به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از ایلام، هدی فهمیان، استاد حوزه و دانشگاه ایلام در نشست «حجاب» که امروز در جمع کارکنان زن دانشگاه ایلام در سالن فرزانگان برگزار شد، با تاکید بر این مطلب که نمی توان با موضوع پوشش برخورد سلیقه ای کرد، گفت: برخی ها این استدلال را دارند که حجاب تحمیلی است و با استقرار نظام اسلامی در ایران به مردم جامعه تحکم شده است؛ در صورتی که این موضوع اصلا صحیح نیست. کشف حجاب و تغییر فرم لباس در دوران پهلوی یک و دو برنامه ای استعماری و ابلاغ شده از سوی انگلستان به رضا خان، آتاترک و امان الله خان در سه کشور ایران، ترکیه و افغانستان بود.
وی به وجود حجاب در تمام ادیان و اعصار تاریخی اشاره کرد و افزود: برخلاف پندار روشنفکران سکولار، حجاب در ایران باستان و ملل مختلف حتی پیش از ظهور ادیان ابراهیمی به ویژه دین اسلام وجود داشته است به گونه ای که به گفته ویل دورانت در دین یهودیت قوانین بسیار سخت و دست و پاگیری برای زنان صادره کرده بودند؛ به گونه ای که سخت ترین قواعد پوشش در دین یهود قابل ملاحظه است؛ به عنوان مثال چادر و روبنده سیاه البسه زنان یهودی بود و دختران مجرد حق بیرون رفتن از خانه را نداشتند، در دین مسیحیت نیز بانوان باید در هر حال موهای خویش را می پوشاندند و قبای بلند با دامن هایی که تا روی زمین کشیده می شد به پا می کردند، صاحبان موهای برهنه مغضوب حضرت عیسی و روح القدوس می شدند.
این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر این مطلب که پوشش امری فطری در وجود تمام انسان هاست، تصریح کرد: یکی از ویژگی های بهشت این است که برهنگی، سرما، گرما، گرسنگی و تشنگی که خصایص حیوانی هستند در تقرب خدا جایگاهی ندارند، آدم و حوا لباس نداشتند اما بعد از خوردن میوه ممنوعه و بیرون رانده شدن از بهشت عورت هایشان برایشان آشکار شد، آن دو با دیدن بدنشان از شدت حیا بر خورد لرزیدند و از یکدیگر فرار کردند و خود را با برگ درختان پوشاندند، این مطلب بیانگر این است که پوشش بر اثر تمدن ایجاد نشده، هرچند حجاب در طول تاریخ و اعمال سلیقه حاکمان با فراز و نشیب های زیادی روبرو بوده است؛ اما هیچگاه از بین نرفته است.
فهمیان عنوان کرد: در فرهنگ برهنگی شرم و حیا از بین می رود و انسان به جایگاهی پست تر از حیوانات خود را تنزل می دهد آیا غیر از این است که حجاب انسانیتِ بشر را مصون می کند و مانع سوء استفاده ابزاری دیگران می شود؟ بانوانی که مدام در پی کسب مقبولیت همه طیف های جامعه هستند و در خودنمایی افراط میورزند وقتی برای پردازش به نفس خود یا کانون خانواده شان ندارند، این افراد هم در خرج کردن اموالشان اسراف می کنند هم اینکه زمانشان به بطالت می گذرد.
وی اضافه کرد: برخی می گویند حجاب با پر رنگ شدن نقش آخوندها بر جامعه تحمیل شده است، عمر انقلاب اسلامی بیش از ۳۷ سال نیست، هر مسلمان که به قرآن رجوع کند به تکرار آیات حجاب را مشاهده خواهد کرد، حیات قرآن طولانی تر است یا انقلاب؟ بنابراین نگویید که جمهوری اسلامی ما را به رعایت پوشش امر میکند.
این استاد حوزه و دانشگاه به بانوانی که مجبور به پوشیدن چادر بنا به دلایل اجتماعی، خانوادگی، فرهنگی یا مشاغل هستند اشاره و خاطرنشان کرد: چادری که بدون تفکر و اعتقاد پوشیده شود، رسوایی به بار خواهد آورد.
فهمیان با برشمردن آثار و فواید رعایت پوشش دینى، تصریح کرد: حجاب زمینه ساز بهداشت روانى اجتماع، کاهش هیجانها و التهاب جنسى که سبب کاهش عطش سیرى ناپذیرى شهوت است؛ می باشد، به تحکیم روابط خانوادگى و برقرارى صمیمیت بین زوجین منجر می شود، باعث استوارى اجتماعى و استیفاى نیروى کار در جامعه خواهد شد و ارزش واقعی زن را بالا می برد.
وی اضافه کرد: در محیطى که شرایط اسلامى رعایت می شود احساسات همسران صرفا متعلق به یکدیگر است؛ اما در بازار آزاد برهنگى و بى حجابى که زنان به صورت کالاى مشترک در آمده اند قداست پیمان زناشویى مفهومى نمى تواند داشته باشد بنابراین ادیان الهی براى حفظ حرمت زن، حراست از آلودگى اجتماع و جلوگیرى از شعله ورشدن غریزة جنسى رعایت حجاب را براى زنان لازم دانسته اند، در واقع حجاب موجب محدودیت مردانی مىشود که در صدد کام جویى از بانوان هستند.
این استاد حوزه و دانشگاه علت اختصاص حجاب به زنان را میل به خودنمایی و خودآرایی در این جنس عنوان کرد و گفت: گرایش به تبرّج و برهنگى از انحرافهاى مخصوص زنان است؛ بنابراین رعایت نکردن پوشش توسط بانوان نه تنها از بین رفتن حساسیت مردان را به دنبال ندارد؛ بلکه برخلاف آن هایی که می گویند آزادی در پوشش باعث سیر شدن چشم و دل مردان و زنان می شود طغیان غریزه جنسى را تضمین خواهد کرد.
فهمیان آیه ۳۱ سوره نور را مختص تاکید خداوند بر زنان صالح مبنی بر پوشیدن چادر عنوان و خاطرنشان کرد: حضرت آیه العظمی بهجت فرمودند:«چادر بهترين پوشش براي خانمها است چون تمامي مفاتن بدن را مي پوشاند، خانمهاي مسلمان بايد آداب و سنن اسلامي را در لباس پوشيدن مراعات کنند و از تجددگرايي مضر پرهيز کنند»؛ بنابراین نظر به اينکه چادر از جهات مختلف ميتواند پوشش کاملي باشد به بانوان توصيه می شود، چادر را به عنوان مهمترين مولفه حجاب که از شعائر ملي و مذهبي ما است حفظ کنند؛ زيرا موجب وقار و سنگيني آن ها خواهد شد.