اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، محمد حسین پاپلی یزدی در همایش ملی «آب، فرهنگ و رسانه» که در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد گفت: یکی از معضلاتی که رسانه در ایران با آن مواجه هستند عدم پیگیری است.
وی ادامه داد: رسانهها در ایران اطلاع و خبر میدهند؛ اما موضوع را مورد پیگیری قرار نمیدهند. همچنین رسانههای ما بسیار ساکت هستند و نمیگویند که ایران ما از هریر رود حقِ آبه دارند و بهره مندی از آب هریرود جزو حقوق ما محسوب میشود.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران تصریح کرد: وقتی این همه مستندات در خصوص این حقِ آبه وجود دارد چرا نباید به دنبال این حق باشیم؟
مدیران باید رسانهها را به درستی جهت دهند
محمدسعید احدیان، مدیر مسئول روزنامه خراسان گفت: تنها 13 درصد آب ورودی کشور به دست مصرف کننده نهایی میرسد و نکته این است که آیا چناچنه این 13 درصد به درستی مدیریت شود بحران برطرف میشود؟
وی ادامه داد: این گونه نیست که یک رسانه در تمامی حوزهها تخصص داشته باشد؛ از یک رسانه نمیتوانیم این انتظار را داشته باشیم که چنانچه امروز 20 موضوع مهم برای پیگیری وجود دارد مانند یک کارشناس، موضوع آب را پیگیری کند کما اینکه خود کارشناسان نیز خود نظرات متعدد و متناقضی دارند.
مدیرمسئول روزنامه خراسان تاکید کرد: مسئولیت اصلی کار به دوش مدیران و کارشناسان است که رسانه را به درستی جهت دهند و از ابزار رسانه درست استفاده کنند.
احدیان با طرح این پرسش که رسانهها اطلاعات خود را باید از چه کسانی بگیرند؟ گفت: رسانه زمانی میتواند موثر باشد که بداند چه چیز درست و چه چیز نادرست است.
وی اضافه کرد: مسائل اجتماعی حوزههای متفاوتی دارد که یک روزنامه نگار در تمامی این حوزهها تخصص ندارد. رسانهها دادههای خود را از همین کارشناسان و مدیران اخذ میکنند.
نیازمند تربیت روزنامه نگاران آب هستیم
هادی خانیکی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر این موضوع که رسانه جای هیچ نهادی را نمیگیرد، ابراز داشت: به این معنا که نباید انتظار داشته باشیم که رسانهها تمامی مشکلات را حل کنند.
وی با اشاره به این مطلب که چگونه اندیشیدن وظیفه رسانهها نیست، بلکه رسانهها موضوعی را برجسته میکنند، تصریح کرد: ما نیازمند تربیت روزنامه نگاران آب هستیم.
خانیکی ادامه داد: رسانهها را باید یک منظومه بدانیم و زمانی که از رسانهها سخن به میان میآید باید بگوییم منظورمان کدام رسانه است در غیر اینصورت پیام ما ناقص منعکس میشود.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طلاطبایی تاکید کرد: رسانهها میتوانند امکانی برای ایجاد گفتوگو بین ذی نفعان، کارشناسان، متخصصان، مصرف کنندگان و نهادهای رسمی و غیر رسمی به وجود آورند.
به جای انداختن تمامی تقصیرها به گردن رسانهها، همگرایی داشته باشیم
در ادامه آرش رهبر، نماینده صدا و سیما در همایش به رسالت آیینه گون رسانه اشاره کرد و گفت: ما مسئلهای را در رسانه مطرح و خروجی آن منتج به نتیجهای میشود.
وی ادامه داد: چنانچه رسانهها آماری را به درست و یا نادست ارائه میکنند این آمار را مسئولان ارائه کردهاند و این ارتباطی به رسانه ندارد.
رهبر تاکید کرد: به جای اینکه همه چیز را به گردن رسانهها باندازیم همگرایی در پیش گیریم.
دانشگاه باید استراتژیها را تدوین کند
در ادامه علی نقی ضیایی، دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در خصوص بحران آب سخن میگوییم؛ اما درک درستی از عمق مسئله نداریم و تا زمانی که مسئله را نشناسیم چه چیز را میخواهیم حل کنیم.
وی اضافه کرد: اولین نکتهای که باید بر روی آن متمرکز شویم داشتن آمار و اطلاعات دقیق است.
دانشار دانشگاه فردوسی مشهد تدوین استراتژی را یکی از وظایف دانشگاه دانست و خاطرنشان کرد: رسانهها بر اساس همین استراتژیها میتوانند فعالیت کنند.