مدیر کارگروه ترویج ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری با اشاره به سنتی اداره شدن بسیاری از صنایع گفت: در حال حاضر تنها ۲۵ درصد محصولات نانو به دست مصرفکنندگان میرسد.
عماد احمدوند، مدیر کارگروه ترویج ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در رابطه با رتبه جهانی ایران در صنعت نانو اظهار داشت: برای اینکه بدانیم نانو در حال حاضر چه تاثیری در جامعه دارد و چه میزان مشهود است باید ابتدا عمر ورود به جامعه آن را ببینیم.
وی با بیان اینکه در دهه اول ورود، فناوری نانو بیشتر جنبه کار پژوهشی و آزمایشگاهی داشت، ادامه داد: تقریبا در این حوزه هر سال تعداد مقالات دو برابر و رتبه ما در مقالات افزایش پیدا میکرد و بهتر میشد.
احمدوند افزود: حال که در دهه دوم فناوری نانو هستیم تقریبا همان شرایط را در حجم بالا برای بازار نانو داریم، ما از نظر تعداد مقالات سال گذشته رتبه چهارم را کسب کردیم و شاهد آن هستیم که طی سه الی چهار سال گذشته حجم بازار محصولات نانوی ساخت ایران هرسال نسبت به سال قبل از خود، حدودا دو برابر میشود یعنی همان الگویی که در دهه اول در توسعه علمی طی کردیم.
به گفته وی، اکنون در آغاز همان الگو در توسعه اقتصادی و صنعتی هستیم؛ منتهی این مسیر سختیهای خود را دارد و سختتر از مسیر توسعه علمی است.
مدیر کارگروه ترویج ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری تصریح کرد: یکی از مباحث موثر در ورود نانو به صنعت، میزان پذیرش و آمادگی صنایع ما است، بسیاری از صنایع ما به صورت سنتی اداره میشود و مبنای آن تحقیق، توسعه و استفاده از تکنولوژی جدید نیست و تلاش میکنیم هم این صنایع محصولات خود را ارتقا دهند و هم صنایع جدیدی که مبتنی بر نانو شکل میگیرد (مثل حوزه دارو و سلامت) بتوانند از مطالعات این حوزه بهره بیشتری ببرند.
وی افزود: مشاهده روزانه ما از فضای توسعه نانو این است که در دهه دوم توسعه نانو همان رشدی را در حوزه اقتصاد و بازار خواهیم داشت که در دهه اول در زمینه توسعه علمی داشتیم.
احمدوند گفت: در حال حاضر ابتدای دهه دوم هستیم و هنوز به قدر کافی استفاده نانو در صنایع مختلف از نظر مردم مشهود نیست، زیرا بسیاری از دستاوردهای نانو در حوزه تجهیزات نانو، آزمایشگاهها و صنایع بوده و با مردم عادی خیلی در ارتباط نیست.
مدیر کارگروه ترویج ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری اظهار کرد: در حال حاضر ۲۵ درصد محصولات نانو مصرفی هستند که به دست مصرف کننده نهایی میرسد و باقی آن عمدتا محصولات میانی و صنعتی است که مردم خیلی حضور آن را حس نمیکنند.
وی بیان کرد: امیدواریم در آینده نزدیک با همین رشد بتوانیم صنعت نانو را تقویت کنیم و شاهد آن باشیم که ایران در زمینه توسعه اقتصادی نانو یکی از کشورهای صاحب نام در دنیا شود.