کد خبر:۷۰۳۷۳۹
خاکبازان در نشست خبری مطالبات رانندگان:

جریمه‌های ناچیز شرکت‌های متخلف حمل و نقل جاده‌ای دردی از رانندگان دوا نمی‌کند

عباس خاکبازان رئیس انجمن صنفی کارگری رانندگان ناوگان یخچالدار بین المللی شهر تهران گفت: جریمه‌های ناچیز شرکت‌های متخلف حمل و نقل جاده‌ای دردی از رانندگان دوا نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، عباس خاکبازان رئیس انجمن صنفی کارگری رانندگان ناوگان یخچالدار بین المللی شهر تهران در نشست خبری مطالبات رانندگان که در دفتر جنبش عدالتخواه دانشجویی برگزار شد، گفت: رانندگان نسبت به عدم افزایش کرایه با توجه به تورم، دریافت کمیسیون خارج از عرف توسط دلالان، نبود بیمه تکمیلی، عدم قرار گرفتن این صنف به عنوان مشاغل سخت و زیان آور، افزایش بی رویه عوارض بزرگراه‌ها معترض هستند. 

وی افزود: در حالی که کرایه بار کامیون‌ها افزایش نمی‌یافت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران صرفا به تهیه کرایه توافقی بسنده کرد.

وی با بیان اینکه رانندگان نسبت به بار‌هایی که خارج از سالن‌های اعلام بار جابه جا می‌شوند معترض هستند و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هم کنترل بر این قضایا ندارد، اظهار کرد: رانندگان به دنبال احیای سالن‌های اعلام بار هستند.

وی با اشاره به اینکه به دلیل گرانی لوازم یدکی و لاستیک دخل و خرج رانندگان با هم همخوانی ندارد، اظهار کرد: اگر کاسه ما رانندگان خالی است در عوض ما ثروتمندترین وزیر دولت را داریم.

خاکباران تصریح کرد: اگرچه رانندگان نسبت به وضعیت موجود معترض هستند، اما بنده معتقدم عده‌ای از اعتراض صنفی آن‌ها سوءاستفاده کرده و خود را به عنوان لیدر‌های رانندگان معرفی کردند، چون رانندگان به دلیل ناآگاهی به هر شخصی به عنوان ناجی اعتماد می‌کردند.

وی با بیان اینکه این افراد اعتراضات را به نفع خود کانالیزه کردند تا منافع و اهداف خود و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای را تامین کنند، تصریح کرد: متاسفانه این افراد توانستند از این وضعیت به نحو احسن سوء استفاده کنند.

وی با بیان اینکه باید افراد در قالب تشکل‌های صنفی مطالبات رانندگان را پیگیری می‌کردند، اما کسانی خود را به عنوان فعال صنفی معرفی می‌کردند که فقط شخص حقیقی بودند و حتی بعضی از آن‌ها هم اصلا راننده نبودند، تصریح کرد: در این مدت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای وعده و وعید‌هایی را به رانندگان داد که متاسفانه همه آن‌ها دروغ بود مثلا یکی از وعده‌های آن‌ها افزایش بیست درصدی کرایه بود با این وجود سوال این است که وقتی اعلام می‌شود افزایش کرایه توافقی است چگونه این بیست درصد اضافه شده است؟

وی با بیان اینکه یکی از وعده‌های آقایان برخورد با شرکت‌های متخلف حمل و نقل بوده گفت: به ظاهر با این شرکت‌ها برخورد و تعدادی از آن‌ها را بستند، اما این در حالی بود که صرفا فضای فعالیت این شرکت‌ها بسته شده بود و آن‌ها در محل دیگری اقدام به فعالیت می‌کردند.

وی افزود: جریمه‌های ناچیز شرکت‌های متخلف حمل و نقل جاده‌ای دردی از رانندگان دوا نمی‌کند.

وی با بیان اینکه آقایان در خصوص رسیدگی به مطالبات رانندگان شوی تلویزیونی راه انداختند، تصریح کرد: تنها راهی که برای نجات صنعت حمل و نقل وجود دارد این است که به قوانین اوایل سال ۶۰ برگردیم در واقع در آن زمان کرایه حمل و نقل جاده‌ای در قالب چهار تعرفه به همراه مشوق‌ها به کامیون داران پرداخت می‌شد. مثلا در آن سال‌ها رانندگان در قالب دفترچه می‌توانستند لوازم یدکی خود را تامین کنند، ولی الان هیچ چیزی نداریم.

وی اظهار کرد: در آن سال‌ها یک راننده تریلی از بندرعباس به مقصد تهران ۱۱ هزار تومان بابت حمل آهن کرایه می‌گرفت و ۵۰۰ تومان نیز صاحب بار به او انعام می‌داد با این وجود با این مقدار کرایه راننده می‌توانست چند جفت لاستیک هر جفت به مبلغ ۳۸۰۰ تومان خریداری کند، اما درحال حاضر با کرایه بندرعباس به تهران می‌تواند یک حلقه لاستیک بخرد.

وی افزود: ما اینکه گفته می‌شود مطالبات رانندگان در حال پیگیری هستند را مردم فریبی می‌دانیم. در هر حال آقایان می‌خواهند خویش فرمایی و خودمالکی را در صنعت حمل و نقل از بین ببرند، اما اینکه چه کسی می‌خواهد در این صنعت سرمایه گذاری کند معلوم نیست.

وی به صف‌های طولانی رانندگان بین المللی کشورمان در مرز بازرگان اشاره کرد و افزود: متاسفانه رانندگان ما بدون امکانات و بهداشت مجبور هستند که چند روز را در مرز بازرگان معطل بمانند.

وی اضافه کرد: رانندگان ترکیه می‌توانند جعبه کامیون خود را باز کنند و با خیال آسوده چای و غذا بخورند، ولی رانندگان ایرانی در ترکیه این اجازه را ندارند و آن‌ها را مجبور می‌کنند که به رستوران بروند.

وی با بیان اینکه صادرات و واردات ما از طریق ترک‌ها انجام می‌شود و اگر گمرک آمار ماشین‌های ترکیه و آمار‌های ماشین‌های ایرانی را اعلام کند صحت این ادعا تایید می‌شود، تصریح کرد: متاسفانه راننده ایرانی باید بار خود را در مرز ترکیه خالی کند، ولی رانندگان ترکیه در ایران این محدودیت را ندارند.

وی با بیان اینکه ۳۶۵ هزار دستگاه کامیون جاده‌ای در جاده‌های کشورمان تردد می‌کنند و ۱۲۰ هزار کامیون درون شهری نیز داریم که همه آن‌ها فرسوده هستند، تصریح کرد: ۱۹۰ هزار دستگاه از کامیون‌های برون شهری نیز مانند آلت قتاله هستند و بالای ۳۰ سال عمر دارند.

وی اضافه کرد: همچنین از مجموع ۳۶۵ هزار دستگاه کامیون کشور ۱۲ هزار دستگاه بالای ۴۵ سال و ۴۸۰۰ دستگاه بالای ۵۰ سال عمر دارند. با این وجود اگر سالی ۱۰ هزار دستگاه کامیون در کشور تولید و ۱۰ هزار کامیون نیز وارد شود ما می‌توانیم ناوگان حمل و نقل جاده‌ای را ظرف مدت ۱۰ سال نوسازی کنیم البته واقعیت این است که در کشورمان ۲۰۰۰ کامیون نیز در سال تولید نمی‌شود در واقع عرضه کم است تا قیمت‌ها را بالا ببرند با این وجود می‌توان گفت: ناوگان حمل و نقل جاده‌ای ایران هیچ گاه نوسازی نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه ورود کامیون به کشورمان نیز ممنوع است و تنها گفته شده شرکت‌های ایران خودرو، سایپا دیزل و ماموت می‌توانند کامیون مونتاژ کنند، تصریح کرد: این شرکت‌ها نیز کامیون‌ها را به گونه‌ای مونتاژ می‌کنند که همیشه بازار تشنه بماند.

وی با بیان اینکه تمام خودرو‌هایی که در اروپا تردد می‌کنند به دلیل ارزان بودن کارگر در چین و برزیل تولید می‌شوند، اظهار کرد: با حاکم بودن سیستم موجود هیچ گاه ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کشورمان نوسازی نمی‌شود، چون خط تولیدی وجود ندارد.

خاکبازان گفت: هر کامیون کهنه در هر ۱۰۰ کیلومتر ۶۵ لیتر گازوئیل می‌سوزاند، اما یک کامیون یورو ۵ در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۳۰ لیتر گازوئیل می‌سوزاند.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار