دو استارتآپ فنلاندی و آمریکایی فعال در زمینه ساخت ماهواره بهتازگی اعلام کردهاند که میخواهند با همکاری دولت و سازمانهای غیردولتی با ردیابی جرایم روی دریا از ماهیگیری غیرقانونی تا دزدان دریایی مبارزه کنند.
به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از فوربس، ICEYE استارتآپ ماهوارهای فنلاندی و اسپایر، استارتآپ ماهوارهای آمریکایی واقع در سانفرانسیسکو هستند که نام مدیران عامل هر دو در لیست «۳۰ مدیر برتر زیر ۳۰ سال فوربس» به چشم میخورد.
این دو استارتآپ هماکنون تصمیم گرفتهاند که روی ردیابی کشتیهای به اصلاح «کشتیهای تاریک» روی اقیانوس متمرکز شوند.
معمولا سیگنالهای کشتیهای اقیانوسها از طریق سیستم شناسایی خودکار یا AIS قابل شناسایی هستند، اما کشتیهای تاریک برای اینکه شناسایی نشوند، این سیگنالها را ارسال نمیکنند. گفتنی است که دولتها و سیستمهای کنترل ترافیک برای کنترل بلادرنگ (آنلاین) موقعیت کشتیها روی دریا از سیستم شناسایی خودکار استفاده میکنند.
اسپایر تاکنون سرویسی را برای مشتریان خود به منظور ردیابی کشتیها توسط سیگنال AIS ارائه میداد، اما با افزایش درخواستها به منظور ردیابی کشتیهای تاریک تصمیم به نظارت به این کشتیها گرفته است.
ایان گودریچ، مدیر بخش بازاریابی محصولات اسپایر در این مورد میگوید: یکی از دلایلی که این کشتیها مبادرت به خاموش کردن سیستم شناسایی خودکار خود میکنند، این است که میخواهند کار غیرقانونی انجام دهند. این فعالیتهای غیرقانونی معمولا شامل ماهیگیری غیرقانونی، دفن زباله تا قاچاق کالا و دزدی دریایی میشود. از این رو ردیابی این کشتیها از اهمیت ویژهای برای دولتها برخوردار است.
از سوی دیگر، استارتآپ ICEYE خدمات تصویربرداری مربوط به حمل و نقل ارائه میدهد. ماهوارههای این استارتآپ به جای دوربین یا طیفسنج از رادار دیافراگرمی مصنوعی یا SAR استفاده میکنند. این رادار قادر به ایجاد تصاویر دو بعدی و سهبعدی با وضوح بالا است. این رادار حتی در شرایط بد آب و هوایی و ابری بودن آسمان نیز قادر به نظارت بر کشتیها و تصویربرداری از آنهاست.