام شهدا حسرت می خورد؛ اگر کسی بفهمد که پیشانی امام حسین (ع) جای بوسیدن است نه سنگ زدن آن وقت به غربت شهدا معرفت پیدا می کند.
ماندگاری با اشاره به اینکه آدم گاهی وقت ها غصه مدیرانی که با ثمره خون شهدا به پست و مقام رسیده اند؛ اما مقام شهدا را نمی دانند، را می خورد، بیان داشت: دانشجویی از من پرسید: برای چه پای شهدا را به دانشگاهها و تفریح گاه ها باز کرده اید. من در جواب گفتم: تا بچه بسیجی ها بیایند سر مزار شهدا غصه بخورند و گریه کنند و شما هم نگاه کنید.
وی با تاکید بر اینکه غصه خوردن برای شهدا انسان ساز و سازنده است، افزود: امام زمان (عج) روزی دو بار به خاطر غصه هایشان روضه می خوانند.
استاد حوزه علمیه قم گفت: پذیرایی سومی که آدم ها در میهمانی شهدا خواهند شد، این است که شهدا برای ما اتمام حجت می شوند به این دلیل که شهدا از هر صنف و قشری هستند؛ پس دیگر کسی نمی تواند بگوید به خاطر مشغله و کار نمازم را نخواندم؛ چراکه نماز شهدا ترک نمی شد.
ماندگاری افزود: امروز برخی از مدیران می گویند که دیسیپلین مدیریت باید حفظ شود، به چه وسیله، با اسراف و دکور بازی؛ اما شهید باکری شهردار بود، شهید رجایی و باهنر هم رئیس جمهور و نخست وزیر بودند؛ ولی هیچ کدام دنبال این قرتی بازی ها نبودند.
وی ادامه داد: خاطره ای را پیش رهبر انقلاب تعریف کردم که ایشان خیلی کیف کردند و آن این بود که در عملیات والفجر 8 دو بسیجی پشت موانع اروند ایستاده بودند و با لهجه مشهدی با هم حرف می زدند که یکی از آنها گفت: یا آن ور اروند یا در وسط آن یا در این ور آن شهید می شویم که آن یکی در جواب گفت: مهم نیست که آن ور، وسط یا آن ور اروند شهید شویم، مهم آن است که بچه ها نگذاشته اند حرف امام روی زمین بماند.
استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه شهدا نگذاشتند که در 10 سال اول انقلاب حتی اشک امام برای یک بار هم درآید، گفت: اما ما در این 22 سال نمی دانم که چه بی غیرتی کردیم که دو بار در سال 78 و 88 اشک ولی را درآورده ایم.
ماندگاری حضور حداکثری در انتخابات، انتخاب اصلح و برگزاری انتخابات اسلامی عاری از تهمت را از تاکیدات رهبر انقلاب دانست و تصریح کرد: اگر می خواهید رای دهید به شعارها و وعده ها نگاه نکنید، بلکه ببینید که کاندیداها چه گذشته ای داشته اند بعد به آنها رای دهید.
وی با اشاره به اینکه اگر خواستید به فرد اصلحی که ممکن است رای نیاورد، رای دهید، مراقب باشید که به بهانه اینکه رای ندارد، توسط دیگران از رای دادن به فرد اصلح منصرف نشوید، بیان کرد: ما منکر کاستی ها و اشتباهات نیستیم؛ اما رسالتی که بر عهده ما است این است که با بیان خدمات نظام مردم را به رای دادن امیدوار کنیم.
لازم به ذکر است، در این مراسم ضمن تجلیل از خانواده های معظم شهدای مخابرات سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان از کتاب عملیات کربلای 4 و تمبر یادواره شهدای مخابرات استان نیز رونمایی شد.