به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، یوسف امینی شب گذشته در نشست « بررسی نقاط ضعف و قوت نمایشگاه هشتم قرآن و عترت مشهد» که در حاشیه هشتمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد برگزار شد، با بیان اینکه خراسان رضوی پایگاه قهرمانان قرآنی کشور است، گفت: پایگاه قرائت قرآن کشور در مشهد و خراسان رضوی است و قهرمانان قرآنی که همیشه در سطح کشور مورد تشویق قرار میگیرند اغلب از این شهر و استان هستند و این یک دلیل و البته یک ضرورت برای ساکنان سرزمین ولایت است.
خراسان رضوی پایگاه قهرمانان قرآنی کشور است
وی با اشاره به پیشگامی خراسان رضوی در فعالیتهای قرآنی تصریح کرد: زمانی که در بسیاری از استانهای کشور تشکل منسجم قرآنی وجود نداشت خراسانیها در برگزاری نمایشگاههای متعدد قرآنی و فرهنگی پیشگام شدند.
معاون قرآن و عترت اداره کل ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: تاسیس موسسات قرآنی، ایجاد مراکز تربیت مربی و مدرس قرآن کریم، جشنواره علوم و هنرهای قرآنی مهدهای قرآنی از خراسان رضوی آغاز شده و همه اینها فقط گوشههایی از ظرفیتهای موجود در این استان است.
امینی با اشاره به سخنان حسینیف وزیر فرهنگ ارشاد مبنی بر اینکه «ما در تهران نیز باید به سمت عترتی کردن نمایشگاه قرآن تهران پیش برویم»،گفت: ما تاکید داریم که نمایشگاه مشهد، نمایشگاه قرآن و عترت است.
وی هدف اصلی برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت خراسان رضوی را تبلیغ و گسترش معارف و فرهنگ قرآنی و توسل به ائمه و اهل بیت(ع) دانست و افزود: گسترش معارف قرآن از طریق فعالیت ها و برنامه های قرآنی و قرآنی کردن رفتار های جامعه و پیاده کردن سیره و و روش اهل بیت(ع) که منبعث از قرآن است هدف اصلی نمایشگاه قران و عترت مشهد بوده است.
معاون قرآن و عترت اداره کل ارشاد اسلامی خراسان رضوی یکی از نقاط قوت نمایشگاه هشتم قرآن و عترت خراسان رضوی را استفاده از برخی نخبگان قرآنی استان دانست و گفت: افزایش زمان نمایشگاه از شش روز به 9 روز یکی دیگر از نکات مثبت این دوره بود.
امینی گفت: ما برای پیش رفت نیازمند نقد شدن هستیم و در صورتی که فکر کنیم به نقطه مطلوب رسیده ایم هم آنجا نقطه توقف ما خواهد بود.
وی حضور همه دستگاه ها و نهادهای مربوطه را در توسعه فرهنگ قرآنی الزامی دانست و بیان کرد: بایدهمه دستگاه هایی که در توسعه فرهنگ قرآنی مسئولیت دارند به میدان بیایند و با تمام توان به منظور توسعه هرچه کیفی و کمی تر فرهنگ قرآنی گام بردارند.
قائم مقام دبیر اجرایی هشتمین نمایشگاه قرآن وعترت خراسان رضوی با اشاره به وجود 30 بخش متنوع نمایشگاهی در هشتمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد گفت: در بخش مکتوب 53 غرفه، بخش عترت و ولایت 57 غرفه، بخش جنگ نرم12 غرفه، بخش هنرهای قرآن 69 غرفه بخش بین الملل هفت غرفه، نشر و دیجیتال 48 غرفه، حجاب و عفاف 10 غرفه، ادارات و نهادهای دولتی 265 غرفه و در بخش موسسات فرهنگی و کودک و نوجوان نیز 70 غرفه حضور داشتند.
امینی همچنین با اشاره به برخی غرفه هایی که حضور آنها در نمایشگاه هیچ تناسبی با فضای قرآنی نمایشگاه قرآن و عترت نداشت، افزود: بخش هایی از نمایشگاه بویژه در قسمت های ورودی و خروجی در اختیار خود شهرداری و مسئولان نمایشگاه بین المللی مشهد بود و آنها خودشان طبق درخواست هایی که داشتند این غرفه ها را برای کسب درآمد عرضه کردند و این با اصل نمایشگاهی که برگزار شده ارتباطی ندارد که البته از حوزه اختیار ما نیز خارج بود.
معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی با اشاره به بخش بین الملل نمایشگاه هشتم گفت: این بخش با همکاری جامعه المصطفی العالمیه(ص) برگزار شد و طلاب خارجی از شهرهای مختلف به صورت گروهی انفرادی در نمایشگاه حاضر شدند که همین مسئله باعث ایجاد یک رابطه و تبادل خوب فرهنگی نیز شد.
شیوه تبلیغاتی نمایشگاه مناسب نبود
در ادامه غلامرضا بصیری پور، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی مشهد نیز در این نشست با اشاره به برخی ضعف های وجود در نمایشگاه هشتم قرآن و عترت مشهد بیان کرد: برای بررسی نقاط ضعف و قوت و نمرده دهی به هشتمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد اول باید هدف از برگزاری نمایشگاه مشخص شود بعد نمره دهی کنیم.
وی افزود: اگر هدف فروش قرآن بوده که باید بگویم غرفه فروش ظروف کریستالی شلوغ تر بوده است و اگر هم هدف توجه به پوسته قرآن بوده باز باید شرایط بررسی شود تا بشود منصافانهتر قضاوت کرد.
بصیری پور با اشاره به فعالیت های خوبی که در برخی غرفه ها صورت پذیرفت، گفت: به عنوان مثال در یک غرفه کارهای بسیار خوبی در زمینه پویانمایی های قرآنی و اسلامی صورت پذیرفته بود که این کار قابل تقدیر است.
این عضو شورای اسلامی شهر مشهد با انتقاد از عملکرد کلی در انجام فعالیت های قرآنی گفت: بنده به صورت کلی این شیوه تبلیغ مباحث قرآنی را قبول ندارم و معتقدم رویکردها باید اصلاح شود و ایراد من به ارشاد این نیست که کار نمیکند، بلکه ایراد من در نوع عملکرد است.
وی در پایان با اشاره به این نکته که خادمان قرآن باید نگاه عمیقی به معانی قرآنی داشته باشند، گفت: همه خادمان قرآنی اعم از حوزه های علمیه، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره اوقاف وامور خیریه و تمام سازمانهایی که خودشان را خادم قرآن میدانند باید از توجه صرف به پوسته قرآن در مباحثی همچون قرائت، حفظ و ترتیل خارج شده و توجه به متن قرآن را موردنظر قرار دهند.