با توجه به خلایی که در معرفی و فعالیت در استارتآپهای حوزه تولیدی وجود دارد، قرار است طی رویدادی نمونههای موفق استارتآپهای جهانی حوزه تولیدی معرفی شوند.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محیا معصومی- ورود و فعالیت در هر حوزهای گاه آنقدر فراگیر و پررونق میشود که آنان که بیرون از این غافله هستند با دیدن وسعت کار تصور میکنند آنها هم باید دستی بر این حوزه داشته باشند درحقیقت پذیرش ریسک ورود به حوزههای فعالیتی جدید در بین افراد جامعه کمتر دیده میشود و معمولا این افراد قدم در راه فعالیتهایی میگذارند که دیگران حداقل قدری از آن مسیر را رفته باشند و آنها بتوانند این مسیر را برای آیندگان تکمیل کنند.
دقیقا به همین خاطر است که وقتی موضوعی جدید و خاص با حوزهها و قسمتهای کاری متنوع را از جوانب مختلف مورد تحلیل و بررسی قرار میدهیم در معدود موارد به یک نتیجه کامل و جامع میرسیم و معمولا دیده میشود که در برخی حوزهها کاستیهایی وجود دارد، چون علاقمندان، کارشناسان و تیمهای تحقیقاتی تنها تکمیل کننده کار یکدیگر به صورت متمرکز بودند و جوانب دیگر را رها کردند.
در بررسیهایی که از استارتآپهای ایرانی داشتیم، متوجه شدیم که درصد بسیار بالایی از این کسب و کارها متمرکز بر فروش کالاهایی هستند که خود نقشی در تولید آنها ندارند، درواقع معنای استارتآپها در ایران صرفا به فروش کالا و خدمت دیگران متمرکز شده و از فاز استارتآپهای تولیدی به کلی غافل شده ایم. البته از آنجایی که روی دیگر هر تهدیدی، فرصت است، میتوان از این فرصت جهت وارد شدن در فضای با رقابت پایین استارتآپهای این حوزه استفاده کرد.
یکی از راه حلهای محتمل در این مورد، بررسی نمونههای استارتآپی در حوزههای تولیدی در سطح جهانی است تا از نمونههای موفق آنها الگوگیری کنیم و پس از بومی سازی، بتوانیم در این بخش بدون رقابت بازار استارتآپی ایران وارد شویم.
استارتآپها اکثرا مولد نیستند
محمدرضا نظیف برگزار کننده اولین رویداد معرفی نمونه استارتآپهای جهانی در حوزههای تولیدی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو بیان کرد: در فضای استارتآپی کشور معمولا اکثر استارتآپها به صورت پلتفرم هستند از کسبوکارهای حوزه حمل و نقل مثل اسنپ و ... گرفته تا دیجی کالا که فروشندگان مختلفی توسط آن به فروش محصولات خود میپردازند.
برگزار کننده اولین رویداد معرفی نمونه استارتآپهای جهانی در حوزه تولیدی ادامه داد: پلتفرم بودن این استارتآپها بدین معنا است که عملا آنها مولد نیستند.
وی اظهار داشت: درحالت عادی اگر از افراد مختلف درخواست کنید نام چند استارتآپ را برایتان نام ببرند بدون شک به استارتآپهای فروشگاهی و خدماتی اشاره میکنند و افراد معدودی میتوانند استارتآپهای حوزه تولیدی را نام ببرند.
نظیف بیان کرد: با دیدن چنین خلایی در کشور، فرصت را غنیمت شمرده و با شناسایی فرصتهای کسب و کاری در این حوزه تصمیم گرفتیم وارد حوزه استارتآپهای تولیدی شویم و فضای خالی به وجود آمده را تاحدی جبران کنیم.
رویدادی برای برطرف کردن خلا فعالیت استارتآپها در حوزه تولید وی با اشاره به اینکه در ایران تمایل بیششتر به فعالیت و پرداختن به استارتآپهای حوزه خدماتی باعث شده بخش تولیدی خالی بماند، توضیح داد: برای برطرف کردن این خلا سعی کردیم طی رویدادی به معرفی استارتآپهای حوزه تولیدی موفق سراسر دنیا بپردازیم که طی یک برنامهریزی و هدفمندی درست، جزو نمونههای موفق و سرآمد استارتآپی محسوب میشوند.
برگزار کننده اولین رویداد معرفی نمونه استارتآپهای جهانی در حوزههای تولیدی بیان کرد: طی این رویداد قرار است که ۱۰ تا ۱۵ استارتآپ مولد و تولید کننده را انتخاب و به شرکتکنندگان و علاقمندان معرفی کنیم.
وی ادامه داد: امیدواریم که این رویداد فرصتی باشد تا تیمهای استارتآپی مختلف در حوزه تولید تشکیل شوند و به صورت جدی به این حوزه بپردازند.
نظیف با بیان اینکه اولین رویداد معرفی نمونههای استارتآپهای جهانی در حوزههای تولیدی ۵ بهمن ماه برگزار خواهد شد، گفت: پیش بینیهای ما بر این است که تا پایان مهلت در نظر گرفته شده برای ثبتنام شرکتکنندگان (یعنی تا پنجشنبه ۴ بهمن ماه) مقیاس ۵۰ تا ۶۰ نفره را برای رویداد شاهد باشیم و در نهایت پس از پایان رویداد حداقل یک ایده استارتآپی یا تیم کسب و کار حوزه تولید داشته باشیم.
صفر تا صد اولین برگزاری اولین رویداد معرفی استارتآپهای موفق حوزه تولید در دستان کارشناسان ایرانی وی در پاسخ به این سوال که آیا در این رویداد از کارشناسان و سخنرانان خارجی هم برای معرفی تیمهای استارتآپهای جهانی دعوت شده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه ۵ بهمن ماه اولین دوره برگزاری این رویداد را تدارک دیدهایم از کارشناسان خارجی دعوت نشده است و تیمها و کارشناسان ما نسبت به گردآوری اطلاعات درباره تیمهای استارتآپی موفق اقدام کردهاند.
برگزار کننده اولین رویداد معرفی نمونه استارتآپهای جهانی در حوزههای تولیدی ادامه داد: قرار است که این رویداد را به صورت سلسله رویداد طی دورههای مختلف ادامه دهیم تا بتوانیم هربار بیش از پیش نسبت رفع مشکلات و چالشهای استارتآپهای حوزه تولید گام برداریم از این رو طی فاز مقدماتی تنها کارشناسان داخلی ما به معرفی و تحلیل استارتآپهای موفق دنیا میپردازند.