سامان ربیعی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در مشهد، گفت: اواسط مرداد ماه سال جاری دعوت نامهای جهت شرکت در نخستین مسابقات ملی مکانیک سیالات در دانشگاه صنعتی اصفهان داده شد.
وی با اشاره به این موضوع که این مسابقات ۲۸ و ۲۹ بهمن ماه سال جاری برگزار شد، تصریح کرد: در این مسابقات ۱۶ تیم از دانشگاههای صنعتی اصفهان، صنعتی شریف، صنعتی تبریز، آزاد یاسوج و دانشگاه فردوسی مشهد حضور یافتند که این تیم از سه فیلتر عبور کرده و در فیلتر دوم هشت تیم ماندند و در نهایت تیم دانشگاه فردوسی مشهد موفق به کسب مقام نخست مسابقات شد.
این دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: این مسابقات در چهار محور پروژه علمی، آزمایشگاه مجازی و نماهنگ سازی برای نخستین بار برگزار شد.
ربیعی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کانون مکانیک سیالات در کشور ضعیف شده است این مسابقات به منظور استفاده علمی از تئوری مکانیک سیالات برگزار شده است.
وی ضمن بیان این موضوع که سامان ربیعی، امیرعلی اصغری، محمدحسین کوثری اعضای تیم دانشگاه فردوسی مشهد در این مسابقات بودند، بیان داشت: تیم اول این مسابقات سه میلیون تومان، تیم دوم دو میلیون و تیم سوم یک و نیم میلیون تومان و تیمهای چهارم و پنجم نیز موفق به دریافت لوح تقدیر شدند.
این دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه در خصوص کِشتی فلینر گفت: این کشتی مانند کِشتیهای عادی دارای یک موتور زیر آب نیست، بلکه دارای موتوری است که مانند استوانهای بر روی کشتی قرار میگیرد و با حرکت باد اثر مَگنوس رخ میدهد و کشتی به حرکت درمیآید.
ربیعی ضمن اشاره به اینکه اختراع این نوع کشتیها به ۸۰ سال پیش بازمیگردد، بیان داشت: این کشتیها با توجه به اینکه از انرژی بادی بهره میبرند ۳۰ درصد نسبت به سایر کشتیها کمتر سوخت مصرف میکنند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در کشوره ما باد به صورت همیشگی بر روی دریاهایمان نمیوزد، بنابراین نمیتوانیم از این نوع کشتیها داشته باشیم؛ اما در کشورهایی همچون چین که جریان آب گرم از قطب به استوا حرکت میکند باد ایجاد میشود، بنابراین میتوان از رتور استفاده کرد.