در حاشیه دوره آموزشی کارشناسان شبکه توانا، ۱۰ آزمایشگاه فناوری نانو برتر سال ۱۳۹۶ تقدیر و نتایج مسابقه ساخت فیلم کوتاه کار با تجهیزات آزمایشگاهی اعلام شد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، پنجمین دوره آموزشی مهارت آزمایشگاهی ویژه کارشناسان آزمایشگاههای فناوری نانو (شبکه توانا) در تاریخ ۲۴ و ۲۵ آبان ماه ۱۳۹۷ در تهران برگزار شد که در آن از ده مرکز برتر شبکه توانا تقدیر به عمل آمد. در این رویداد اعطای لوح تقدیر و جوایز ۱۰ آزمایشگاه فناوری نانو برتر در سال ۱۳۹۶ به مدیران آموزش و پرورش شهرستان، مدیران پژوهشسراها و کارشناسان آزمایشگاههای فناوری نانو عضو شبکه توانا انجام شد.
در سال گذشته آزمایشگاههای آموزشی فناوری نانو عضو شبکه توانا در سه دوره (نیمه اول سال، پاییز و زمستان سال ۱۳۹۶) مطابق با گزارش فعالیتهای هر مرکز مورد ارزیابی قرار گرفتند. در انتهای سال بر اساس جمع امتیازات، ۱۰ مرکز برتر مشخص شده و اسامی آنها در سایت باشگاه نانو به آدرس (www.nanoclub.ir) اطلاع رسانی شد.
از مهمترین شاخصهای مؤثر در امتیازدهی به آزمایشگاهها میتوان به تعداد کارگاه و سمینار برگزارشده در آن آزمایشگاه، تعداد افراد آموزشدیده در کارگاهها و سمینارهای برگزارشده، میزان فعالیت پژوهشی و تعداد پروژه انجام شده در آزمایشگاه، میزان فعالیت آزمایشگاه در میزبانی نشستها و دورهها، کسب رتبههای مختلف استانی یا کشوری بهواسطه انجام فعالیت در آزمایشگاه و شرکت در جشنوارههای مختلف و از همه مهمتر گزارشدهی این فعالیتها به باشگاه نانو، اشاره کرد. شایان ذکر است ارزیابی عملکرد آزمایشگاهها در سال ۱۳۹۷ بهصورت ماهیانه انجام و در سایت باشگاه نانو اعلام میشود.
همزمان با مراسم افتتاحیه پنجمین دوره آموزشی مهارت آزمایشگاهی ویژه کارشناسان آزمایشگاههای فناوری نانو عضو شبکه توانا، نتایج دومین مسابقه ساخت فیلم کوتاه کار با تجهیزات آزمایشگاههای فناوری نانو نیز اعلام و به برگزیدگان این مسابقه، لوح تقدیر و جوایز نقدی اعطا شد.
عماد احمدوند، مدیر کارگروه ترویج ستاد نانو در این نشست از همه کارشناسان آزمایشگاههای شبکه توانا خواست علاوه بر تمرکز بر آموزش روش انجام کار با تجهیزات آزمایشگاهی فناوری نانو به موضوعات مختلف بپردازند و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند. به اعتقاد ایشان هر موضوعی را می توان هم از نگاه مشکلات دید و هم فرصتهای آن، اینکه چه فرصتهایی در آن موضوع وجود دارد وکجاها میتوان از فرصتها استفاده کرد.
احمدوند در ادامه گفت: «اگر وظیفه خود بدانیم که برای خود هدف گذاری کرده و به ازای هزینههایی که برای خرید تجهیزات آزمایشگاه نانو شده است، برای آموزش دانش آموزان شاخص کمی قرار دهیم، با این روش حتما به نتیجه خواهیم رسید.»
وی همچنین به تلاش برای برقرای ارتباط بین آزمایشگاههای فناوری نانو و سایر رویدادهای باشگاه نانو اشاره کرد و از همه کارشناسان خواست در این زمینه فعال باشند.
محمدرضا زارعی مدیر باشگاه نانو در مورد جزئیات آیین نامههای حمایتی باشگاه نانو از آزمایشگاههای شبکه توانا مطالبی ارائه کرد و کارشناسان آزمایشگاهها را به تعامل بیشتر و ارسال گزارش فعالیتهای خود برای باشگاه نانو تشویق نمود. همچنین ایشان در مورد نحوه ارزیابی آزمایشگاههای عضو شبکه توانا و تاثیر نتایج ارزیابی در حمایتهای آتی باشگاه نانو از آزمایشگاهها توضیح داد.
در پایان این رویداد، جلیل اسلامی معاون مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی از کسانی که فناوری نانو را در آموزش و پرورش ترویج دادند تشکر کرد و در ادامه گفت: علم یک فضای گسترده است و ایجاد آزمایشگاههای فناوری نانو نشان داد خلاقیت در آموزش و پرورش در بحث نانو امکان پذیر است. ایشان به مدیران آموزش و پرورش و مسئولان پیشنهاد کرد علوم و فناوری نانو را در کتب درسی در تمام سطوح وارد نمایند.