به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، علی رضا کهنسال، عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه فردوسی مشهد امروز در نشست «کربلا؛ اتفاق یا انتخاب» بررسی علم غیب امام با محوریت نقد کتاب شهید جاوید که در آمفی تئاتر دانشکده الهیات این دانشگاه برگزار شد، گفت: مرحوم صالحی نجف آبادی؛ مؤلف کتاب شهید جاوید، سه اعتقاد را بدون این که بیان کند ربط منطقی با هم دارند، در این کتاب می آورد و به دنبال این سؤالات کتاب خود را شکل داده است.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: مرحوم صالحی نجف آبادی، مرد فاضلی بود؛ اما قدرت جمع روایات نداشته و باید دانست که نداشتن اطلاعات فلسفی، سبب شده ۹۰درصد استدلالات ایشان پاسخ کوتاه باشد.
وی به خطاهای کتاب شهید جاوید اشاره و بیان کرد: اولین اعتقاد مؤلّف كتاب این است که امام حسین(ع) علم غیب نمیدانستند؛ او صریحا بیان میکند خودِ امام حسين (ع) از همان زمان كودكى مىدانستند كه کشته میشوند، اما بر این ادعا است که امام حسین(ع) تنها علم اجمالی داشتند.
کهنسال افزود: مرحوم صالحی نجف آبادی بر این ادعا، شواهد مستقیم اثباتی نیاوردند. فقط اکتفا میکند بر رد دلایل کسانی که بیان می کنند که امام حسین(ع) علم تفصیلی داشتند و این را بیان میکند که هیچ دلیلی بر این که امام(ع) علم تفصیلی بر شهادت داشتند، وجود ندارد.
استاد فلسفه دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مؤلف کتاب «شهید جاوید»، هدف امام حسین(ع) را تشکیل حکومت میداند و معتقد است که فاجعه کربلا، ضایعه و خسارت است؛ بنابراین مرحوم صالحی نجف آبادی سه اعتقاد را در این کتاب بیان میکند؛ امام حسین(ع) از شهادت خود مطلع نبودند. هدف امام حسین(ع) تشکیل حکومت بوده است، چون امام حسین(ع) در روند حکومت نتوانستند به موفقیت برسند به عنوان دفاع شخصی، جنگ را انتخاب کردند.
هدف امام حسین(ع) تشکیل حکومت نبود
وی با بیان این که ما نمی خواهیم به مؤلف کتاب شهید جاوید سوء ظن داشته باشیم، افزود: سه قسمت بیان شده را مورد انتقاد قرار میدهیم؛ علم امام(ع) را از راه های عقل و نقلی میتوان اثبات کرد. روایت فراوانی بر علم تمام ائمه(ع) وجود دارد و این نکته را باید متذکر شد که امام حسین(ع) و سایر ائمه(ع) علم غیب داشتند و دامنه آن نیز بسیار فراگیر بوده است.
عضو هئیت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مرحوم صالحی خوانساری، به دنبال فرض علم غیب نداشتن ائمه، به این طرف رفته است که امام(ع) بر اساس مجاری طبیعی عمل کرده، ما نیز معتقدیم اگر امام(ع) علم غیب هم داشته باشد، گاهی بر مجاری طبیعی عمل می کند.
استاد کلام مدرسه علمیه نواب با خاطر نشان کردن این که اگر ائمه معصومین(ع) فرصت تشکیل حکومت پیدا کنند، به طور قطع حکومت می کنند، اظهار کرد: هدف امام حسین(ع) تشکیل حکومت نبود؛ چرا که تشکیل حکومت ممکن و مقدور نبود.
وی بیان داشت: این اعتقاد مؤلف کتاب «شهید جاوید» که بیان می کند عاشورا یک ضایعه و خسارت است، هم از نظر عقلی و هم از نظر نقلی خطا است.
تکلیف امام(ع) و پیامبر(ص) اجرای اراده حق است
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: باید بر این نکته دقت کنیم که تکلیف امام(ع) و پیامبر(ص) به عنوان نماینده الهی، اجرای اراده حق است و اجرای اراده حق در هر زمان پوششی در آمیخته با غیب است.
کهنسال اظهار کرد: گاهی اجرای اراده حق به صلح، گاهی به جنگ و گاهی به دعا است و ما تعیین نمیکنیم که اجرای اراده حق چیست؛ بلکه ما باید تابع معصوم(ع) باشیم نه متبوع.
استاد فلسفه دانشگاه فردوسی مشهد با خاطر نشان کردن این که ما حکمت بسیاری از کارهای الهی را نمیدانیم، بیان داشت: خداوند متعال اشراف و احاطه بر امور دارد و منظری از ازل تا ابد دارد؛ بنابراین دامنه و وسعت نظر او دنیا و آخرت و ابدیت است.
وی افزود: امام(ع) و پیامبر(ص) نمایندگان خداوند هستند و اول کار موظفند طبق مجاری طبیعی عمل کنند و اگر بنا نبود طبق مجاری طبیعی عمل کنند، خداوند از همان ابتدا زلزله و سیل میفرستاد و تمام دشمنان از بین میرفتند؛ ولی بنا نیست مردم مخالف اختیار خود دعوت بشوند؛ از این رو ائمه معصومین(ع) طبق مجاری طبیعی عمل میکنند.
اثر قیام عاشورا را در میلیون ها زائر امام حسین(ع) میتوان مشاهد کرد
استاد کلام مدرسه علمیه نواب به اثر شهادت امام حسین(ع) اشاره کرد و بیان داشت: مؤلف کتاب «شهید جاوید» در یک جا معتقد است عاشورا ضایعه بود و در یک جا معتقد است فواید داشته است و انسان متحیر میشود. در پاسخ باید گفت اثر عاشورا را در میلیون ها زائر اربعین میتوان مشاهده کرد و میبینیم که از معاویه و یزید اثری وجود ندارد.
عضو هئیت علمی دانشگاه فردوسی مشهد به علم غیبت ائمه معصومین(ع) اشاره کرد و گفت: امام صادق(ع) میفرمایند:« لنگرانیّ لاعلم ما فی السموات و ما فی الارض و أعلم ما فی الجنّة وأعلم ما فی النّار و أعلم ما کان و ما یکون، به راستى من مىدانم آنچه در آسمآنها و آنچه در زمين است و مىدانم آنچه در بهشت است و آنچه در دوزخ است و ميدانم آنچه بود و آنچه خواهد بود.».
وی با تأکید بر این که امام حسین(ع) برای امر به معروف و نهی از منکر حرکت کردند، گفت: عاشورا خط و مرزی برای تشیع باز کرد که همیشه به ما نشان بدهد زمانی که هیچ چاره ای نیست، باید چه کاری انجام بدهیم.