به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از زنجان، دکتر محمد حسین رجبی دوانی ، محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام و عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین(ع) در همایش بررسی فرقه های انحرافی موجود در اسلام با عنوان اسلام ناب که توسط کانون ثقلین و در سالن سهروردی دانشگاه زنجان برگزار شد، ضمن بیان یکتا بودن و عدم وجود دو دستگی در جریان حق تصریح کرد: حقیقت اسلام یک چیز بیشتر نیست. معنا ندارد حق دارای شعبه ها و اختلافات و تمایز ها بین اصول و مبانی خود باشد. البته در جریان حق دسته بندی وجود دارد اما همه آن حق نیست، بلکه انحرافاتی در این جریان وجود دارد .
عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین(ع) تصریح کرد: بنا نبود اسلام فرقه فرقه شود. پیامبر می فرماید امت موسی بعد از او به 71 فرقه، امت عیسی به 72 فرقه و امت من به 73 فرقه تقسیم می شود؛ که یک فرقه آن ناجی است، بنابراین نمی توان گفت اگر همه نام خود را اسلام بنهند، رستگارانند.
محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره چرایی و چگونگی ایجاد تفرقه در امت اسلامی تصریح کرد: اگر به پیام اسلام و تعالیم پیامبر درست عمل می شد هرگز تفرقه و چند گانگی به وجود نمی آمد. خداوند برای جلوگیری از چنین حادثه ای نعمت ولایت را برای مسلمانان تدبیر و تشریع کرد؛ که اگر مردم به ولایت چنگ بزنند دچار دو دستگی نخواهند شد.
دکتر رجبی دوانی در تببین آیه ولایت و چگونگی محور وحدت قرارگرفتن ولایت خاطرنشان کرد: خداوند برای تفهیم ولایت بر مردم، آیه ولایت را نازل می کند. چون ولایت امری بدیع بود و برای مردم شناخته شده نبود، خداوند آیه نازل می کند تا مردم بدانند ولایت فقط مساوی حکومت و مدیریت جامعه نیست.
وی با تاکید بر این که آیه ولایت منحصر در شخص امیرالمومنین علی(ع) است، تصریح کرد: انّما در ادبیات عرب دلالت بر حصر می کند و این نشان می دهد که صاحب ولایت خداست و بعد از آن رسول اوست و پس از آن کسانی که ایمان آورده و نماز را به پا داشته اند و در حال رکوع نماز صدقه و زکات خود را می دهند. اگر چه اینجا صیغه جمع به کار رفته، ولی شیعه و سنی معتقدند که فقط یک نفر مخاطب این آیه است و آن هم علی (ع) است و دلیل صیغه جمع به کار رفتن نیز نشان از عظمت این مساله و بزرگداشت آن است.
عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین(ع) با اشاره به تلاش دشمنان تشیع مبنی بر به حاشیه راندن و کم ارزش خواندن صفات و ویژگی های علی (ع) خاطرنشان کرد: بسیاری از مخالفان علی(ع) به دنبال انکار صفات و ویژگی های این مرد بزرگ بودند و حتی چون نمی توانستند ولادت استثنایی امیرالمومنین را انکار کنند، روایتی را جعل کردند و گفتند که حکیم بن هزام نیز در کعبه به دنیا آمده و این مساله فضیلت نیست.
دکتر رجبی دوانی تصریح کرد: این افراد حتی کندن در قلعه خیبر را به نقلی از علی(ع) و به نقل دیگر از محمد بن مثلمه انصاری می گویند، تا عظمت این کار را کاهش دهند، اما این ویژگی را که در آیه 55 سوره مائده است، نتوانستند به غیر از علی (ع) نسبت دهند و شیعه و سنی بر این قضیه صحه می گذارند.
محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به این که هر کس ولایت خدا، رسول او و امیرالمومنین را بپذیرد حزب الله می شود، خاطرنشان کرد: خداوند وعده داده است که حزب الله همیشه پیروز است و شکست در کار آن ها نیست. اما باید دانست که حزب الله در پرتو ولایت تشکیل می شود. اما متاسفانه این مساله در تاریخ اسلام اتفاق نیفتاد و وقتی ولایت امیرالمومنین (ع) را کنار زدند، امت اسلام دیگر امت حزب الله نشد.
وی با اشاره به اینکه فی نفسه امت اسلام ارزش ندارد، عدم تبدیل شدن امت اسلام به امت حزب الله را بی توجهی به ولایت دانست و تصریح کرد: در امت امروزی اسلام هم شیعیان قرار دارند، هم داعشی های پلید جای می گیرند و هم وهابی های سعودی حضور دارند. وقتی در همین امت اسلام کسانی هستند که تیشه به ریشه اسلام می زنند و چهره پاک تعالیم دینی و ساحت مقدس پیغمبر (ص) را مخدوش می کنند، نشان از بی ارزش بودن صرف امت اسلام در صورت تبدیل نشدن به امت حزب الله دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع) با اشاره به متفرق نشدن و به انحراف نرفتن امت اسلام در صورت محور قرار گرفتن ولایت خاطرنشان کرد: اگر امت اسلام تبدیل به حزب الله شده بود، اسلام سراسر جهان را فرا می گرفت و هیچ قدرتی در مقابل اسلام عرض اندام نمی کرد و حزب الله همیشه پیروز بود.
دکتر رجبی دوانی با اشاره به ریشه شکل گیری فرقه در اسلام خاطرنشان کرد: یک اشتباه فاحشی که حتی برخی از ما شیعیان هم می کنیم این است که می گوییم بعد از رحلت پیغمبر(ص) بر سر جانشینی امیرالمومنین (ع) تفرقه افتاد که این برداشت کاملا نادرستی است. باید گفت به خاطر نادیده گرفتن ولایت امیرالمومنین (ع) اختلاف ایجاد شد و جامعه اسلامی دچار تفرقه گردید.