اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از روابط عمومی دانشگاه امام خمینی (ره)، مراسم افتتاحیه دومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی روز چهارشنبه 4 اسفند ماه از ساعت 15 در سالن همایش های دانشگاه امام خمینی (ره) باحضور حجت الاسلام غلامی رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی و اسلامی صدرا، ثقفی رئیس دانشگاه، معاونین، مدیران،کارکنان، دانشجویان دانشگاه، چهره های برجسته علمی و دانشگاهی، روسا و اساتید دانشگاه های کشور برگزار شد.
رئیس دانشگاه شاهد ضمن تشکر از دست اندرکاران دومین همایش تمدن نوین اسلامی در دانشگاه، با اشاره به فرازهایی از مجموعه بیانات مقام معظم رهبری درخصوص اهمیت نقش آفرینی دانشگاه در ایجاد تمدن نوین اسلامی، گفت: دانشگاه شاهد تا زمانی که دانشگاه های دیگر و موسسات پژوهشی دیگر پای این کار بیایند، بنا دارد به صورت پیوسته و سالانه این همایش را برگزار کند و بر همین اساس اعلام کردیم دبیرخانه دائمی همایش شکل پیدا می کند و ان شاالله ما در طول سال هم به غیر از یک روز یا دو روز همایشی که داریم نشست های تخصصی در این زمینه برگزار خواهیم کرد.
ثقفی ادامه داد: سه رکن تمدن یعنی فرهنگ، سیاست، اقتصاد و اینکه تمدن به صورت چرخه باز یا بسته است، هدف غایی تمدن غرب تمتع است در مقابل، تمدن حقیقی و الهی آرمان که در دل فرهنگ تعریف می شود با حاکمیت سیاسی و حکومت اسلامی دنبال می شود قطعا اقتصاد هم به عنوان یک وسیله و ابزار برای کمک به تحقق آرمان ها استفاده می شود و هدف تعبد و نهایتا تقرب است، ما برای مردم دنیا این نگاه دوم و نگاه نو را مطرح می کنیم.
رئیس دبیرخانه دائمی و دبیر علمی همایش در ادامه این نشست اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران با بیان نظریه نه شرقی نه غربی به دنبال درافکندن طرحی نو و تحقق حیاتی جدید بود، امام راحل(ره) مسئله اصلی را نه تغییر رژیم سلطنتی بلکه نشر توحید در عالم می دانند و انقلاب مردم ایران را نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچم داری حضرت حجت ( ارواحنا فداه) معرفی می فرمایند. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز همواره بر این نکته تاکید داشته اند که انقلاب اسلامی ایران نه یک حادثه منطقه ای بلکه واقعه تاریخی و آغاز یک عصر جدید است.انقلابی که به نام اسلام گام جدیدی را پیش پای بشریت نهاد از منظر ایشان بنای یک نظام و تمدن اسلامی جدید و یک تاریخ نو قضیه ای جدی است و ایشان از آن به روز نوی مسلمین تعبیر می کنند.
مدیرمسئول و عضو تحریریه فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا،با اشاره به وجه عینی بودن آزادی، گفت: باید به فاصله آزادی ذهنی و عینی توجه داشت، در این عالم و در مقام عینیت چیزی به عنوان آزادی مطلق وجود ندارد و جز طبیعت که مانع آزادی می باشد، رعایت حقوق آزادی دیگران خود جزئی از موانع است. پس لازمه به جای آزادی مطلق از آزادی حداکثری استفاده نمود که در مقام عینیت نیز وجود دارد.
وی افزود: در کلام اسلامی تحقق آزادی دو ضامن دارد؛ یکی اخلاق و دیگری عدالت. عدالت و اخلاق تضمین کننده آزادی است نه سلب کننده آن، چون عدالت و اخلاق زمینهای را فراهم می کنند که قابلیت های انسان برای رشد و شکوفایی ظهور نماید و بستری را مهیا میکند تا این قابلیت ها در فرصت های عادلانه محقق گردد. پس میتوان نتیجه گرفت در جامعه ای که عدالت و اخلاق وجود ندارد، آزادی نیز وجود ندارد.
غلامی تاکید کرد: تمدن نوین اسلامی نه تنها در بستر آزادی متولد می شود، بلکه آزادی زا نیز می باشد. چون هم رشد تمدن محتاج عدالت است و هم تمدن با رشد عدالت به زایش آزادی منجر می شود، امر به معروف و نهی از منکر در اسلام یکی از روش های اعمال آزادی است. معروف یعنی آن چیزی که برای عقل انسان شناخته شده است و منکر به معنای وجود اعمال ناشناخته برای عقل انسان می باشد لذا امر به معروف و نهی از منکر به معنای حرکت برای عقلانی کردن جامعه است.
مدیرمسئول فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا ادامه داد: بیان نسبت دمکراسی و دولت با آزادی، دمکراسی به معنای متعارف، حاکمیت نصف به اضافه یک است، یعنی حاکمیت 51 درصد بر 49درصد از افراد جامعه که حتما مخل برخی از آزادی ها برای اعضای جامعه می شود. به بیان دیگر دمکراسی استبداد علیه اقلیت است. دولت در جامعه اسلامی با شرط آشنایی با وظایف و به دور از رقابت ها نه تنها مانع آزادی نمی باشد بلکه به عنوان مجری آزادی، باعث ضمانت بخشیدن به آزادی می شود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: تفاوت آزادی در اسلام با آزادی در غرب مغایرت اسلام با تفکر امانیستی و اصالت بخشیدن اسلام به آزادی اجتماعی و ترویج اخلاق و عدالت است، که در اسلام دولت ها حافظ آزادی هستند نه مخرب آن اسلام فراتر از قبول آزادی، مدافع سرسخت آزادی ست بدین دلیل که اسلام بدون داشتن آزادی حقیقی به هدف اصلی خود یعنی پرورش انسان متعالی نمی رسد. طبق آیه 157 سوره اعراف، اسلام آمده است تا زنجیر ها و عقده ها را از گردن انسان باز کند، پس با این وجود، آزادی فکری تقدم رتبی و ارزشی بر سایر آزادی ها دارد.