استاد منیره مروج در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در بجنورد، گفت: حجاب در لغت به معناي مانع، پرده و پوشش آمده است، مراد ما از حجاب، پوشش اسلامي زن است.
مروج افزود: حجاب به عنوان يكي از احكام وجوبي اسلام، اين است كه زن، هنگام معاشرت با مردان، بدن خود را بپوشاند و به جلوهگري و خودنمايي نپردازد، رعایت پوشش و حجاب تنها مختص بانوان نیست و باید آقایان نیز پوشش مناسب داشته باشند.
وی تصریح کرد: حجاب دو نوع است حجاب ظاهر و حجاب درونی هر پوششی حجاب نیست حجاب درونی شامل اخلاق و کردار انسان و نوع رفتار بستگی دارد و حجاب ظاهری با نوع پوشش انسان بستگی دارد.
دل شخص باید پاک باشد!
وی با اشاره به اینکه شخصیت زن با مرد تفاوت عمدهای دارد و هر یک دارای خصوصیات متنوعی در رفتار خود هستند، اظهار کرد: زن احساس محور است و مردعقل محور و در فضای تصمیمگیری زنان دچار احساسات و روابط احساسی خواهند شد و زود دلبسته می شوند.
این استاد مشاوره گفت: بروز احساسات زن بسیار قوی است و دوست دارد شخصیت و ظرافت وجودی خود را به نمایش بگذارد این موضوع میتواند برای مردان جاذبه ایجاد کند و اگر احساسات خود را مدیریت نکند تبعات زیادی را در جامعه ایجاد خواهد کرد.
مروج تصریح کرد: یک خانم نمیتواند با خودنمایی در جامعهای بزرگ که دارای افراد مختلفی از جمله پیر و جوان، مجرد و متاهل و زن و بچه دار است و از هویت آنها مطلع نیست به خاطر علایق شخصی و یا حتی ازدواج به جامعه آسیب وارد کند.
وی افزود: وقتی در جامعه با بدحجابی میخواهید خودنمایی کنید و نظرتان این باشد که "دل شخص باید پاک باشد" یا "هر کس را در قبر خود خواهند گذاشت" و یا اینکه "آقایان چشم های خود را درویش کنند" چرا که من نمیتوانم خودم را محصور کنم بسیار دچار اشتباه هستید.
وی در ادامه گفت: زیرا در یک جامعه افراد با شرایط و روحیات مختلفی زندگی میکنند و مثلا مجردی باشد که نتوانند فعلا ازدواج کند و نیازش را برآورده کند یا مرد متاهل و خانواده داری باشد که جذب زینت های بدنی شما بشود و نتواند خود را کنترل کند پس شما به شخص آسیب وارد خواهد کرد.
این فعال فرهنگی بیان کرد: مشکل عمدهای که در جامعه وجود دارد و از عواقب بدحجابی بروز یافته این است مردانی که قادر به حفظ خود در مقابل جلوهگری زنان نیستند گرفتار دوستیهای بیسر و ته خیابانی خواهند شد و آبرو و خانواده و اخلاقشان خدشه دار می شود.
امام علی(ع) فرمودند پوشیدگی، زیبایی زن را پایدار تر می کند
مدرس حوزه علمیه مشهد اظهار کرد: ما معتقد به تفکیک جنسی جامعه نیستیم اما در یک جامعه مختلط باید هر شخص برای تمامی رفتارها و آثار و تبعات آن در جامعه برنامهریزی و مدیریت داشته باشد اگر ما نتوانیم احساسات خود را مدیریت کنیم به بنیاد خانواده خود و دیگران آسیب می زنیم و این مصداق نقض حقوق بندگان خداست.
وی افزود: وقتی وارد اجتماع میشوید باید تمام رفتارهای خواسته و ناخواسته خود را بررسی و مراقبت کنید چرا که ریشه رفتاری زن در جامعه بسیار گسترده است و اگر مخرب باشد مشکلات زیادی را بوجودخواهد آورد.
وی با بیان اینکه اگر یک زن بتواند حجاب و پوشش درونی و بیرونی خود را کنترل کند در زندگی بسیار موفق بوده و روحیه بشاش و سالمی خواهد داشت، عنوان کرد: امام علی(ع) در حدیثی می فرماید: پوشیدگی برای او سودمندترین چیز است و زیبایی او را پایدارتر می سازد.
منیره مروج اذعان کرد: شاید متوجه تبعات بسیاری از اعمالی که خواسته یا ناخواسته مرتکب آن می شویم نباشیم اما در پرونده اعمال ما ثبت خواهد شد و حتما در قیامت رسیدگی می شود، باید بدانیم با بدحجابی مرتکب گناه برای خود و دیگران شده ایم.
بدحجابی تخریب شان خود و نقض حقوق دیگران است
وی تصریح کرد: برای حجاب مثالی خواهم زد تا قضیه روشن شود تصور کنید شما درون یک ماشین هستید که تمام شیشههای آن دودی است و شخص داخل آن دیده نمیشود آیا تا شخص از ماشین بیرون نیاید شما میتوانید به هویت واقعی آن شخص پی ببرید.
این سخنران دانشگاهی افزود: اما اگر شیشهها دودی نباشد تا حدودی شخص را مشاهده خواهید کرد و اگر شخص بیرون بیاید بیشتر مشخص خواهد شد.
وی ادامه داد: حجاب نیز اینگونه است اگر رعایت شود هرکسی شاهد ظرافت و زیبایی شما نخواهد بود و اگر جلوه شود زیبایی شما در دست هر نامحرمی نمایان خواهد شد.
مروج بیان کرد: اگر شما در آن ماشین مدل بالا با شیشههای دودی باشید هر کس آن را ببیند تصور میکند که داخل این ماشین باید شخص مهم و با شخصیتی قرار داشته باشد.
وی گفت: اگر یک زن حجاب خود را رعایت کند به این معنا است که دوست ندارد هر کسی او را دید بزند، مورد هجمه نگاههای آلوده قرار بگیرد و اجازه ورود به هر کسی را نخواهد داد.
مدرس حوزه علمیه مشهد در ادامه افزود: اگر یک بانو با بدحجابی مورد جلبتوجه آقایی قرار بگیرد و منجر به رابطه دوستی شود، زن به دلیل خاصیت عاطفی اش زود مورد سوء استفاده قرار خواهد گرفت و استفاده ابزاری از او خواهد شد.
بدحجابی و نگاه حرام آغاز روابط نامشروع
مروج عنوان کرد: حتما به این توجه داشته باشید که بدحجابی و نگاه های گناه آلود آغاز روابط نامشروع و حرام است که باعث خسارتهای اجتماعی حاد از جمله تولد کودکان نامشروع و بدون هویت، گرفتار شدن به بیماری خطرناک روحی و جسمانی، پاشیده شدن بنیان خانواده و هزاران خسارتهای دیگر می شود.
وی گفت: حجاب محدودیتی است که مصنونیت را به دنبال دارد زیرا شخص با حجاب هم مقابل گرفتار شدن خود به گناه محدودیت گذاشته و هم برای نگاههای آلوده سوء استفاده گران ایجاد محدودیت می کند، حجاب یعنی برای خود و دیگران حریم مشخص کردن و احترام گذاشتن به خود.
آیا در محیط دانشگاه مسخره می شوید؟
وی خاطر نشان کرد: انسان برای بقا و تکامل آفریده شده است و در فرصت محدود عمر خود نباید هدف را بهره بردن از لذتهای حرام قرار دهد.
این مشاور خانواده افزود: اگر فردی در حفظ حجاب به ارزشهای اسلامی باور دارد نباید تمسخر اشخاصی که کورکورانه از سبک زندگی غربی پیروی می کنند مهم بداند، باید با رفتار صحیح خود را محکم ادامه دهد و دچار سردرگمی نشود.
تذکر وی به بانوان این بود که اگر شما زیباپسند هستید قطعا همسران شما نیز زیباپسندند اگر شما رعایت مسائل را نداشته باشید نباید انتظار داشته باشید همسرتان رعایت کند.
وی گفت: اگر دختر شما حجابش را رعایت نکند قطعا باورها خوب به او آموزش نداده اید و یا طبق عادت حجاب خود را رعایت کرده و ارزش و مبانی آن را به فرزندتان نیاموخته اید.
منیره مروج اظهار کرد: متاسفانه امروز در جامعه ما شاهد رفتارهایی نامناسب در نوع پوشش هستیم و فضای امر به معروف و نهی از منکر ضعیف شده و اشخاص کورکورانه در مسیر تقلید از یکدیگر قرار گرفته اند، باید دوباره مسیر را به اندیشه های اسلامی برگردانیم.
مدرس حوزه علمیه مشهد اذعان کرد: چرا دانشجویان دچار انحراف اخلاقی میشوند و با دوری از خانواده چادر خود را کنار میگذارند، چرا باید یک دانشجو رنگ عوض کند و با قرار گرفتن در یک فضا و فرهنگ متفاوت ارزشهای خود را کنار بگذارد و دچار خسران شود؟
قانونمند شدن حجاب دستور دین است نه دولت ها
وی در بخش بعدی سخنان خود با اشاره به قانون حجاب در کشور گفت: تبدیل شدن حجاب به قانون در ایران بلافاصله از بعد از انقلاب انجام نشد فقط حد آن مشخص شد.
وی تصریح کرد: حجاب و پوشش زنان یکی از دستورات اسلام است، در دیگر ادیان الهی نیز چنین دستوری وجود داشته است، در قرآن مجید و بسیاری از روایات محدوده ی آن به این صورت بیان شده است که زن در برابر نامحرمان تنها می تواند صورت و دو کف دست خود را آشکار کند.
مروج ادامه داد: بنا بر این تشریع و قانون مند شدن آن ربطی به حکومت ها و نظام های اسلامی و غیر اسلامی ندارد .
وی با اشاره به اینکه حجاب تا آنجا که در حریم زندگی خصوصی افراد است، یک امر فردی و خصوصی است و کسی نمیتواند دخالت کند، گفت: ولی آنگاه که به یک امر اجتماعی تبدیل شد و با حقوق دیگران ارتباط پیدا کرد، حکومت و حاکم می تواند از باب نهی از منکر و صیانت از اخلاق و معنویت جامعه، رعایت حجاب را الزامی کند و برای آن مجازات تعیین کند، زیرا بی حجابی از محرمات الهی محسوب می گردد و طبق قاعده هر فعل حرامی قابل تعزیر است.
وی عنوان کرد: بنابراین آنچه بر عهده ی همه حکومت ها و نظام های اسلامی است اجرای دقیق دستورات اسلام است که متأسفانه بسیاری از دولت های اسلامی در این زمینه کوتاهی می کنند.
مدرس حوزه علمیه مشهد اظهار کرد: رعایت حجاب تاثیر زیادی در تداوم یک جامعه خواهد داشت و اگر رعایت نشود ضربات بسیار سختی بر پیکر جامعه وارد خواهد کرد.
منیره مروج تاکید کرد: متاسفانه در جامعه کنونی حجاب سلیقهای شده و تنها عده معدودی حجاب قانونی و شرعی را رعایت می کنند و بقیه از روی ناآگاهی نمیدانند که پوششان حجاب الهی محسوب نمیشود.
صنعت فحشا قطب اقتصاد تركيه
وی عنوان کرد: اگر کسی معتقد است الگوی ترکیه درمورد حجاب اختیاری صحیح است، پیشنهاد می کنیم بروند و به آمارهای آسیب های اخلاقی و فرهنگی آنها رجوع کنند و بعد نظر دهند.
وی تصریح کرد: صنعت فحشا به یکی از قطبهای اصلی اقتصاد ترکیه خصوصا در مناطق توریستی آنجا مبدل شده و اگر یک شب صنعت فحشا در استانبول تعطیل شود خیل عظیمی از افراد شاغل در هتلها، مشروبفروشیها، قمارخانهها، دیسکوها، دلالان شهوت کنار خیابانها و فاحشهها از کار بیکار خواهند شد.
این استاد مشاوره حوزه و دانشگاه گفت: ضمن اینکه نتایج یک بررسی جدید در ترکیه نشان می دهد در چهار سال اخیر، تعداد بانوان با حجاب در این کشور بعد از تجربه افزایش پیامدها و آسیب های اخلاقی و فرهنگی بی حجابی تا میزان چهار برابر افزایش پیدا کرده است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: پیشنهاد می کنم به این موضوع از جهت مقابل بنگرید، یعنی در مقایسه کشورمان با سایر کشورهای اسلامی و غیر اسلامی خود را در مولفه سلامت اخلاقی، بنیان های خانواده، فرهنگ و ارزشها اول بدانیم و به آن افتخار کنیم.