کد خبر:۴۵۱۵۰۴
در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو عنوان شد

بعضی معتقدند باید سیاست را از هیئت‌ها جدا کنیم/ این عده بدانند قیام امام حسین (ع) یک حرکت سیاسی بود

مداح مجالس دانشجویی گفت: به خاطر مسائل سیاسی که بعضا برای هیئت‌ها حاشیه ایجاد کرد برخی این حرف را می‌زنند که سیاست را از هیئت جدا کنیم مشکل ما از اینجا نشات می‌گیرد که بعضیها فکر می‌کنند دین باید از سیاست جدا شود کسانی که چنین عقیده ای دارند امام حسین را خوب نشناختند چرا که قیام او علاوه بر اینکه یک حرکت اسلامی فرهنگی بود ، سیاسی هم بود.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ در یکی از روزهای محرم پای صحبت کسی نشستیم که از جنس و نسل خود دانشجویان است. او صدایش را نجوای به حق دینش کرده تا بگوید حب این اهل بیت ، هزار و اندی سال برنمی دارد و در قلب‌های همه ما جاری وساری است . احسان مراد زاده دانشجوی  فارق التحصیل رشته فقه و حقوق است که از سال 87 در مراسم‌های دانشجویی دانشگاه‌ها مداحی می‌کند.

 

 

او در این سال‌ها مسئول فرهنگی نیز بوده اما بعد از مدتی تمام توجه خود را روی بحث محرم و برگزاری هیئت در دانشگاه گذاشته است. این مداح جوان همچینین لباس دبیری را هم به تن دارد تا علاوه بر ذاکری اهل بیت در تعلیم فرزندان این مرز و بوم هم سهمی داشته باشد. گفت و گویی که خواهید خواند حول محور چیزهایی است که شاید برای همه ما در دنیای امروز خصوصا در محرم پیش بیاید.

 

 

احسان مراد زاده مداح مجالس دانشجویی در دانشگاه‌ها در خصوص دلیل خود مبنی بر اینکه چرا یک دانشجو مداح می‌شود و در دانشگاه برای اهل بیت مرثیه سرایی می‌کند گفت: خدا را شاکرم که امام حسین (ع) به من توفیق نوکریش را داد چون فلسفه مداحی به صورتی است که باید به شما اذن این را بدهند که برای این خاندان مرثیه بخوانید و از این جهت به خودم می بالم.

 

 

پدر بزرگان من از مداحان و روسای حسینه بجستانی‌های مقیم مرکز بودند که بعد از فوت این دو بزرگوار پدر من رئیس هیئت شد و من هم به نحوی مداحی را از آنها به ارث بردم. من از دوران راهنمایی زیارت عاشورای مدرسه را می خواندم و مداحی من از آنجا آغاز شد. همیشه آرزوی این را داشتم که استاد خوبی من را پروزش دهد و اولین و بهترین استاد من در این زمینه پدرم بود که قبل از رسیدن محرم امسال به رحمت خدا رفتند.

 

 

وی با تاکید براینکه تاکنون تاثیرات این کار و مداح اهل بیت بودن را در زندگیش به طور ملموسی حس کرده است یادآور شد: جلسه دفاع از پایان نامه مقطع ارشدم بود که یکی از داوران در جلسه به من گفت شما چرا استرس نداری ؟ گفتم: نمی دانم! خود داور در آن مبحث علمی سطح بالا مداحی من را کشید وسط و گفت: چون مداحی امام حسین کمکت می کند در این مقطع مهم امام حسین دست من را گرفت و من همه چیزم را مدیون عنایات ایشان هستم.

 

 

این مداح به نقل از پدر آیت الله تهرانی خاطرنشان کرد: روضه خوان نباید فقط دنبال گریاندن مستمع باشد بلکه باید به دنبال بیان حقایق باشد بعضی مواقع در برخی مجالس شاهد این هستیم که بعضی به گونه‌ای مقتل می‌خوانند که هیچ گونه سندیتی ندارد و مطالبی را هم خودشان با آن مخلوط می‌کنند صرفا برای اینکه اشک مستمع را دربیاورند اما  به نظر من کسی که می‌خواهد مداحی را شروع کند یک، حتما باید زیر نظر یک استاد تعلیم ببیند دو، علم و آگاهی کافی برای ذاکری اهل بیت را داشته باشد.

 

 

مراد زاده در این خصوص ادامه داد: اولین درسی که استادم به من داد این بود که وظیفه شما گریاندن مردم نیست بلکه خواندن برای امام حسین است شما حقایق را از روی سند بخوانید چون فردای قیامت روضه خوان ها را بلند می کنند که چرا این روضه را خواندی از کجا خواندی؟ دستگاه سید الشهدا خیلی دقیق است. بنده مقاتل زیاد و  معتبری را مطالعه و زیرو رو می کنم مثل لهوف، نفس المهموم، مقتل شیخ مفید و از این دست مقاتل زیرا میخواهم دل خودم نگرانی از این نداشته باشد که چیزی غیر از واقعیت برای مردم بازگو کرده‌ام.

 

 

وی ضمن اشاره به این موضوع که مجالس اهل بیت خصوصا تکیه و هیئت امام حسین (ع) در کنار فضای معنوی و مناجات و روضه ، پایگاه سیاسی مردم هم بوده است گفت: حتی در جاهایی که قرار بوده بزنگاه‌های انقلاب رقم بخورد مردم ما بیشتر در این جاها پای کار بودند اما به خاطر مسائل سیاسی که بعضا برای هیئت‌ها حاشیه ایجاد کرد برخی این حرف را می‌زنند که سیاست را از هیئت جدا کنیم مشکل ما از اینجا نشات می‌گیرد که بعضی ها فکر می‌کنند دین باید از سیاست جدا شود. اگر اینگونه بود به ما نمی‌گفتند: سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ماست کسانی که چنین عقیده ای دارند امام حسین را خوب نشناختند چرا که قیام او علاوه بر اینکه یک حرکت اسلامی فرهنگی بود، سیاسی هم بود.

 

 

این مداح مجالس دانشجویی تصریح کرد: اگر چه می‌گویند مردم کوفه ساده لوح بودند و هزاران فرهنگ در آنها رخنه کرده و هر زمان یک حرف و تصمیم می‌گرفتند اما باید بدانیم کوفه شهر نظامیان و رجال سیاسی بود آنها همان‌هایی بودند که به امام نامه نوشتند : بیا ... اما چرا حسین در کربلا تنها ماند؟ زیرا آنها نتواستند تجزیه و تحلیل درستی از اینکه حق با چه کسی است و سیاست زمانه خود داشته باشند. بعضی‌ها معتقدند کار را دست سیاستمدار بسپاریم و دین را دست عالم در صورتی که امام حسین هم عالم بودند هم سیاستمدار این دو در کنار هم باعث می شود اسلام به شکوفایی برسد.

 

 

مراد زاده در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه مخاطب مداحان کشور را امروز بیشتر جوانان تشکیل می‌دهند باید برای ایجاد فضای جذب در دانشگاه‌ها چه کنیم گفت: در طی این سال‌ها خیلی حرف‌ها زده شده اما مهم این است که بتوانیم عمل بکنیم. برای ترویج فرهنگ عاشورایی در دانشگاه، همه باید با هم اتحاد داشته باشیم اینطور نباشد که یک کانون بگوید من این کار را کردم یک تشکل دیگر بگوید من فلان کار را کردم، منیت وجود نداشته باشد و همچنین به دنبال مطالبی برویم که به آن‌ها کمتر پرداخته شده نه اینکه هر ساله من روضه خوان بگویم گودال قتل گاهی بود وسید الشهدا را در آن کشتند!

 

 

وی ادامه داد: آیا نباید برای ذهن‌ها روشن کنیم که چه چیز باعث شد امام حسین به کربلا برود و گودال قتل گاهی شکل بگیرد؟ این به خاطر بی تدبیری ما هست. محرم فقط این نباشد که فضایی بیاید و من یک پیراه مشکی بپوشم اگر به جوانان معرفت حسینی را معرفی کنیم و بگوییم او کسی بود که به کربلا آمد ، تمام مالکان زمین کربلا را صدا زد و این زمین را از آن ها خرید . به ایشان گفتند : آقا جان اینجا که بی آب و علف است ! فرمودند : بعدها عبور ما از اینجا خواهد بود و شیعیان ما در اینجا به زیارتمان خواهند آمد من اینجا را خریدم تا زیر دین کسی نروند و گویی وارد ملک خودشان شده اند . چرا نباید الگوها دینی را ترویج دهیم ؟ ما اگر موفق نبودیم برای این بوده که نتوانستیم از همه جنبه های عاشورا استفاده کنیم امام (ه) فرمودند : دست از محرم صفر برندارید که هر چه داریم از همین محرم صفر است.

 

 

این مداح در خصوص سبک‌های مختلفی که امروز وارد عرصه مداحی کشور شده اند و اکثرا به اسم «مداحی مدرن» از آن یاد می‌کنند گفت: این روزها حرف های زیادی درباره سبک‌های مداحی می‌شنویم عده‌ای به سبک ستنی ذاکر اهل بیت هستند و کسانی هم سبک جدیدی را با عنوان «مداحی مدرن» ابداع کرده‌اند ما مخالف نو آوری نیستیم بالاخره هر دهه یک سلیقه‌ای دارد و یک چیز را می‌پسندد . سبک مداحی من نیز تلفیقی از سنتی و مدرن است وقتی بالای منبر میروی باید بدانی یه عده پیرغلام نشستن و یه عده هم جوان هستند مصداق حرف من سید مهدی میرداماد می تواند باشد که علی رغم جوان بودنش هم ستنی می خواند هم مدرن و در ضمن معتبر . کسان دیگری چون آقای سلحشور یا میثم مطیعی الگوهای بسیار بارزی در این زمینه هستند که ما باید از این ها الگو برداری کنیم.

 

 

مراد زاده عنوان کرد: سبک مدرن و جدید اصلا چیز بدی نیست اما نه اینکه الگو برداری ما غربی باشد برای جذب مخاطب مثلا آقای کریمی یک گروه تخصصی برای شعر و سبک دارند که سعیشان بر این است از موسیقی  اصیل سنتی ایرانی تلفیق و سبکی جدید بیرون بیاورند البته با شعر پر محتوا و با معنا این را هم مد نظر داشته باشیم که معنا و مفهوم شعر اصلی‌ترین چیز است که به همه این‌ها مقام معظم رهبری در دیدار با مداحان کشور اشاره نمودند و تاکید کردند هر مداح یک «رسانه» است . درست است که مخالف سبک جدید نیستیم اما بعضی‌ها دیگر واقعا کار را به جایی رساندند که صدای همه درآمده آن هم فقط به بهانه جذب جوانان . ما مداح‌ها دیگر به این کار مداحی نمی‌گوییم ، می‌شود ترانه سرایی!

 

 

 

وی رمز موفقیت شیعه را در خاصیت ماه محرم دانست که علی رغم همه تفاوت هایی که در ظاهر و عقیده دانشجویانش می‌بینیم آن ها اینطور دور هم جمع و متحد می کند و گفت: شاید در یک جلسه‌ای همین جماعت نتوانند کنار هم بشیند و یا حتی یکدیگر را تحمل کنند اما وقتی بحث عزای سید الشهدا می‌شود همه تمام پست و منصب هایشان را کنار می‌گذارند و هر کس به نحوی ، یکی کفش جفت می‌کند یکی بانی مجلس می‌شود دیگری چایی می ریزد و همین برکت می‌کند. این را هم بگویم ما نباید از روی ظاهر کسی درباره اعتقادتش قضاوت کنیم اما اشتباه هم برداشت نکنیم که مهم این است که باطن پاک باشد و ظاهر هر چه می‌خواهد باشد، خیر.

 

 

و اینجاست که وظیفه سنگینی روی دوش ما قرار می‌گیرد خاطرم هست در جلسه دیدار مداحان با رهبری گفتم : گاهی یک اخم ما باعث می‌شود چند تا جوان پایشان از هیئت امام حسین بریده شود . عشق به حسین فقط محدود به مرزهای کشور ما نمی شود همانطور که گاندی رهبر هند می گفت: قیام هند را مدیون قیام امام حسین (ع) هستم و یا بسیاری از متفکران آلمانی بررسی کردند و مقتل‌ها نوشتند پس اینجاست که باید باور داشته باشیم عشق به حسین و اهل بیتش، نژاد و طبقه و قشر خاصی نمی شناسد حتی برای کسانی که فرسنگ ها از کربلا دورند و این تنها یک دلیل دارد آن هم پاکی قیام امام حسین است. همین ایستگاه صلواتی که بچه‌ها دورش جمع می شوند و چایی می‌خورند ، همین چای عزای حسین آنها را متحول می‌کند. و یا در مراسم تعزیه هر سال شاهد این هستیم که حجاب‌ها بیشتر رعایت می‌شود و اشک از چشمان همه جاری است و این همان اتحادی هست که شما به آن اشاره کردید.

 

 

 

این مداح مجالس دانشجویی در دانشگاه‌ها در پایان افزود: خالصانه در خانه امام حسین بیاییم  و اینکه سبک زندگی ایشان را در زندگی خودمان پیاده کنیم من رک بگم ادا در نیاوریم با نیت خالص و قلبی آقا را بخواهیم تا به ما اعتبار بدهد. ما مثل اهل کوفه نباشیم که شمشیرهایمان علیه حسین باشد و قلب‌هایمان با او ...

 

 

این سوال را هر روز از خودمان بپرسیم که اگر آنجا بودیم کوفه‌ای می‌شدیم یا کربلایی ؟ همین عاشورا ما را برای ظهور امام زمان (عج) آماده می‌کند. هیچ گاه یادمان نرود قتله امام حسین لعنت الله علیهم از حافظان قرآن و از سرداران حضرت علی در صفین بودند ولی همین ها آمدند و امام حسین را کشتند بعد من مداح شب عاشورا منتظر پاکتم هستم پس حواسمان را جمع کنیم!

 

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار