به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از زنجان، خلاقیت و ابتکار دو فاکتوری است که می تواند از روزمرگی در زندگی جلوگیری کرده و با خلق آثار بدیع و ماندگار، طرحی نو دراندازد.
استفاده از ظرفیت های بومی مهم است. این ظرفیت را می توان در ابعاد مختلفی جستجو کرد. گاه یک ماده حیاتی است و گاهی هم انسان های خلاقی که در پی مجالی برای بروز و ظهور خلاقیت خویش هستند و یک ابتکار هوشمندانه، می تواند هم چاره ساز مشکل باشد و هم فرصت ارائه یک توانایی را بدهد.
دیوارنگاری دیوارهای مهدکودک توسط دانشجویان گروه نقاشی و همچنین سایر گروه های دانشجویی دانشگاه زنجان نمونه ای از استفاده صحیح از همین ظرفیت های پیرامونی است.
این اقدام که نمونه ای از بها دادن صحیح به ظرفیت های بالقوه دانشگاه و تبدیل آن به بالفعل بود، آغازی دیگر در معرفی گروه ها و کاربردی کردن توانمندی ها، در جهت شادابی و نشاط فضای علم و دانش در دانشگاه زنجان بود .
مسئول امور رفاهی اساتید و کارکنان دانشگاه زنجان، درباره این که ایده این طرح از کجا آغاز و این ایده چگونه عملی و اجرا شد این گونه توضیح داد :
دیوارهای مهد نیاز به تجدید نقاشی داشتند. وقتی موضوع را با اساتید و مدیر گروه نقاشی (جناب آقای حسینی و تک زارع) مطرح کردیم با استقبال ایشان مواجه شد.
جالب این که طبق اعلام یکی از اساتید گروه، پیگیری جهت تخصیص دیوار برای اجرای دیوارنگاری که از موضوعات درسی گروه نقاشی است، در دوره های قبل دچار مشکل بوده است.
مسئول امور رفاهی اساتید و کارکنان دانشگاه زنجان تصریح کرد: به هرترتیب به همت اساتید گروه، واحد دیوارنگاری برروی دیوارهای مهد اجرا شد. دانشجویان گروه به سرپرستی تک زارع (که خود دارای آثاری از مجسمه سازی در شهرها هستند) رأساً اقدام به انتخاب طرح، خرید رنگ و اجرای آن طبق تقویم آموزشی گروه کردند.
وی ادامه داد: گفتنی است برای تامین مواد و مصالح، موضوع را با معاونت اداری و مالی مطرح کردیم که ایشان نیز ضمن استقبال، امکان انجام هزینه ها را با کمترین روال اداری فراهم نموده و اعلام کردند علی القاعده باید به فراخور تخصص گروه ها شاهد آثاری در فضای دانشگاه باشیم.
این مسئول خاطرنشان کرد: همکاری صمیمانه گروه نقاشی و حذف روال های اداری پیچیده، موجب شد تا پیشنهادات دیگری نیز از سوی این گروه آموزشی از جمله خلق تابلو با کاشی شکسته در ورودی سازمان مرکزی (به پیشنهاد دانشجوی فعال گروه آقای عباس یولچی خانی و راهنمایی آقای تک زارع) یا مجموعه گویهای رنگی نیز مطرح و اجرای آن ها وعده داده شود.
وی افزود: همین موضوع بهانه ای شد تا در گام بعدی، موضوع در ستاد رفاهی اعضای هیات علمی مطرح و محمودی وعده پیگیری اجرای طرح آونگ فوکو از گروه فیزیک را ارائه کنند.
وی ادامه داد: در ادامه پیشنهاد دیگری توسط گروه باغبانی (جناب آقای دکتر برزگر و دکتر ارغوانی) مطرح شد که قرار است اجرای پیشنهاد مذکور با همکاری واحد فضای سبز دانشگاه پیگیری شود.
مسئول امور رفاهی اساتید و کارکنان دانشگاه زنجان تصریح کرد: موارد مذکور توسط معاون اداری و مالی در گروه تلگرامی مطرح شد و این بار پیشنهادهای دیگری توسط اساتید گروه های مختلف مطرح و از موضوع استقبال شد.
وی گفت: چنین مواردی تداعی گر وجود ظرفیتهای بالقوه بسیار در دانشگاه است که اگر بستر لازم فراهم شود موجب بالفعل شدن این ظرفیت ها خواهد شد.
وی افزود: بی شک این اقدام ها علاوه بر معرفی توانمندی های گروه ها، موجب شادابی و نشاط محیط علم و دانش شده و علاوه بر آن موجب کاربردی شدن آموختهها نیز می شود.
مسئول امور رفاهی اساتید و کارکنان دانشگاه زنجان تاکید کرد: اداره رفاه کارکنان نیز به نیابت، سعی بر تقویت چنین دیدگاه و روحیه ای دارد؛ بنابراین آماده ایم تا درحد توان برای پیگیری و اجرای پیشنهاد و ابتکار عمل گروهها، اساتید، کارکنان و دانشجویان که موجب معرفی توانمندی های گروههای آموزشی و نشاط و شادابی فضای دانشگاه شود، همکاری کنیم.