به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از اصفهان، نشستی با عنوان نفوذ فرهنگی با حضور طوسی؛ دبیر سیاسی سابق اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در اردوی تشکیلاتی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان برگزار شد.
طوسی در این نشست با بیان اینکه از مفهوم نفوذ، سخن زیادی به میان می آید، گفت: اما این سخنان محتوایی ندارد و بیهوده است.
وی افزود: ذیل مفهوم کلی نفوذ، حرف زیاد است، اما باید بررسی کنیم که بحث اصلی ما در مورد مسئله نفوذ چیست و در شرایطی مانند شرایط فعلی کشور و در شرایط مذاکره نفوذ چگونه معنا می شود.
دبیر سیاسی سابق اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در ادامه تصریح کرد: می توانیم ذیل مفهوم نفوذ در مورد انقلاب های مخملی در کشورهای مختلف و فتنه ۸۸ در ایران و در واقع پیرامون آنچه در گذشته رخ داده، صحبت کنیم اما طرح این موارد سودی ندارد.
طوسی در خصوص تعریف نفوذ بیان داشت: نفوذ را می توان یک سپهر اجتماعی دانست که در فرهنگ عمومی گسترده شود و ما را به سمت غیریت سوق دهد و نسبت به فرهنگمان بی تفاوت و منفعل کند.
وی ادامه داد: وقتی انقلاب اسلامی شکل گرفت، به جهت فهمی که در آن بود، جریان مخالفی علیه آن به وجود آمد و علت شکل گیری این جریان مخالف این بود که جریانی که می خواستیم پیش ببریم، مخالف جریانی بود که غرب داشت.
دبیر سیاسی سابق اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل با تاکید بر اینکه نفوذ می خواهد دید ما را نسبت به غیریت تغییر دهد، تصریح کرد: عده ای برای اینکه مواجهه با غیر را تغییر دهند و غیریت زدایی کنند به پروسه ای احتیاج دارند.
طوسی این پروسه را دارای چهار مرحله دانست و بیان داشت: مرحله اول حساسیت زدایی از جریان مقابل است که در اینجا اینطور عنوان می شود که آمریکا دیگر قصد براندازی ندارد و این غیریت را با فرهنگ ما ضعیف جلوه می دهند.
وی افزود: آمریکا در هرکجا بخواهد نفوذ کند، با برند های خود از جمله هالیوود و مک دونالد وارد می شود که در اصطلاح به این حالت بزک دشمن می گویند و دشمن با حالت آراسته ای وارد میدان نفوذ می شود و با مظهر و نماد پا به عرصه نفوذ می گذارد.
دبیر سابق سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل از بی اعتبار کردن مقاومت در برابر غیر به عنوان مرحله بعدی غیریت زدایی یاد کرد و گفت: شک کردن به اینکه «مرگ بر آمریکا» گفتن چه اهمیتی دارد؟ تحریم ها، عملیات روانی، جدایی افکنی بین شیعه و سنی و جنگ های داخلی از اقداماتی است که در این مرحله انجام می شود.
طوسی با اشاره به شکل گیری داعش، تصریح کرد: پروژه داعش توسط کشور ایران در منطقه شکست سنگینی خورد و ایران جریانی بین المللی علیه داعش ایجاد کرده است و در این جریان نه تنها ایرانیان؛ بلکه تمام مسلمان های دنیا، از جمله شیعه، اهل تسنن و ... علیه داعش مبارزه می کنند.
وی در ادامه سخنان خود بیان داشت: عده ای سعی دارند در مواجهه با غیر، به گونه ای روابط را جلوه دهند که گویی رگ حیاتی ما در دست آنها است؛ اینها توان و قدرت اقناعی ما را تضعیف می کند و در واقع امکان اقناع براساس گزاره ها و ارزش ها را کمرنگ می کنند و سعی می کنند افراد مبارز را تخطئه کنند.
دبیر سابق سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به اینکه مرحله دیگر غیریت زدایی، انکار غیریت است، افزود: در این مرحله با طرح این مسئله که فرقی بین ما و او نیست و بررسی توسعه بر اساس تعریف غرب؛ مرز بین ما و دشمن برداشته می شود.
طوسی در ادامه تصریح کرد: در مرحله پایانی نیز سوپر نفوذ اتفاق می افتد و افراد فرهنگ خود را انکار می کنند.
وی با تاکید بر اینکه جامعه امروز ایرانی مستعد غیریت زدایی است، بیان داشت: منفعل کردن ما در برابر غیریت، در فرهنگ عمومی ما هم نفوذ پیدا کرده است و جامعه ایران امروز زمینه عادی سازی غیریت را دارد و این مسئله به این دلیل است که جامعه ایران درحال تجربه جدیدی از زیست، به نام «مدرنیزاسیون» است.
دبیر سابق سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در خصوص ویژگی های زیست مدرن، تصریح کرد: فردگرایی، زیست این جهانی، منفعت گرایی و رشد عقل ابزاری از جمله ویژگی های زیست مردن است.
طوسی در توضیح ویژگی فرد گرایی بیان داشت: فردگرایی به این معنا است که مرجعیت هر چیزی بیرون از فرد و در برابر فرد نیست و تنها آنچه مرجعیت دارد، فردی است برای مثال افراد در مورد ازدواج، افراد چون باید تعهدی در برابر فرد دیگر داشته باشند زیر بار این مسئولیت نمی روند.
وی در پایان با اشاره به اینکه زیست این جهانی به معنای نادیده گرفتن بعد معنوی است و اینکه ما باید در این دنیا بیشترین سود را ببریم، خاطر نشان کرد: در بحث منفعت گرایی نیز همه چیز بر اساس منفعت شخصی تعریف می شود.