به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، حجت الاسلام عبدالحمید واسطی امروز در اختتامیه چهارمین جشنواره ملی- فرهنگی و هنری «تلنگر» که توسط بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد در دانشکده دامپزشکی این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به این مطلب که متاسفانه کمتر در مسیر ارائه یک بسته آماده دینی در رابطه با مسائل جمعی کار شده است، خاطر نشان کرد: آیات و روایات تنها مختص زندگی فردی نیست بلکه زندگی اجتماعی افراد را نیز در برمیگیرند.
وی تمدن را، زندگی جمعی در سیستمهای به هم پیوستهای که شبکه معرفتی، قانونی و فرهنگی واحدی را به وجود میآوردند تعریف کرد و گفت: تمدن سازی یعنی ساختار و سیستم سازی شبکهای که به طور کلی هنگامی تمدن سازی به شکل میگیرد که نقشه و فرآیندهای لازم برای آن را داشته باشیم.
آیات و روایات توصیههای اخلاقی، فردی صرف نیستند
این استاد حوزه ادامه داد: پیامبر(ص) در حدیثی میفرمایند «تمیزی از ایمان سرچشمه میگیرد» در ابتدا حسی که از این روایت به انسان دست میدهد این است که این حدیث یک توصیه اخلاقی فردی است؛ اما چنانچه بخواهیم ظرفیت را فعال و مقیاس را از خرد به کلان هدایت کنیم و به آن چشم انداز دهیم اینگونه تفسیر میشود: ایران باید در چشم انداز 1404 تمیزترین کشور منطقه شود.
حجت الاسلام واسطی، تصریح کرد: همچنین امام علی (ع) میفرمایند«شما را به مقدساتی که قبول دارید، منظم باشید». چنانچه این حدیث را نیز در چشم انداز قرار دهیم باید بگوییم ایران باید در افق 1404 منظمترین کشور منطقه باشد.
وی افزود: در جایی عنوان شده «قناعت کن تا عزیز شوی». «قناعت» در بعد اجتماعی یعنی بهینه سازی مصرف و «عزیز» یعنی برتری در محیط رقابت. چنانچه به این روایت نیز بعد اجتماعی دهیم باید بگوییم مصرف را بهینه کن تا در محیط رقابت برتری یابی.
معاون پژوهشی موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی، خاطرنشان کرد: در جامعه ما مستحبات و مکروهات جنبه حقوقی دارند به این معنا که مردم میگویند با توجه به اینکه این مسئله مکروه است و نه حرام بنابراین چنانچه انجام دهم مجازات نمیشوم؛ در صورتی که این مسائل در عرصه فرهنگی و فرهنگ سازی که امری اجتماعی تلقی میشوند نیز جای میگیرد.
حجت الاسلام واسطی ادامه داد: به طور مثال امام رضا(ع) میفرمایند «برتری نان جو به نان گندم مانند برتری ما بر دیگری است». چنانچه بخواهیم به این حدیث جنبه اجتماعی و فرهنگ سازی دهیم باید بگوییم سه دستگاه باید جهت فرهنگ سازی استفاده از نان جو در جامعه تلاش کنند. ابتدا وزارت بهداشت که باید نان جو را وارد سبد غذایی مردم کند زیرا انسان سالم، محور توسعه است و محور سلامت انسان تغذیه میباشد.
وی افزود: در مرحله بعد وزارت جهاد کشاورزی که میبایست برای تولید بیشتر جو همت کند و در مرحله آخر وزارت صنعت و معدن قرار دارد که باید از صنایع تبدیل جو به گندم حمایت کند.
نقطه آغاز رسیدن به تمدن سازی نوین اسلامی، اصلاح الگوی گفتار است
این استاد حوزه در ادامه نقطه آغاز رسیدن به تمدن سازی نوین اسلامی را اصلاح الگوی گفتار دانست و تصریح کرد: متاسفانه امروز بحرانی بر الگوی گفتاری ما در صدا و سیما بین مجریان و دیگر افراد وجود دارد که در مسیر تمدن سازی باید به آن توجه شود.
حجت الاسلام واسطی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در قرآن آمده است که «با استفاده از سه ابزار حکمت، موعظه حسنه و جدال احسن انسان را به دین خدا دعوت کنید»، تاکید کرد: با توجه به اینکه مخاطب ما با این کلمات و با زبان دین آشنا نیست ابتدا باید این کلمات را معادل سازی کنیم.
وی ادامه داد: در معادل سازی حکمت یعنی، یک مطلب چنان گفته شود که مخاطب بپذیرد که با یک مسئله قطعی روبروست، موعظه حسنه یعنی مخاطب احساس کند مطلب به نفعش میباشد که چنانچه پیگیری نکند ضرر میکند و جدال احسن یعنی مطلبی که شما عنوان میکنید بهترین مطلب است.
معاون پژوهشی موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی، افزود: ما با این معادل سازی نمیخواهیم بگوییم هر چه غرب دارد ما نیز در آیات و روایات خود داریم، خیر بلکه درصددیم بگوییم مطالب را به گونهای ترجمه میکنیم که برای مخاطب قابل لمس باشد.
وی ضمن تاکید بر اینکه آیات و روایات تنها توصیههای اخلاقی فردی صرف نیستند، تصریح کرد: بر اساس استراتراتژی تمدن سازی، فقیه باید فقه تمدنی استخراج کند و حوزه باید ترجمهای عملی از آیات و روایات ارائه دهد.