به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از بیرجند، میزگرد بررسی مشکلات نخبگان دانشگاهی در حاشیه چهارمین المپیاد رباتیک دانشجویان کشور در دانشگاه پیام نور بیرجندبرگزار شد.
سعید خوش قدم، دانشجوی رشته فناوری اطلاعات دانشگاه پیام نور مرکز بیجار استان کردستان که برای دومین دوره است در المپیاد رباتیک دانشگاه های شرکت می کند، در این میزگرد گفت: در سال 90 در دوره قبلی المپیاد مازندران حضور داشتم و در رشته ربات خلاق موفق شدم رتبه برتر را کسب کنم.
وی ادامه داد: سال 91 در مشهد با ربات های جاسوسی و امدادگر شرکت کردم که آنجا نیز توانستم رتبه پنجم کشوری را بدست آورم.
این دانشجوی دانشگاه پیام نور مرکز بیجار کردستان با اشاره به اینکه امسال هم که چهارمین دوره المپیاد است با ربات مریخ نورد شرکت کردم، افزود: امید می رود با توجه به زحمت و تلاش فراوانی که داشته ام رتبه خوبی کسب کنم.
خوش قدم در مورد کاربرد ربات ها نیز گفت: امروزه ربات ها در زندگی بشر بسیار کاربرد دارند و بیشتر رسانه های جهان به دنبال این هستند تا ببینند که در کجا ربات جدیدی ساخته می شود.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون حمایت خوبی از طرح و ایده های دانشجویی در دانشگاه ها صورت نمی گیرد، تاکید کرد: اگر مسئولان امکانات را در اختیار دانشجویان قرار دهند و حمایت واقعی از طرح های دانشجویی داشته باشند دانشجویان می توانند با ساخت ربات ها و اختراعات در زمینه های متعدد نه تنها کشور را به طور کامل از واردات هر نوع کالایی بی نیاز سازند، بلکه صادرات کشور را نیز افزایش دهند.
این دانشجوی دانشگاه پیام نور مرکز بیجار کردستان با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب بارها بر حمایت از تولیدات داخلی تاکید داشته اند، بیان داشت: اگر مسئولان راهکارهایی را پیش بینی کنند که جوانان و بخصوص دانشجویان بتوانند طرح های خود را در مرحله عمل و در نتیجه به تولید و صنعت برسانند ایران می تواند در سالهایی نه چندان دور به یکی از قطب های علمی جهان تبدیل شود.
محمد امین قدومی زاده، یکی از دانشجویان دانشگاه پیام نور زرقان فارس که در این دوره از مسابقات در لیگ نمایشی شرکت کرد، گفت: چهارمین دوره المپیاد رباتیک نسبت به دوره های قبلی پیشرفت چشمگیری از نظر تعداد شرکت کننده و تیم ها داشته است.
وی افزود: در این دوره با ربات هوشمند پردازش تصویر شرکت کرده ام که قابلیت تعقیب شئ، تعقیب خط انتقال فرامین توسط تشخیص دست و قابلیت کنترل به وسیله گوشی های هوشمند را دارد.
این دانشجوی دانشگاه پیام نور زرقان ادامه داد: مسئولان باید حداقل به اندازه طرح و اختراعی و پژوهشی که دانشجویان دارند اعتبار برای آنها در نظر بگیرند.
قدومی زاده افزود: متاسفانه در حال حاضر آموزش ها متمرکز شده در چند دانشگاه و در شهرهای بزرگ کشور و به مابقی دانشگاه ها اهمیت چندانی داده نمی شود.
وی تاکید کرد: مسئولان طرح های دانشجویی را باید حمایت کنند تا دانشجویان نیز انگیزه ای برای کار کردن در زمینه طرح های پژوهشی داشته باشند.
این دانشجوی دانشگاه پیام نور زرقان افزود: وقتی دانشجویی ایده اختراع دستگاه و یا رباتی را در ذهن داشته باشد اما حمایتی نشود نمی توان انتظار داشت که پیشرفتی در کشور هم حاصل شود.
قدومی زاده افزود: حمایت از طرح های دانشجویی می تواند در ایجاد اشتغال در کشور نیز نقش بسزایی داشته باشد.
محمد رضا بهمنی یکی از دانشجویان رشته مدیریت صنعتی دانشگاه شیراز که با طرح و ایده ربات های صنعتی در دوره های قبلی در رشته برنامه نویسی شرکت کرده است نیز در این خصوص گفت: در این دوره نیز با همین رشته شرکت کرده ام و امید است بتوانم نسبت به دوره قبلی رتبه بهتری کسب کنم.
وی با بیان اینکه مسئولان باید به طرح ها و ایده های دانشجویی توجه داشته باشند، افزود: مسئولان باید با برگزاری این چنین مسابقات و المپیاد هایی زمینه را برای به نمایش گذاشتن آثار دانشجویان فراهم کنند.
این دانشجوی رشته مدیریت صنعتی دانشگاه شیراز تصریح کرد: البته اگر نمایشگاهی برگزار شود که صنعتگران و تولیدکنندگان از طرح های دانشجویی بازدید داشته باشند می تواند زمینه مناسبی برای به نمایش گذاشتن آثار باشد.
علی حری، دانشجوی دانشگاه پیام نور نجف آباد نیز با بیان اینکه در دوره قبل در مسابقات المپیاد رباتیک دانشگاه پیام نور کشور در لیگ نمایشی آزاد مقام دوم را کسب کرد، بیان کرد: در این دوره با ربات گویا شرکت کردم که می تواند متن ره را به طور انلاین به صوت و تصویر تبدیل کند و کاربرد آن در گفتار درمانی و فیلم های انیمیشن کاربرد دارد.
وی با بیان اینکه تاکنون مسئولان اجرایی هیچ حمایتی از طرح های ما نداشته اند، گفت: با توجه به اینکه این المپیاد یک رقابت دانشجویی در عرصه علم و فناوری است انتظار می رفت که مسئولان دانشگاهی کشور در آن حضور یابند تا خود قوت قلبی برای ما باشد؛ اما تاکنون این چنین نشده است.
حری خاطرنشان کرد: باید از این المپیادها و ربات های دانشجویان حمایت شود تا زمینه کاربرد آنها در صنعت عملیاتی شده باشد.
لازم به ذکر است، چند روزی است که چهارمین المپیاد رباتیک دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور با حضور مسئولان کشوری و استانی در دانشگاه پیام نور مرکز بیرجند آغاز شده است.
این المپیاد با رویکردی کابردی و تاثیر گذار در تولید ساماندهی شده است تا با حضور و مشارکت موثر صاحب نظران دانشگاهی زمینه ساز تجزیه و تحلیل شرایط و الزامات شود.
در این دوره از المپیاد بیش از 200 تیم دانشجویی و دانش آموزی از سراسر کشور حضور دارند تا آخرین دستاوردهای خود را در عرصه رباتیک به معرض نمایش و رقابت بگذارند.