اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
پورمحمدی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو، در خصوص میزان رضایت مندی از بودجه تخصیص یافته دانشگاه فردوسی در سال جاری گفت: اعتبارات آموزش عالی که به ۱۳ درصد افزایش یافته کافی نیست، در واقع افزایش افقی و عمودی دستمزدها عددی بیشتر از این است.
وی افزود: درصد بودجه دانشگاه تبریز ۷/۱۱ درصد است که در واقع این کفایت نیازهای دانشگاه را نمی کند.
رئیس دانشگاه تبریز تصریح کرد: ما از طریق سازو کارهای مختلف تلاش کردیم که به مسئولین سازمان مدیریت و برنامه و معاونت پشتیبانی وزارت علوم منعکس کنیم که مبلغ هزینه های جاری بیش از این عدد است.
پورمحمدی بیان داشت: دانشگاهیان به خاطر زیرساخت ها، تجهیز آزمایشگاه ها و امکانات تحقیقاتی به منابع بسیار بیشتری نیاز دارند و اعتبارات سال ۹۶ در متوسط دانشگاه های بزرگ ۱۳ درصد است که به هیچ وجه کفایت نیازها را نخواهد کرد و بخش عمده ای از معوقه داریم که از سالهای پیش مانده و امیدواریم تخصیص یابد.
وی بیان داشت: سال ۹۳ از نظر بودجه در وضعیت خوبی قرار داشتیم؛ اما سال ۹۴ وضعیت مناسب نبود و اکثر دانشگاه های بزرگ تخصیصی تقریبا ۹۸ تا ۹۰ درصد بودجه داشتند که ما با کاهش ۱۰ درصدی ۸۹ درصد بودجه را دریافت کردیم.
رئیس دانشگاه تبریز ادامه داد: کاهش ۱۰ درصدی تخصیص بودجه یعنی معادل ۱۵ میلیارد تومان که مبلغی نیست تا بتوان در بودجه مصوب از جایی صرفه جویی کرد؛ چراکه بخش عمده ای از اعتبارات هزینه ای مربوط به حقوق و دستمزد است که افزایش می یابد.
پورمحمدی بیان داشت: سال ۹۵ در وضعیت خوبی قرار داریم و امیدواریم که همان طور که نوبخت، سخنگوی دولت وعده کرده است تا پایان امسال صد در صد تخصیص را داشته باشیم.
وی ادامه داد: ما مشکلات و تنگناهای دولت را می دانیم و از مشکلات قیمت نفت خبر داریم؛ ولی هزینه های مراکز علمی و تحقیقاتی اجتناب ناپذیر است؛ چراکه باید کلاس ها، سلف ها، خوابگاه ها دایر شوند و اینها چیزهایی نیست که بشود در آن محدودیت ایجاد کنیم.
رئیس دانشگاه تبریز ادامه داد: متاسفانه از عملکرد سازمان مدیریت و وزارت علوم نسبت به دانشگاه های بزرگ رضایت نداریم و انتظارمان این بود که دانشگاه های بزرگ که ۷۰ درصد تولید علم کشور را برعهده دارند از اولویت بیشتری برخوردار باشند ولی در عمل این طور نیست.
پورمحمدی بیان داشت: در خصوص دادن بودجه به دانشگاه های کوچک استدلال این است که اعتبارات آنها کم است و اولویت به آنها داده می شود و این خیلی در راستای روند سرعت گرفتن فعالیت های علمی نیست چرا که انتشار میرود دانشگاه های بزرگ و سطع یک در اولویت باشند.
وی ادامه داد: طرح آمایش به این منظور است که آموزش عالی را مدیریت کند نه اینکه منابع را محدود، این خیلی با منطق عدالت و توسعه منطبق نیست.