آخرین اخبار:
کد خبر:۷۵۸۰۸۳
توفیقی:

ایده‌های خلاقانه به پیشرفت آموزش عالی کمک می‌کند/ تصمیم‌گیری‌های کلان در این دوره با عجله و شتاب صورت می‌گیرد

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به ویژگی‌های دوران شتاب در سیاستگذاری گفت: اگر ایده خلاقانه برای آموزش عالی نداشته باشیم، عقب خواهیم افتاد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جعفر توفیقی، رییس پژوهشگاه صنعت نفت در گردهمایی اعضای کارگروه تخصصی برنامه ریزی و گسترش آموزش عالی که از صبح امروز در دانشگاه تربیت مدرس در حال برگزاری است، با بیان اینکه در دوران شتاب سیاستگذاری و تصمیم گیری هستیم، گفت: یکی از این تجربه‌های شتاب در سیاستگذاری، توسعه کمی آموزش عالی است،  در شرایط فعلی گاهی باید با دانشی که در جلسات شکل می‌گیرد تصمیم گیری کنیم که البته این دانش کافی نیست و منجر به سیاست با ثبات نمی‌شود.

توفیقی یکی از ویژگی‌های تصمیم‌گیری دوران شتاب در سیاستگذاری را بی‌ثباتی دانست و ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌ها این است که نه تقاضایی برای دانش شکل می‌گیرد و نه رشته‌های مرتبط با سیاستگذاری و برنامه ریزی؛ همچنین در این دوران اندیشه ورزی شکل نمی‌گیرد و کسی به انجمن‌های علمی رجوع نمی‌کند؛ تصمیم گیری‌های کلان در این دوره با عجله و شتاب صورت می‌گیرد.

وی افزود: یکی از گله‌هایی که امروز مطرح می‌شود ضعف تقاضای دانش است. این مسئله در صنعت نیز وجود دارد. صنعت نیز با شتاب شکل گرفته است بدون اینکه فرصت مراجعه به دانشگاه را داشته باشد. یکی از مبانی ارتباط صنعت و دانشگاه، شتاب صنعت است که فقط به توسعه فکر می‌کند.

رییس پژوهشگاه صنعت نفت بیان کرد: دانشگاه‌هایی که در این دوران در کشور‌های پیشرفته شکل گرفته بودند دارای یک آرامش عمیق بودند، علم و برنامه ریزی و مسائل یاددهی در این دانشگاه‌ها متحول شد، علم از سیاست جدا شد، ارتباط صنعت با دانشگاه شکل گرفت و دانشگاه‌ها بسیاری از مأموریت‌های خود را تغییر داده‌اند و به آینده دور فکر می‌کنند و این حاصل ثبات و ورود به عصر تأمل و تفکر در سیاستگذاری و تصمیم سازی است.

توفیقی با بیان اینکه گردهمایی‌هایی همچون اجلاس سراسری کارگروه‌های تخصصی برنامه‌ریزی و گسترش آموزش عالی می‌تواند ما را وارد عصر جدیدی از نظام تصمیم سازی کند و با خروج از دوران شتاب سیاستگذاری را به ثبات فکری برساند، اظهار داشت: ما از دوران بحران توسعه کمی عبور کردیم و نیاز به شتاب نداریم. اگر ایده خلاقانه برای آموزش عالی نداشته باشیم، عقب خواهیم افتاد و باید از این گردهمایی‌ها استقبال کنیم.

وی عنوان کرد: در دیگر کشور‌های دنیا به این اندازه که وزارت علوم در دانشگاه‌ها مداخله می‌کند، دخالتی ندارند. باید استقلال دانشگاه‌ها سرعت یابد. یکی از دغدغه‌های ما این بود که وزارت علوم باید به عنوان یک نهاد حاکمیتی فعالیت‌های اجرایی را رها کرده و تنها به بحث حاکمیتی بپردازد و در مجموع وزارت علوم نقش سیاستگذاری را داشته و امور را به دانشگاه‌ها واگذار کند و ما امیدواریم شاهد این تحولات باشیم.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار