به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، مهدی نجف زاده امروز در نشست دانشجو و مدرنیزه که در دانشکده ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، گفت: اینکه بگوییم دانشگاه ها در حال افول هستند، صحت ندارد در همه جای دنیا تا زمانی که مدرنیزه وجود دارد دانشگاه ها نیز حضور خواهند داشت و کسانی هم که میخواهند دانشگاه ها را از بین ببرند بدانند هیچ گاه چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.
وی افزود: زبان باید شفاف باشد، یکی از مشکلات روشنفکری در ایران خلق واژه هاست؛ به طوری که بحث اصلی روشنفکران امروز ما در ایران سخن گفتن در رابطه با همین واژه ها میباشد.
استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی خطاب به دانشجویان گفت: زبان فارسی را باید شفاف کرد و به طور مرتب باید واژگان آن سنجش شود، در غیر این صورت در فضای بی معنایی فرو خواهیم رفت.
نجف زاده با اشاره اینکه مدرنیزم آن مکتبی است که درصدد است مدنیزه را ایجاد کند، گفت: مدرنیزه در غرب ساخته شده و ما هیچ نقشی در به وجود آوردن آن نداشتیم. مدرنیزه مجموعه دگرگشت های اجتماعی، انقلابات و دستاوردهای علمی هستند که همه آنها در زمانی خاص و در غرب رخ داده اند.
وی ضمن اشاره به این نکته که ما به تدریج مبتلا به مدرنیزه شده ایم، خاطرنشان کرد: اینکه چرا مدرنیزه در غرب اتفاق افتاده و یا اینکه چرا دستاوردهای غربی طی زمانی خاص در غرب به وجود آمده اند پاسخ روشنی ندارد.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: قبل از اینکه مدرنیزه در دنیا رخ دهد، همه انسان های بنده کره زمین و قدرت دست بردن بر طبیعت را نداشتند؛ اما هنگامی که مدرنیزه رخ داد همین انسان ها توانستند به طبیعت دست ببرند.
نجف زاده ادامه داد: به طور مثال طب بو علی سینا در درون طبیعت است و در بدن انسان دست نمی برد؛ اما در غرب به واسطه مدرنیزه در بدن انسان دست می برند و با وجود آمدن مدرنیزه انسان محور قرار می گیرد.
وی خاطرنشان کرد: مدرنیزه را غرب ایجاد کرد؛ اما این مسئله تنها مختص به غرب نیست؛ بلکه همه کشورها مبتلا به آن خواهند شد، مدرنیزه جریان سیالی است که همه جا می رود و نفوذ می کند.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد ضمن بیان اینکه مدرنیزه بسیار ساده است و همه ما در درون مدرنیزه قرار داریم، گفت: مدرنیزه خنثی است و با همه چیز ترکیب می شود، برای آن فرقی نمی کند که با چه چیزی ترکیب می شود.
نجف زاده در خصوص واکنش ما نسبت به مسئله مدرنیزه گفت: واقعیت این است که واکنش ما نسبت به آن بسیار خشن بوده است، ما تا توانستیم با مدرنیزه کشتی گرفتیم و در حال حاضر نیز آنچه به عنوان مدرنیزه در کشور ما وجود دارد مدرنیزه اصیل نیست.
ما نمی توانیم ابزار مدرنیزه اخذ کنیم اما فرهنگش را خیر
وی خاطرنشان کرد: اینکه عنوان کنیم مدرنیزه یک ساختار قابل بازیابی است، مدرنیزه را کسی هدایت می کند، مدرنیزه مساوی با غرب است، ما در برابر مدرنیزه حق انتخاب داریم و یا اینکه بگوییم از مدرنیزه می توان گذشت بدفهمی هایی است که در رابطه با مدرنیزه داریم و همه اینها درحالی است که ما همین که چشم باز کردیم در مدرنیزه محصور شدیم، مدرنیزه قابل بازیابی نیست تمام بشر را در خود درگیر کرده و تنها مختص به غرب نمی باشد، باید به این نکته توجه کنیم که ما نمی توانیم ابزار مدرنیزه را اخذ کنیم؛ اما فرهنگش را خیر.
نجف زاده ضمن اشاره به این نکته که دانشجو کسی است که درون گفتمان مدرنیزه به گفتوگو در رابطه با دانش می پردازد، گفت: رابطه دانشجو و مدرنیزه رابطه ماهی و آب است یقین بدانید شما بدون مدرنیزه دانشجو نخواهید بود.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: دانشجو با طلبه متفاوت است. طلبه کسی است که از مجموع پاسخ هایی که وجود دارد پاسح صحیح را برمی گزیند؛ اما دانشجو پاسخی ندارد و خود باید به دنبال پاسخ باشد دانشجو سوال دارد و نه پاسخ؛ اما طلبه هم سوال دارد و هم پاسخ و باید پاسخ سوال های خود را از بین پاسخ های موجود کشف کند.
وی با بیان اینکه دوره ایدئولوژی های بزرگ گذشته است، خاطرنشان کرد: ایدئولوژی های بزرگ مثبت است زیرا ما را بزرگ می کنند؛ اما ما را درون خود منکوب نیز می کنند، امروز دوران ایدئولوژی های بزرگ گذشته است ایدئولوژی های امروز خرد هستند که باید قدر آنان را بدانیم.
دوره جزوه نویسی دانشجو در غرب گذشته است
در ادامه فیاض با بیان اینکه ما نسبت به مدرنیزم دچار عقب ماندگی فکری هستیم تصریح کرد: استفاده ما از مدرنیزم مانند استفاده ما از خودرو است به این معنا که مدرنیزه آماده است؛ اما مدرنیزم خیر.
استاد گروه مردم شناسی دانشگاه تهران با بیان اینکه امروز دانشگاه در حال باطل شدن است؛ گفت: یکی از بحث های جدی که در دانشگاه تهران آن را دنبال می کنیم این است که آینده دانشگاه چه خواهد شد؟
فیاض گفت: امروز زبان شفاف معنا ندارد؛ همه با اسطوره ها با هم سخن می گوییم که فیلم ها نیز سرشار از همین معناها هستند.
وی ادامه داد: دانشگاه های امروز غرب وارد فضای مجازی شده اند؛ ما باید این را بفهمیم که امروز ساختار کلاس ها در غرب تغییر کرده و به گونه ای نیست که استاد جزوه بگوید و دانشجو تمام وقت بنویسد، دوره این مسائل در غرب گذشته است.
فیاض تاکید کرد: فناوری را غربی ها متوجه می شوند و نه ما زیرا آنها پست مدرن را درک کرده اند، البته این گونه نیست که ما پست مدرن را بخواهیم و یا اینکه نخواهیم پست مدرنیزم همان گونه که مدرنیزم آمده بود، خواهد آمد حال یا ما باید با آگاهی وارد آن شویم و یا ناخودآگاه.
جامعه ایرانی از گفتوگو می هراسد
در ادامه این نشست نجف زاده، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه نباید در رابطه با فضای مجازی اغراق کنیم، گفت: در غرب ابزارها آمده اند تا انسان از زندگی خود لذت ببرد و این گونه نیست که با حضور این ابزارها انسان تنها شود.
وی گفت: ما در ایران حوزه همگانی مان یعنی آن جایی که بدون توجه به وام سیاست و دیگر مسائل با هم سخن بگوییم بسیار ضعیف است، ما به شدت نیازمند گفتگو هستیم این در حالی است که جامعه ایرانی از گفتگو کردن می هراسد.
نجف زاده تاکید کرد: بیش از حد مجازی شدن به ما کمک نخواهد کرد؛ در غرب نیز این گونه نیست که بیش از حد مجازی شده باشند آنها از ابزارهای مجازی استفاده می کنند تا آن بخش از زندگی شان که زمان بر است و وقت آنان را می گیرد کنار بگذارند.
این استاد دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: در همه دنیا ما به سمت مجازی شدن پیش نمی رویم؛ بلکه به سمت اصیل شدن حرکت می کنیم، اندیشمندان غربی نیز به این می اندیشند که چگونه می توان به درستی زندگی کرد. ما نیز باید به سمت خوب زندگی کردن حرکت کنیم.
فیاض در ادامه در رابطه با تفاوت اسلام رحمانی و اسلام غیررحمانی گفت: در اسلام غیررحمانی اصل بر فتوا دادن نیست و هر فردی می تواند جرم را تشخیص دهد، مانند اقداماتی که داعش امروز انجام می دهد؛ اما اسلام رحمانی عنوان می کند که به سادگی نمی توان به یک نفر برچسب الحاد بچسبانیم.
وی ادامه داد: ساختار امروز داعش ساختاری عرفانی است که متاسفانه به صورت ریشه ای به آن پرداخته نشده است.
در ادامه این نشست مجیدی فرد، یکی از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: وظیفه یک جامعه شناس و مردم شناس این است که برای بیماری های موجود در جامعه راهکار ارائه دهد، اینکه بگوییم بیماری وجود دارد و هیچ راهکاری برای آن نیست، اشتباه است.
وی بیان داشت: تصور می کنم با سخنانی که فیاض در رابطه با عرفان می گوید به عرفان ظلم می شود، بین صوفی بودن و عرفانی بودن تفاوت وجود دارد من معتقدم که بزرگترین عارف قرن حاضر امام راحل بودند.
فیاض در پاسخ به سخنان این دانشجو تصریح کرد: تنها راه فرار از این امور آگاهی است تا آگاه نشویم پست مدرن خود را تحمیل خواهد کرد. تا آگاه نباشیم از پیروزی خبری نیست امروز مشکلات بسیاری در جامعه وجود دارد؛ چرا نمی توانیم فکری به حال آنان کنیم زیرا آگاهی وجود ندارد.
این استاد دانشگاه تهران ضمن بیان اینکه تکنولوژی انسان را تنها کرده است، گفت: امروز تمام خاطرات، فیلم ها، عکس ها و دیگر مسائل انسان در موبایل خلاصه شده امروز رسانه های جمعی ما جمع شده و جای خود را به رسانه های فردی داده اند.
وی با بیان اینکه چنانچه می خواهیم بر فرآیندها مسلط شویم باید آگاه باشیم، در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص عرفان خاطرنشان کرد: چنانچه عرفان توحیدی باشد سخن شما صحیح است؛ اما زمانی که عرفان تبدیل به اومانیسم می شود چه؟! البته باید بگوییم که ما حکمت داریم و نه عرفان ما نمی گوییم قرآن عرفانی؛ بلکه می گوییم قرآن حکیم.
فیاض تاکید کرد: متاسفانه عقلانیت در جامعه ما با همین عرفان در حال از بین رفتن است.
در ادامه این نشست نجف زاده، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد یادآور شد: اسلام رحمانی در تفسیر بسم الله الرحمن الرحیم است که در آن گفته می شود خداوند رحمان و پس از آن رحیم است این امر به این معناست که دایره لطف خداوند بسیار است.
وی ادامه داد: مسئله اسلام رحمانی مسئله انسان است، داعش کجا و اسلام رحمانی و عرفان کجا، عرفان ایرانی؛ عرفانی اصیل می باشد.
نجف زاده افزود: اومانیسم هم امری بدیهی است، اومانیسم یعنی قدر انسان را بدانیم و نسبت به وی خشونت نورزیم، چنانچه اومانیسم نباشد مدرنیزه و پست مدرنیزه نیز وجود نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه فرهنگ یعنی مدرنیزه و فرهنگ زمانی شکل می گیرد که مدرنیزم شکل گرفته باشد، خاطرنشان کرد: پست مدرن تبی بود که بشریت را گرفت و رفت ما در درون مدرنیزه هستیم تا زمانی که از موتورسیکلت، قاشق و چنگال و هواپیما استفاده می کنیم مدرنیزه وجود دارد.