به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از بجنورد، ماجرای سرویسهای ایاب و ذهاب دانشگاه بجنورد از آنجایی آغاز شد که پس از گذشت سالها از رایگان بودن استفاده از آن، به خاطر برخی نیازها دانشگاه تصمیم به پولی کردن آن گرفت.
این مسئله مورد اعتراض دانشجویان قرار گرفت تا جایی که اقدام به برگزاری تحصن مقابل ساختمان ریاست کردند و طی جلسه ای عمومی هیات رئیسه برای توجیه دانشجویان حاضر شدند.
در این جلسه پس از استدلال هایی که اعضای هیات رئیسه مبنی بر دلایل قانونی پولی شدن سرویس ها مطرح کردند، تعدادی دیگر از دانشجویان اقدام به نقد این استدلال ها کردند و جلسه بدون خروجی و با حاشیه به اتمام رسید.
این موضوع باعث شد دامنه اعتراضات دانشجویان به محوطه دانشگاه بکشد و برای دقایقی راه ارتباطی دانشگاه با حضور چند صد دانشجو بسته شود.
دانشجویان پس از آن باوجود اینکه دستگاه های کارت خوان روی اتوبوس ها نصب شده بود، کارت نمی زدند و دانشگاه نیز در این رابطه اجباری به خرج نداد تا اینکه خبر رسید چند روز گذشته سازمان اتوبوسرانی اقدام به بازپس گیری اتوبوس های خود از دانشگاه کرده است و از این به بعد مدیریت تردد سرویس ها از دانشگاه به اتوبوس رانی منتقل شده است.
در این رابطه گفتگویی داشته ایم با رضا عطاریان، عضو شورای صنفی دانشگاه بجنورد و نظر او را در این رابطه جویا شده ایم.
اتوبوس رانی سرویس های دانشگاه را پس گرفته است
عطاریان گفت: دو هفته پیش جلسه شورای صنفی با حضور دانشجویان و مسئولین تشکیل شد و طی آن برای تصمیم گیری در خصوص سرویس های ایاب و ذهاب بحث شد.
وی افزود: دانشگاه در این جلسه نیاز خود به هزینه ای که تا کنون صرف سرویس های ایاب و ذهاب می کرده را اعلام و بحث سال گذشته مبنی بر نبود بودجه ای برای سرویس ها در آیین نامه را مطرح کرد.
این فعال دانشجویی گفت: پیشنهاد کردیم جلسه ای با حضور عموم دانشجویان گذاشته شود و تمام استدلالها و صحبت ها در آن مطرح شود.
عطاریان ادامه داد: هفته پیش جلسه دوم شورای صنفی تشکیل شد و دانشگاه خبر پس گرفته شدن سرویس ها توسط اتوبوسرانی را مطرح کرد و اینکه از این پس مدیریت سرویس ها در اختیار دانشگاه نیست.
اگر مشورت نباشد حضور ما در شورای صنفی معنا ندارد/ سرویس دهی از 6:30 تا 21 با بلیط 150 تومانی
وی تصریح کرد: طی قراردادی که دانشگاه با اتوبوس رانی نوشته، مقرر شده است آنها هر 15 دقیقه سرویس بدهند و هزینه بلیط نیز 150 تومان باشد همچنین روزهای پنج شنبه و جمعه ساعت 6:30 تا 21 نیز سرویس دهی انجام شود.
این عضو شورای صنفی با انتقاد از اینکه اگر حتی اتوبوسرانی به اجبار سرویس هایش را پس گرفته یا بناست قراردادی با آنها منعقد شود حداقل تلفنی به اعضای شورای صنفی اطلاع بدهند، بیان کرد: در غیر این صورت حضور ما آنجا برای چیست؟
وی تصریح کرد: ما پیش از جلسه شورای صنفی مشغول نظرسنجی از دانشجویان برای پولی شدن سرویس ها و برنامه ریزی برای مدیریت اتوبوس ها بودیم اما همه این تلاش ها بی فایده شد.
دانشجویان از اتفاقات پارسال ناراحت هستند/ اگر دانشگاه با احترام و شفاف اعلام نیاز کند دانشجویان می پذیرند
وی با اشاره به مناظره صنفی سال گذشته پیرامون سرویس ها، گفت: دانشجویان در این جلسه استدلال دانشگاه مبنی بر نبودن بودجه ای برای سرویس های ایاب و ذهاب را نقد کردند و جلسه با حاشیه به پایان رسید.
عطاریان گفت: دانشجویان از اتفاقات سال گذشته ناراحت هستند با وجود این اگر دانشگاه شفاف و با صراحت نیاز ها و استدلال ها را مطرح کند، دانشجویان ما منطقی هستند و می پذیرند.
وی با اشاره به اینکه دوست نداریم اتفاقات پارسال تکرار شود، گفت: دانشگاه باید به خاطر این اتفاقات هم که شده به دانشجویان احترام بگذارد و مطمئن هستیم که آنها دانشگاه را درک می کنند.
سند اتوبوس ها به نام اتوبوسرانی بود و باوجود مقاومت ما آنها را پس گرفتند
در ادامه تماسی داشتیم با دکتر ایزانلو معاون مالی و اداری دانشگاه بجنورد، او در این رابطه گفت: ما اطلاع رسانی لازم را به شورای صنفی و تشکل ها در خصوص این موضوع داشته ایم.
وی افزود: سند اتوبوس ها به نام اتوبوسرانی بود نه دانشگاه لذا به طور قانونی می توانستند هر زمان که بخواهند آنرا از ما بگیرند و علی رغم مقاومتی که در این زمینه داشتیم این اتفاق افتاد.
اعتباری برای سرویس ها نداریم/ نمی توانیم تک بعدی هزینه کنیم
ایزانلو تصریح کرد: اساسا ایاب و ذهاب رسالت اتوبوس رانی است و دانشگاه محل تامین اعتباری برای این موضوع ندارد.
معاون مالی و اداری دانشگاه بجنورد عنوان کرد: هم دانشجویان و هم اعضای شورای صنفی ما افراد دلسوز و فهیمی هستند و محدودیت ها و معذوریت های ما را درک می کنند.
وی در پایان گفت: دانشگاه نمی تواند تک بعدی نگاه کند و مجبور است برای توسعه زیرساخت های گوناگون اعم از امکانات، محوطه سازی و خدمت رسانی صنفی منابع مالی را تقسیم کند.
در بخش پایانی این گزارش خبرنگار ما سراغ آقای ثروتی نماینده مردم بجنورد رفته است و نظرات او را در این خصوص جویا شده است.
برای اضافه کردن سایت اداری و دانشگاهی ارکان به حریم شهری وزیر را استیضاح کردم
وی در این رابطه گفت: باتوجه به اینکه دانشگاه های ما از جمله دولتی، اشراق، حکیمان، جهاددانشگاهی و علمی و کاربردی در خارج از شهر واقع شده اند در خصوص سرویس ایاب و ذهاب آنها از وزیر راه و شهرسازی سئوال و او را استیضاح کردم.
ثروتی افزود: این هفته قرار است کمیته فنی وزارت راه و شهرسازی از سایت اداری و دانشگاهی ما در تخته ارکان بازدید کنند تا آن را به حریم شهری اضافه کنند.
وی تصریح کرد: مسئولان استانی هم باید جلسه ای در فرمانداری بگذارند و معضل دانشجویان را با همکاری دانشگاه ها حل کنند؛ به طوری که بخصوص از دانشجویان با توانایی مالی کم حمایت صورت گیرد.
واقع شدن ادارات و دانشگاه ها خارج از شهر خلاف است
نماینده مردم بجنورد گفت: دو سال است که داریم تلاش می کنیم سایت اداری و دانشگاهی را که بصورت خلاف در خارج از شهر واقع شده است به حریم شهری اضافه کنیم.
وی در پایان بیان کرد: از دانشجویان دعوت می کنم درخواست خود را طی امروز به صورت کتبی به من برسانند تا خیلی جدی تر از مسئولان مربوطه مطالبه گری انجام دهیم.
امیدواریم با پیگیری هایی که از سوی دانشجویان و مسئولین مختلف در این زمینه صورت می گیرد، معضل سرویس های ایاب و ذهاب دانشگاه بجنورد و سایر دانشگاه های سایت ارکان حل شده و تصمیمی اتخاذ شود که خیر دانشگاه و دانشجو در آن باشد.