عضو موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: تحقیق در دین به معانی نسبی بودن اسلام و دین نیست، بلکه به معنای اثبات حکم قطعی و جاودانه اسلام است.
به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، حجت الاسلام ابوترابی امروز در دومین روز اردوی «ماه خدا» در هتل میثاق مشهد، با اشاره به اینکه چنانچه مردم می دانستند در دانش طلبی چه برکتی وجود دارد علم را فرا می گرفتند ولو اینکه خون ها ریخته شود، بیان کرد: موضوع علم و دین همیشه مطرح بوده و از موضوعات زنده دنیاست.
وی افزود: برخی حوادثی که منجر به جدی شدن بحث علم و دین است زمینه هایی است مانند ادعاهای تجربی دانشمندان دنیا همچنین موضوع شرع در عالم و بحث حوادث غیرمترقبه مواردی بودند که اصطکاک موارد دینی را مطرح کردند.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه آنچه در دنیای غرب به دین نسبت داده می شود مربوط به مسیحیت و یهودیت بود، تصریح کرد: آنچه از این ادیان مطرح شده گزارشاتی است که قابل قبول نیست و این ادعاها صرفا گزارش است و نه از کتاب مقدس.
ابوترابی با تاکید بر اینکه تنها کتابی که نه تحریف شده و نه تحریف در آن وجود دارد، قرآن است، خاطر نشان کرد: قرآن است که نه کلمهای به آن اضافه و نه کلمهای از آن کم شده و چنانچه گزارش صحیحی از تورات و انجیل در دست است همانی است که در قرآن و روایاتی که از نظر اسلام روایات محکمی هستند، آمده است.
وی علم و دین را به جهاد گوناگونی تقسیم کرد و بیان داشت: یک بخش دین است که ادعای عصمت، قداست و تحریف نشدن دارد و گزاره هایی است که از طرف خداست.
عضو موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ادامه داد: یک بخش دیگری از علم است که همه پذیرفته ایم علوم جهان علومی 95 درصدی و تجربی هستند که با گذشت زمان تغییر خواهند کرد.
ابوترابی یکی از دلایل و انگیزه های رفتن به سمت علم و دین را طالب بودن انسان دانست و گفت: دلیل دوم رفتن به سمت علم و دانش این است که علوم دینی ما عین معنویات ما هستند و آینده دینی ما به آن وابسته است؛ بنابراین علمای دینی به آن حساسیت دارند.
وی افزود: انگیزه سوم مربوط به کسانی می شود که انگیزه های مادی و غیرالهی دارند و سعی می کنند در این مجموعه به اینجا برسند که دین قابل قبول نیست.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: این افراد به دنبال این هستند که معاد نباشد و همچنین به دنبال جواب پرسش های خود نیستند؛ زیرا چنانچه این گونه بود قرآن خود به پرسش ها جواب داده است.
ابوترابی تصریح کرد: در این بحث باید بدانیم با چه مفاهیمی روبرو هستیم و چه شیوه ای می توان یافت که رابطه علم و دین را مشخص کرد و چنانچه این متد عقلانی باشد و شیوه تحقیق را روشن کنیم و بدانیم با کدام مبنا با چه کسی و با چه موضوعی بحث می کنیم ادامه راه آسان تر خواهد بود.
وی در ادامه با طرح این پرسش که با چه علمی و دینی باید به موضوع پرداخت، گفت: جواب این است که در بحث دین مراد ادیان الهی هستند آن هم ادیانی که در آنها تحریف نشده باشد.
این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: در کتاب مقدسی که به پیامبران الهی نسبت فحشا می دهد چگونه می توان از این دین و از این کتاب دفاع کرد؛ حال آنکه قرآن این گونه نیست.
ابوترابی با اشاره به اینکه در اعتقاداتمان اثبات کرده ایم امام معصوم است، خاطر نشان کرد: این چنین نیست هر روایتی با هر تحریفی مورد تعارض دین و علم قرار گیرند، بلکه نیازمند کاوش های تحقیقی هستیم.
وی بیان داشت: کسانی که می خواهند تعارض را مطرح کنند باید علم را بخوبی بشناسند و از طرف دیگر روایات بسیار وجود دارد که همه در یک مرتبه نیستند، بلکه آنانی که نفس قرآن هستند صحیح می باشد.
این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: بنابراین تفاسیر علمی را باید در کنار هم قرار داد و مقایسه کرد که چنانچه روایتی 95 درصد احتمال صحت دارد آن علم هم صحتی 95 درصدی داشته باشد.
ابوترابی با اشاره به اینکه شیوه ما در تحقیق دین باید یک شیوه تحقیق معرفت شناختی باشد، تصریح کرد: البته تحقیق در ارتباط با دین به معنای نسبی بودن دین و اسلام نیست، بلکه به معنای این است که ثابت کنیم حکم قطعی و جاودانه حکم اسلام و خداوند است.
وی با اشاره به اینکه معمولا به هر چیزی غیر از دین علم گفته می شود، خاطرنشان کرد: چناچه مشاهده شد علم صحبتی را مطرح کرده است که دین قبول ندارد؛ بنابراین باید در خصوص علم و روش آن تجدیدنظر کرد و نه در دین.
این مدرس دانشگاه تاکید کرد: بدترین اقدامی که برخی انجام داده اند این است که دین را از معرفت جدا و تبدیل به امری سراسر رمز و رازهایی است که قابل فهم نیستند و معتقدند دین حالت درونی و احساسی است.
ابوترابی ادامه داد: بعضی از فیلسوفان غربی مانند کانت معتقد بودند عقل نمی تواند وارد وادی دین شود؛ زیرا دین را نمی فهمد و این نوع نگاه به دلیل این است که مسیحیت آنها تحریف کرده است.
وی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات به روز علم و دین در کشور ما نسبت و رابطه علم و دین است، بیان داشت: ادعایی مطرح شده که معتقدند همه علوم بشری امروز باطل هستند و علومی صحت دارند که برخواسته از دین باشد.
این مدرس دانشگاه افزود: این ادعا صحت ندارد؛ زیرا نفی عقل در تجربیات باعث نفی عقل در دین و نهایتا منجر به نفی کامل عقل می شود.
ابوترابی ادامه داد: گروهی دیگر معتقدند علم امروز کامل نیست و امام عصر باید بیاید تا تمامی علوم کامل شوند و این افراد نیز تجربیات را نفی می کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: دسته سوم افرادی هستند که علوم تجربی را الهی می دانند و معتقدند خداوند ابزار را آفریده تا کار دینی انجام دهیم این گروره نیز موضوع را تغییر داده اند؛ بنابراین در انجام تحقیقات باید تعادل را رعایت کرد.