معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: از سه درصد توازن منطقهای که بخش آموزش و پژوهش در آن سهمی نداشت خوشبختانه با موافقت مجلس ۱۲ هزار میلیارد تومان برای آن برآورد شده که سهم قابل توجهی مراکز پژوهشی و دانشگاهها از این ۱۲ هزار میلیارد تومان میبرد.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سعید نمکی، معاون سازمان برنامه و بودجه در نشست هم اندیشی پروژه اقتصاد مقاومتی که عصر امروز در ساختمان وزارت علوم برگزار شد، گفت: در پنج برنامه قبل و بعد از انقلاب آنچه که مغفول مانده جایگاه انسان در توسعه است کشورهای صنعتی رشد متوسط بین ۳ تا ۳.۲ دارند که بیش از ۸۰ درصد آن مربوط به آموزش و پژوهش است هزینه کرد برای آموزش و پرورش هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است.
وی افزود: برای تاب آوری اقتصاد کشور و برای آنکه دانشگاه را به محلی برای خلق ثروت تبدیل کنیم هنوز فاصله داریم و جایگاه مناسب ارائه خدمت تعریف نکرده ایم. کارخانه لاستیک تراکتور احداث کرده ایم، اما ماشینهای زیر پای ما پراید و پژوست این یعنی نیروی متناسب با فضای شغلی را تربیت نمیکنیم.
نمکی تصریح کرد: طبق اطلاعات مرکز آمار ۴۴ درصد از بیکاران ما لیسانس به بالا هستند و تنها ۴ درصد بیکاران را بی سوادان تشکیل میدهند ما هنوز داریم جزیرهای عمل میکنیم و همه سازمانها و ارگانهای ما مراکز تحقیقاتی میخواهند.
وی اظهار داشت: ۲.۲ درصد داروی وارداتی در سال ۳۸ درصد از کل داروهای ما را میبلعد در حالی که تزهای داروسازی در حال خاک خوردن است.
معاون سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: در سال ۹۷ علی رغم همه مشکلاتی که داریم متوسط افزایش بودجه ۶.۷ درصد بوده است، اما سعی کردیم متوسط افزایش بودجه آموزش و پژوهش را از ۱۵ تا ۱۸ درصد کمتر نبینیم همچنین برای رسیدن به سهم یک درصد تولید ناخالص ملی کشور (جی دی پی) برای سال آینده به مراتب برنامههای کاربردی تری تعریف کردیم که دانشگاههای استانها به صورت سهل تری به آنها دست یابند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: از سه درصد توازن منطقهای که بخش آموزش و پژوهش در آن سهمی نداشت خوشبختانه با موافقت مجلس ۱۲ هزار میلیارد تومان برای آن برآورد شده که سهم قابل توجهی مراکز پژوهشی و دانشگاهها از این ۱۲ هزار میلیارد تومان میبرد.