نصراللهی در گفتوگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در ایلام، هدف از تشکیل دانشگاه علمی کاربردی را تولید رشته و شغل خواند و بیان کرد: اکتفا کردن به قلم و کاغذ نیاز دانشجویان را تامین نمی کند، بلکه در جهان امروز آنچه که حرف اول را در فرآیند آموزش می زند فراگیر کردن فنون مختلف است.
وی افزود: دانشگاه های علمی کاربردی در استان های مختلف با رصد کردن نیازهای ضروری هر منطقه و ایجاد اتاق فکرهای علمی- تحقیقاتی به روند و راندمان توسعه زیرساخت های ضروری استان جهش می بخشند و برای بهبود ارتباط میان دانشگاه و صنعت با ادارات و نهادهای مختلف قرارداد می بندند.
معاون آموزش دانشگاه علمی کاربردی ایلام 1 خاطرنشان کرد: هشت نفر از اعضای هیئت علمی این دانشگاه در قالب هیئت ارزیابی، وظیفه بررسی نقاط قوت و ضعف صنعت ایلام را برعهده دارند.
نصراللهی افزود: اگر نهادهای مختلف در ادارات استان و وزارت علوم، اسباب سنگ اندازی را فراهم نکنند این دانشگاه سیر صعودی خواهد داشت.
وی به جایگاه این دانشگاه در بین مراکز آموزش عالی کشور اشاره کرد و گفت: این مرکز در دو سال پیاپی موفق به دریافت مقام اول در بین 924 دانشگاه علمی کاربردی شده است.
معاون آموزش دانشگاه علمی کاربردی ایلام 1 با اشاره به روند انتخاب اساتید در این مرکز آموزش عالی گفت: متقاضیان تدریس در این دانشگاه دو بار گزینش و مصاحبه می شوند و صلاحیت آنها مورد ارزیابی قرار می گیرد.
نصراللهی تاکید کرد: انتظار هیئت رئیسه علمی کاربردی ایلام 1 اهتمام اساتید آن به افزایش کیفیت آموزش و ارتقای سطح علمی دانشگاه مذکور است.
وی با تقسیم بندی واحدهای درسی در سیستم آموزشی علمی و کاربردی ادامه داد: دروس به انواع تئوری، کارگاهی، آزمایشگاهی و علمی- عملی دسته بندی می شوند، در این نظام آموزشی واحدهای تئوری با صلاحدید اساتید مربوطه در محیط علمی و کارگاهی به دانشجویان ارائه می شود.
معاون آموزش دانشگاه علمی کاربردی ایلام 1 تعداد آزمایشگاه های علمی کاربردی پارسیان را 17 واحد اعلام کرد و افزود: آموزش به دانشجویان علاوه بر کارگاه های مذکور در کارخانه های شهرک صنعتی ایلام صورت می گیرد.
نصراللهی ویژگی متمایز نظام آموزش علمی کاربردی نسبت به دانشگاه های دیگر را ارائه دروس کاربینی به دانشجویان دانست و گفت: در این شیوه، دانشجویان به صورت هفتگی و منظم برای یادگیری اصول مرتبط، به ادارات و نهادهای مربوطه گسیل داده می شوند.
وی بخشنامه و سرفصل های دروس علمی کاربردی را قدیمی و منسوخ دانست و گفت: سرفصل های ابلاغ شده از وزارت علوم به مراکز علمی و کاربردی سراسر کشور مربوط به 20 سال پیش هستند.
معاون آموزش علمی کاربردی ایلام 1 ادامه داد: روزانه چند هزار ورق A4 به علم اضافه می شود اگر قرار باشد که دروس 20 سال پیش در دانشگاه های ایران تدریس شوند نه تنها پیشرفت نخواهیم کرد، بلکه چراغ علم آموزی در ایران کم سو و بی نور خواهد شد.
نصراللهی با انتقاد از سیاست منفعلانه وزارت علوم در مورد محدود کردن دایره فعالیت های علمی و کاربردی تصریح کرد: در حالی که مراکز آموزش علمی و کاربردی باید به ارتقای کمی و کیفی خود بیندیشند وزارت علوم با فشار بر سازمان سنجش و مرکز علمی و کاربردی، پذیرش دانشجو در مراکز بالای 2000 دانشجو را منع کرده است.
وی دلسرد کردن هیئت رئیسه دانشگاه های علمی کاربردی را نتیجه سیاست غلط مذکور خواند و افزود: علمی کاربردی ایلام 1 در ترم بهمن سال 1391 اجازه پذیرش دانشجو را نداشت.
معاون آموزش علمی کاربردی ایلام 1 خاطرنشان کرد: وزارت علوم سیاست منقبض کردن این مراکز آموزش عالی را در پیش گرفته است.
نصراللهی گفت: 90 درصد از دانشجویانی که از این مرکز فارغ التحصیل شده اند به دلیل داشتن تخصص، تبحر، تجربه و مهارت به سرعت در بازار کار جذب می شوند با این وجود سیاست های راهبردی که برای کوچک کردن محدوده فعالیت این مرکز آموزش عالی در نظر گرفته شده است نادرست و غیرمنطقی می باشند.