اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمد جلیلی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مراسم دهمین دوره آموزشی شهید مطهری که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد با اشاره به بزرگداشت روز معلم گفت: بدون شک اساتید و هیئتهای علمی نقشی اساسی در پرورش استعدادهای دانشجویان دارند و از نقش های هیئت علمی می توان به معلمی و مدیریت و دانش پژوهشی اشاره کرد. شکلی از دانش پژوهشی که تاکنون شناخته شده دانش پژوهشی کشف می باشد و تا پیش از جنگ جهانی نقش دانشگاهها بیشتر تربیت دانش اموختگان برای ارائه خدمات بود اما پس از آغاز جنگ سرد تولید علم مد نظر قرار گرفته است.
وی در خصوص تبعات این رویکرد گفت: کاسته شدن اهمیت نقش اولیه هیئت علمی، تقویت اهمیت پژوهشگری در نظام ارزشیابی، تمرکز بیش از حد اساتید و تنگ تر شدن دایره پژوهش به پژوهش های اصیل از جمله تبعات این رویکرد بوده است.
وی تاکید کرد: اواخر دهه ۸۰ بحث مفهوم پژوهش در کشور مطرح و به دنبال آن هسته های مطالعاتی و کارگروه تشکیل شد بعد از مطالعه این کارگروه نهایتا پیش نویسی را تنظیم نمودند و پیشنهاد شد دانش پژوه آموزشی دارای امتیاز باشد این آیین نامه در نیمه سال ۸۷ ابلاغ شد که مشکلاتی داشت و در نهایت این آیین نامه با یک سال توقف پس از انجام تغییرات اصلاح گشت.
جلیلی اظهار داشت: یک پیچ تاریخی در مسیر حرکت آموزش عالی به وجود آمد که ضرورت پذیرش مقالات براساس رسالت دانشگاههای مختلف و ضرورت توجه متوازن تر به اجزای رسالت دانشگاه میتوانست این مسیر را هموار کند برهمین اساس اقداماتی در این خصوص نظیرآمایش سرزمینی، رسالت مدار شدن دانشگاه ها و غیرمتمرکز کردن آیین نامه ارتقا صورت گرفت. هم چنین پررنگ تر کردن نقش اموزش در نظام ارزش گذاری آموزشی و راه اندازی مسیر آموزش در این ارتقا، پذیرش مفهوم بسط یافته (بویر) از دانش پژوهی از دیگر اقدامات برای حرکت سریع تردر آموزش عالی بود.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران به تشریح موانع اصلی پیش روی گسترش دانش پژوهشی پرداخت و گفت: موانع فرهنگی و ناآشنایی با دانش آموزش پزشکی ، پیاده سازی طرح های توسعه آموزشی و نبود سیستم های مناسب حمایتی برای فعالیت در عرصه دانش پژوهشی آموزشی و عدم ارزش گذاری مناسب از موانعی بودند که پیش روی گسترش دانش پژوهشی قرار داشتند برگزاری جشنواره ها می تواند به رفع این موانع کمک کند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: از جمله اقدامات دانشگاه علوم پزشکی برنامه جامع توانمندسازی، وجود کتابخانه تخصصی با کیفیت، فعالیت های تخصصی مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاهی می باشد و تحولات مثبت و خوبی در زمینه دانش پژوهشی آموزشی به شیوه صحیح بوده و این اقدامات به طور گسترده دنبال میشود.