به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو»، از مشهد فروزنده امروز در جمع دانش پژوهان دوره تشکیلاتی خط امام در اردوگاه امام رضا علیه السلام در مشهد با بیان اینکه بحث امروز ما براساس گفتمان و گفتمان سازی استوار است خاطرنشان کرد: گفتمان امروز انقلاب اسلامی و اهمیت باورپذیری آن در جامعه و جهان دارای اهمیت است.
وی با بیان این سوال که باید از خود پرسید که گفتمان چیست و چگونه شکل می گیرد افزود: گفتمان در حقیقت یکسری از بحث ها می باشد که به مباحث نظری پرداخته و در مسیر تحقق خود به تصور و تصدیق نیاز دارد.
این استاد دانشگاه ضمن اشاره به این نکته که دایره ذهنی هر شخصی گفتمان وی را شکل می دهد تصریح کرد: هر گفتمانی از فضای اعتقادی و فضای اجتماعی موجود تاثیر می گیرد و متناسب با این دو فضا خود را رشد می دهد.
فروزنده افزود: گفتمان میزان معنایی است که در جامعه خود حاکم می شود و در خصوص هر موضوعی که شکل بگیرد نگاه متضاد با آن را نیز در برابر خود بزرگنمایی می کند.
وی با بیان این مثال که اگر فضای قالب در جامعه ای لیبرالی باشد فضای گفتمان قالب نیز براساس این تفکر شکل خواهد گرفت تصریح کرد: به عنوان نمونه در قبل از انقلاب اگر دردانشگاه های کشور کسی نماز می خواند او را امل می دانستند اما انقلاب با خود گفتمانی را آورد که بر آن اساس هر کس در ادای فرایض دینی در فضاهای علمی جلوتر باشد با ارزش تر شمرده می شود.
این استاد دانشگاه گفتمان یک نظام را معنایی از اعتقادات حاکم بر آن نظام دانست و گفت: گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دو گفتمان حاکم در ایران پس از پیروزی انقلاب بودند که بسیار موفق عمل کردند و در کنار این دو گفتمان در اختیار قرار دادن فضای خصوصی جهت کاهش توسعه دولت نیز گفتمانی بود که پس از انقلاب موفق عمل نکرد و رشد فساد را در پی داشت.
فروزنده با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران و شش کشور جهان خاطرنشان کرد: اینکه برخی تصور می کنند با انجام مذاکرات در قالب بحث هسته ای با آمریکا مشکلات اقتصادی ایران حل می شود براساس یک گفتمان این حرف را می زنند و از طرفی گفتمان انقلاب اسلامی که بر اقتصاد مقاومتی تاکید دارد نیز براساس شرایط موجود شکل گرفته است.
وی به نگاه کلان مقام معظم رهبری در خصوص مسائل کشور اشاره کرد و گفت: براساس نگاه مقام معظم رهبری با نگاه کلان به مسائل کشور گفتمان های انقلاب اسلامی شکل می گیرند که شناخت این گفتمان به ما کمک می کند بدانیم در کجا هستیم و چه باید انجام دهیم.
این استاد دانشگاه با اشاره به معنای گفتمان از نگاه مقام معظم رهبری تصریح کرد: رهبری گفتمان را براساس باور عمومی مردم تبیین کرده اند و در حقیقت گفتمان حاصل نمی شود مگر اینکه نیروهای ارزشی و متدین این گفتمان انقلابی را در بین مردم به صورت منطقی تبیین کنند.
وی ضمن اشاره به داشتن زبان صحیح در ترویج گفتمان انقلاب متذکر شد: برای تبیین گفتمان انقلاب اسلامی باید با زبان فطرت ملت ها صحبت کنیم و اگر بتوانیم زبان فطرت ملت ها را بیاموزیم می توانیم گفتمان انقلابی خود را نیز در جهان ترویج کنیم.
فروزنده اقتصاد توسعه محور، لیبرالیستی، اومانیستی و اسلامی را یک گفتمان دانست و افزود: هر کدام از این موضوعات برای خود گفتمان ویژه ای دارند که براساس درستی و یا نادرستی آن افرادی به این گفتمان ها گرایش پیدا کردند.
وی با اشاره به حادثه دوم خرداد و فتنه 88 بیان داشت: دوم خرداد و یا فتنه 88 نیز گفتمان هایی بودند که در تضاد با انقلاب شکل گرفتند و خود را تا حدی در مسیر مخالف نظام مطرح کردند.
فروزنده گفتمان موفق را گفتمان مبتنی بر دغدغه مردم دانست و تصریح کرد: گفتمانی که دغدغه مردم را نداشته باشد گفتمان نخواهد بود و بر این اساس امروز مهمترین مسئله مردم مسائل اقتصادی است که بر این اساس گفتمان اقتصاد مقاومتی شکل گرفته است.
وی گفتمان اقتصاد مقاومتی را براساس واقعیات دانست و بیان داشت: گفتمان اقتصاد مقاومتی نگاه به ارزش های انقلاب دارد و دارای خرده گفتمان هایی مانند تربیت نیروی انسانی، استفاده از منافع داخلی و ... می باشد.
این استاد دانشگاه در پایان با بیان اینکه رصد ضد گفتمان ها فراگیر کردن گفتمان ها دغدغه مند بودن گفتمان ها از جمله خصوصیات آنها می باشد یادآور شد: ما معتقدیم در شرایط موجود گفتمان مقام معظم رهبری براساس عزت و پیشرفت انقلاب شکل می گیرد و ما نیز در این مسیر باید در تلاش جهت دفاع از عزت و شرف انقلاب باشیم.