نمیشود ما انتخاب کنیم بعد انتظار داشته باشیم رهبر پاسخگو باشد؛ مگر دیکتاتوری است؟/ تکرار عاشورا امروز هم ممکن است
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، واقعه عاشورا در سرزمین کربلا به عنوان یه واقعه در درون جامعه اسلامی همیشه این سوال را به ذهن متبادر میسازد که چگونه حسین علیهالسلام به عنوان جانشین پیامبر و دعوت کننده به حق و عدالت به دست خود مسلمانان منزوی شد، تحت فشار قرار گرفت و نهایتا به آن صورت هولناک به شهادت رسید. سوالات دیگر این است که واقعه عاشورا قابلیت تکرار دارد یا نه؟ و آیا ممکن است امام دیگری به مسلخ برود؟ ما به عنوان یک مسلمان چه وظایفی داریم؟
برای پاسخ این سوالات به سراغ متخصصان و پژوهشگران مختلف رفتهایم تا در هر دوره زمانی اثر وقایع گوناگون برای سوق یافتن جامعه اسلامی به سمت نافرمانی از امام خود و شهادت ائمه به خصوص امام حسین (ع) را بررسی کنیم. با محمدحسین رجبی دوانی، پژوهشگر و کارشناس تاریخ اسلام و عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین علیه السلام در مورد این عوامل به عنوان زمینهساز واقعه کربلا به خصوص در زمان حضرت علی علیه السلام به گفتگو نشستهایم که قسمت سوم این گفتگوی تفضیلی در اختیار مخاطبان قرار میگیرد. قسمت اول را از اینجا و قسمت دوم گفتگو را هم از اینجا میتوانید بخوانید.
زمان شهادت حضرت امام حسین علیهالسلام جامعه اسلامی آکنده از فساد اخلاقی و مال حرام بود
در زمان واقعه عاشورا فضای جامعه در چه وضعیتی بود؟
زمان خلفا و پیش از حضرت علی علیهالسلام ثروتهای زیادی از فتوحات نصیب عدهای شد و بسیاری مادی و رفاهزده شدند و فرهنگ آن را هم در جامعه ترویج میکردند، لذا با علم به اینکه میدانستند امام حسین علیهالسلام حق است اما وقتی عبیدالله زیاد 4 هزار دینار طلا و 200 هزار درهم بین یکسری از اشراف قبایل کوفه تقسیم میکند اینها فورا از بیعت خود با امام حسین علیه السلام برگشتند. چرا که دیدند منافع مادی دوباره برایشان احیا شده و آنها هم رنگ عوض کردند.
و لذا نه تنها خودشان مسلمبنعقیل و امام حسین علیهالسلام را رها کردند بلکه افراد قبائلشان را هم با ایجاد شانتاژ و فضای روانی از یاری مسلم هم بازداشتند و بعضا هم میگفتند اینها حق طبیعی ما است چون حکومت اینها را به ما داده است در حالیکه حکومت، حکومت غاصبی است و دارد آن اموال حرام را بذل و بخشش میکند.
حج میرفتند روزه هم میگرفتند اما مفاسد اخلاقی برگشته. یعنی وقتی خود یزید علنی شراب میخورد شما میخواهید دیگران مخفیانه هم نخورند؟ یا با وجود اینکه تا 4 زن میتوانستند بگیرند و کنیز هم به هر تعداد که میخواستند میتوانستند داشته باشند اما فسق و فجور و زنا کاری در آنها رواج پیدا کرد تبری که سنی است میگوید 10 نفری که عمر سعد از آنها خواست بر پیکر امام حسین (ع) اسب بتازانند همه زنازاده بودهاند.
همه اینها مربوط به دوره بعد از اسلام است. یعنی بعد از پیامبر فضای فاسدی شکل گرفت و قبح این اعمال از بین رفته بود و مال حرام، فساد اخلاقی و فحشا در آنها رایج شده بود لذا با اینکه میدانستند امام حسین علیهالسلام حق است حق را نمیخواهند و می روند به سوی باطلی که یزید است و او را یاری میکنند.
تکرار واقعه دهشتناک عاشورا و سلاخی ارزشهای اسلامی در روزگار ما هم ممکن است
ممکن هست که جامعه ما هم به همان وضعیت بعد از پیامبر دچار شود؟
امام خامنهای سال 75 در عبرتهای عاشورا فرمودند آن کاری که پیامبر اسلام کرد در اثر انحطاطی که جامعه پیدا کرد 50 سال بعد نتیجهاش شد کشتن فرزند رسول خدا، چه ضمانتی هست که اگر جامعه ما هم به همان وضعیت دچار نشود، آرمانها و ارزشهای انقلاب سلاخی نشود و از بین نرود؟
همانگونه که خود امام خامنهای هم چندی پیش عنوان کردند که «امام خمینی (ره) دارد تحریف میشود» یا اینکه فرمودند «عدهای رژیم طاغوت تطهیر را میکنند» اینها نشان دهنده ضعفهایی است که در جامعه ما پدید آمده است. اما با وجود این اگر مردم ما بصیرتی که تا امروز داشته و با همان بصیرت تمام حوادث را پشت سر گذاشته انشاالله توطئههای دشمنان و سختیها کارایی نخواهد داشت.
ترویج حرامخواری، مفاسد اقتصادی در سطح مدیران و کوتاهی در برخورد با آنها پاشنه آشیل جامعه ما است
تهدید جامعه امروز ما را چه میدانید؟ در چه صورت ممکن است که جامعه به سمت انحرافات جامعه اسلامی بعد از پیامبر سوق یابد؟
در دهه 80 بود که رهبری در ارتباط با مبارزه با مفاسد اقتصادی دستوراتی دادند اما روسای قوا وقعی ننهادند و کوتاهی کردند وقتی افتضاح سه هزار میلیاردی پیش آمد فرمودند «اگر به توصیههایی که 10 سال قبل گفته بودم عمل شده بود همچین فضیحتی پدید نمیآمد.»
وقتی که در سطح مدیران فساد و حرامخواری رواج پیدا کند و بعد هم با این سوء تدبیرها و بعضا خیانتهایی که در این چند ماه اخیر هم رخ داده و اینطور بازار بهم ریخته و کالاها به شدت گران شده و احتکارها زیاد شده خدایی نکرده حرامخواری عرف و رایج شود آن موقع است که باید بگوییم که خدایی نکرده باید فاتحه انقلاب را خواند و اینکه امام دیگری ممکن است به مسلخ برود.
یادآوری میکنم امام حسین علیهالسلام ریشه فساد و مخالفت سپاه یزید با دعوت حق خود را حرامخواری آنها عنوان میکند، باید بار دیگر سیستم اقتصادیمان از نو بسازیم، از بانک و ساختارهای مالی گرفته تا ساختارهای تولید رانت و فساد.
مانور تجملات و فساد مدیران جمهوری اسلامی ایران قبح فساد اقتصادی را شکست
قبح فساد اقتصادی چگونه بعد از انقلاب اسلامی در ایران ریخته شد؟
مردم جامعه ما بعد از انقلاب به سبب برخورداری از فرهنگ انقلابی این خودخواهیها زیاده طلبیها و اجحاف به دیگران را کاملا کنار گذاشته و از آنها دور بود. وقتی مردم میدیدند کالایی مثل نفت یا نان که به سبب جنگ کم شده بود اگر مثلا دو ظرف نفت در اختیار داشتند یکی را به همسایه خود که نداشت میدادند و امثالهم.
از زمانی قبح مسائلی چون احتکار ریخت که عدهای از مسئولان خود در این زمینه پیشگام شدند یعنی خودخواهیها، تجملات و تشریفات داشتن و سوق دادن جامعه به این مسئله.سال 68 تنها 5 ماه بعد از رحلت امام خمینی (ره) رئیس جمهور وقت در نماز جمعه میگوید ما باید مانور تجمل برگزار کنیم.
درست در مقابل حرف امام که میگفت مردم نباید زیر چرخهای سختی زندگی له شوند ولی همان رئیس جمهور میگوید برای رسیدن به توسعه، طبیعی است که خیلی از مردم و اقشار ضعیف باید له شوند و زمانیکه بسیاری از خویشان و بستگانش و فرزندانش میافتند به رانت خواریها شما چه انتظاری از جامعه دارید؟
حزب کارگزاران موتور لوکوموتیو تجملگرایی و فساد است
آغاز تجملگرایی و فساد اقتصادی چگونه کلید خورد؟
الناس علی دین ملوکهم، وقتی جامعه میبیند حاکمان و مسئولان رو به چنین چیزهایی آوردهاند حزب کارگزارانی تشکیل میشود که همه سرمایهدار و ثروتمند هستند و رانت خواریها شروع میشود، لذا دیگران هم نگاه میکنند اگر شرایط مشابهی پیش بیاید دست به احتکار میزنند لذا شما ببینید انبارهایی که کشف میشود یک شبه که به وجو نیامده ولی چون ارادهای برای برخورد با اینها وجود نداشته لذا قبحش را از دست داده و اینها گسترش هم پیدا کرده است.
حالا که یک مطالبه شدید عمومی شده و کار به جاهای سختی رسیده برخی از آنها کشف میشود. برای اینکه با این با این پدیده مقابله شود اول باید دولتی که وزرای میلیاردی دارد جوابگو باشد که شرم ندارند از اینکه دارند بر مردمی حکومت میکنند که بسیاری از آنها زیر خط فقر زندگی میکنند و با افتخار و جسارت اعلام میکنند که ما بیش ار هزار میلیارد ثروت داریم آیا این افراد قبل از این پستها و موقعیتهایی که در نظام جمهوری اسلامی برای اینها پدید آمده چه داشتهاند؟
تا زمانی که دست وزیر و نماینده مجلس در فساد باز است نمیشود انتظار برچیدن فساد داشته باشیم
در چه صورت میتوان امید به برقراری عدل در جامعه داشت؟
من وزیری میشناسم که آه در بساط نداشت اما به خاطر رانتهای اطلاعاتی که در اختیارشان قرار گرفت وضعشان به اینجا رسید. ما نمیتوانیم بیاییم جلوی آن کسی که انبار کالایی احتکار کرده را بگیریم بعد دست وزیر را در برخورداری از رانتهای کلان باز بگذاریم متاسفانه بسیاری از مسئولان دارای پروندههای مفاسد اقتصادی هستند هر وقت در آن ارتباط ریشهای برخورد کردیم و حساب این را نکردیم که این آقازاده پدرش فلانی بوده و باید با او برخورد کنیم.
اگر میخواهیم عدل به معنای کامل و واقعی پیاده شود باید قانونی و علنی با خیانتکار برخورد شود تا این افراد مورد نفرت عمومی قرار گیرند تا کسی به خودش اجازه ندهد به مردم نجیب شریف زجر کشیده و خون داده بخواهد که خیانت کند و با احتکار کالاها سودجویی داشته باشد که نتیجهاش جز آتش سخت جهنم نخواهد بود .
شورای نگهبان در مورد تایید صلاحیتهایش باید پاسخگو باشد
در توضیح شرایط بد اقتصادی امروز بیشتر کدام را اثرگذار میدانید؟
با بعضی از مردم مواجه میشوم که از دولت و مجلس نارضایتی دارند و من هم میگویم خودتان به این افراد رای دادید با رای شما این دولت روی کار آمده و باز مردم میگویند این افراد از فیلتر شورای نگهبان رد شده بودند ما اعتماد کردیم به کسانی که شورای نگهبان تایید کرده بود که بیراه هم نمیگویند.
یا کسی که پرونده اختلاس و سوءاستفاده از بیت المال دارد به چه عنوان او را تایید کردید که در فضای انتخابات حضور یابد جوسازی کند و بعد به مردم بگوییم چرا به او رای دادید؟ این منطقی نیست.
دولت و مجلس نتیجه رای خود ما مردم هستند/چگونه مردمی فقیر به دولتی با وزرای میلیاردی رای داد؟
سهم مردم در شرایط فعلی را چقدر میدانید؟
نکته دیگر هم اینکه فرض را بر این میگذاریم که حالا به هر دلیلی شورای نگهبان اشتباه هم نکرده و خیر و صلاح در این بوده که این افراد را برای مجلس و ریاست جمهوری تایید کند. خود ما باید هوشیار باشیم و این همان بصیرتی است که رهبر انقلاب از ما میخواهند. وقتی جریانی در انتخابات حضور مییابد باید سابقهاش را بررسی کنیم و ببینیم قبلا چه گلی به قالی زده؟
اینکه چشم بسته به همه یک لیست رای بدهیم یا از لج یک طرف چشم بسته همه آنچه را که آن طرف گفت بدون آنکه بشناسیم که این افراد چه کسانی هستند و چه سابقهای دارند و اصلا افرادی هستند که لیاقت رفتن به مجلس را داشته باشند و بخواهند عصاره ملت باشند را دارند یانه، همین طور لیستی و بدون بررسی رای بدهیم نتیجهاش میشود. همین وضعیت فعلی هر چند این افراد را شورای نگهبان تایید کرده باشد.
ما بابت رایمان در پیشگاه خدا باید خود را مسئول بدانیم و بگوییم من آمدهام بهترین را انتخاب کنم. برای سرنوشت خودمان باید حجتی داشته باشیم وقتی در جوسازی رسانهای گیر بکنیم و شانتاژها را تسلیم شویم همین میشود که افرادی که زیر خط فقر هستند به دولتی که اعضایش میلیاردر هستند رای بدهد.
مسئول مرفه بخواهد هم نمیتواند درد مردم فقیر را درک کند
مرفه حتی از راه حلال هم نمیتواند نقش یک مسئول متعهد را بازی کند؟
فرد مرفه حتی اگر مالش را از راه حلال کسب کرده باشد بخواهد خدمت کند نمیشود. چرا؟ چون درکی از فقر ندارد این است که وقتی که حادثه قطار رخ میدهد و دهها تن از هموطنان ما جانشان را از دست میدهند آن وزیر با بیمسئولیتی تمام میگوید این افراد بیمه بودهاند و دیهشان پرداخت میشود یعنی نوع نگاه اینگونه است.
نمیشود ما انتخاب کنیم بعد انتظار داشته باشیم رهبر پاسخگو باشد،مگر دیکتاتوری است/ افراد لایق و در تراز انقلاب انتخاب کنیم
سوال بسیاری از مردم این است که چرا رهبری با مسئولان ناکارآمد یا فاسد شخصا برخورد نمیکنند؟
لذا ما باید خودمان حواسمان باشد و اگر آمدند جوسازی کردند تحت تاثیر فضا قرار نگیریم تا انتخاب درستی داشته باشیم و اگر دیدیم این دولت یا آن دولت یا فلان نماینده برخلاف شعارهایی که داده بود عمل کرده، از خودش مطالبه کنیم. این را نباید پای اصل نظام بگذاریم همان طوری که اول انقلاب بود اول انقلاب خود مردم از مسئولان مطالبه میکردند و اینها را به پای امام و اصل نظام نمینوشتند تو به ما این را گفتی اما خلافش رفتار کردی لذا رایمان را از تو پس میگیریم.
اگر به این هوشمندی که اوایل انقلاب داشتیم برسیم و تسلیم جوسازیها نشوند و فریب آنها را نخورند. کشور ما انشاالله در انتخابهای بعدی خودش خواهد دید که افرادی دولت و مجلس را به دست خواهند گرفت که در تراز و لیاقت انقلاب و مردم انقلابی باشند.
مردم روی خواص حساس و دقیق باشند/بصیرت مردم فتنه 88 را شکست داد
چقدر امیدوارید که انتخاب درست مردم بتواند شرایط را به سمت صلاح و ثبات ببرد؟
ببینید خواص یعنی تاثیرگذاران بر افکار عمومی، کسانی که از پایگاه اجتماعی و احترام در جامعه برخوردارند و طبیعی است که اگر افرادی داشته باشیم که مصالح نظام و انقلاب و اسلام مد نظرشان است تصمیمسازیها و تصمیمگیریها به خوبی صورت خواهد گرفت و برعکس اگر افرادی داشته باشیم که با نظام زاویه داشته باشند با ابزارهایی که دارند میتوانند در افکار عمومی تاثیر منفی بگذارند.
مثلا در فتنه 88 ما خواص جبهه باطل زیاد در مقابل نظام زیاد داشتیم اما چرا علیرغم هزینههای زیاد و همراهی آمریکا و اسرائیل موفق نشدند که به نظام آسیب جدی وارد کنند؟ به خاطر بصیرت مردم بود، مردم در فتنه 88 حساب سوابق آنها را از حال آن روزشان جدا کردند، لذا اگر مردم بصیرت پیدا کنند حتی اگر خواص دچار انحراف شوند مردم دچار انحراف نمیشوند.