به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، مناظره دانشجویی «علوم انسانی کشور ما غربی است و با اسلام در تعارض است» با حضور دو گروه دانشجویی «ای» و «مجال وصول» در دانشکده علوم پایه دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
هدی جاودانی، عضو گروه مجال وصول در این مناظره تصریح کرد: علوم انسانی معارفی است که به فعالیتهای مختلف بشری میپردازد و تنوع و گسترش این علوم به اندازهای است که کمتر محققی میتواند در همه این علوم صاحب نظر باشد.
وی یادآور شد: در قرون وسطا سیستم الهی حاکم بود که بر مبنای متافیزک استوار بود. در دوره رنسانس اندکی از این جمود زدوده شد و در قرن ۱۷ میلادی متافیزیک کنار گذاشته شد و انقلاب علمی رخ داد که به واسطه این انقلاب رشد علوم طبیعی و علوم انسانی به وجود آمد.
این دانشجو در جمله دوم این گذاره آمده است که علوم غربی با اسلام در تعارض است، ما زمانی میتوانیم به تعارضی بودن آن پی ببریم که تمام گذاره را کنار هم قرار دهیم در غیر این صورت متوجه نخواهیم شد با هم در تعارض هستند یا خیر.
جاودانی با اشاره به اینکه در گذارههای مختلف میتوان اثبات کرد که این دو حوزه با هم در تعارضند، گفت: به طور مثال اقتصاد در جامعه غربی بر مبنای سود و ضرر مبنا شده؛ اما در اسلام خیر.
آیا اندیشمندان شرقی هیچ نقشی در اعتلای علوم انسانی نداشتند؟
در ادامه عارفه عطامنش، عضو گروه «ای» علوم انسانی را به معنای به فهم درآوردن جهانی انسانی، شناخت روابط انسانی و تجزیه و تحلیل آن دانست و خاطرنشان کرد: این علوم نیز مانند سایر علوم بر شانههای علوم قبلی خود استوار است.
وی با طرح این پرسش که آیا اندیشمندان شرقی نقشی در اعتلای علوم انسانی نداشته و تنها اندیشمند غربی موجب اعتلای علوم انسانی شدند؟، گفت: علوم انسانی به چه معناست؟، اینکه به طور مثال علمی از زبان یک مسلمان بیان شود علوم انسانی اسلامی تلقی میشود، یا اینکه باید برگرفته از مبانی اسلامی باشد؟.
هر آنچه در علوم اجتماعی داریم بر گرفته از آراء آگوست کنت است
عاتکه ابراهیم، عضو گروه مجال وصول، بیان کرد: درست است که ابن خلدون به عنوان پدر جامعه شناسی مدرن شناخته میشود؛ اما آیا راه وی ادامه یافت؟
وی افزود: خیر. مشاهده میکنید که هر آنچه در علوم اجتماعی داریم بر گرفته از آراء آگوست کنت است.
این دانشجو تاکید کرد: زمانی که میگوییم علوم انسانی در حقیقت منظور ما این نیست که اسلام به طور جداگانه اقدام به ایجاد علمی جدید تحت عنوان علوم انسانی کرده باشد؛ خیر؛ بلکه به این معناست که مبانی خود را بر علوم انسانی فعلی سوار کرده باشد.
عضو گروه مجال وصول گفت: علوم انسانی غربی ناشی از این است که جمعی از اندیشمندان در یک پرسه تاریخی آن را ایجاد و بعد در مسیر تکوین آن کوشیدهاند، بنابراین چنانچه فردی در شرق یا فردی در جامعه اسلامی این علوم را قبول داشته باشد این امر به معنای اسلامی بودن آن علوم نیست.
در ادامه ابراهیم سجادی، عضو گروه «ای»، بیان کرد: آنچه که ما به طور مثال از اقتصاد اسلامی داریم در حقیقت یک سری رهیافت و اصول است؛ بنابراین اسلام تنها به ما جهت میدهد.
وی با اشاره به اینکه ما نمیگوییم که علوم اسلامی و غربی با هم در تناقض هستند؛ بلکه معتقدیم با هم در تعارضند، تصریح کرد: زمانی که میگوییم در تعارضند به این معنا نیست که یکی درست و دیگری نادرست است.