یک عضو هیئتعلمی دانشگاه فرهنگیان با تمرکز در حوزه نانوپوششها موفق به راهاندازی شرکتی شد که میتواند یکی از مشکلات بزرگ در صنعت ریلی را با استفاده از فناورینانو حل کند.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، محمدرضا محمودیان، عضو هیئتعلمی دانشگاه فرهنگیان پیش از راهاندازی شرکت نوآوران نانوصنعت معین، در آموزش و پرورش به عنوان دبیر فعالیت میکرد تا این که طی دوره تحصیل در مقطع دکتری رشته الکتروشیمی به حوزه خوردگی علاقهمند شد.
محمودیان میگوید: «در دوره دکترا به شدت در زمینه خوردگی کار کردم، در این حد که دوستان معتقد بودند من در نهایت به دنبال شغلهای آزاد مثل نقاشی خواهم رفت، چون هر روز درگیر سمباده کشیدن پلیت، رنگ پاشی و کارهای اینچنینی بودم. اما هدف من در نهایت بدل شدن به یک کارآفرین بود. میدانستم که باید کارآفرینی کرد و اگر هم اتفاقی در زندگی من قرار باشد رخ دهد، باید خودم به گونهای مسیر را انتخاب میکردم که مستقل باشم و با چند نفری در اطراف خود کار کنم. نباید به این فکر میکردم که وارد ارگان یا سازمان خاصی بشوم و بعد شروع به کار کنم. به عبارت دیگر، باید خودم به فکر توسعه صنعت باشم.»
عضو هیئتعلمی دانشگاه فرهنگیان میافزاید: «پس از تحقیقات در این حوزه، یک نانوافزودنی برای افزایش دوام سطح تولید کردم که این فناوری منجر به تاسیس شرکت نوآوران نانو صنعت معین شد. با همکاری ستاد نانو، با یکی از چالشهای راهآهن کرمان آشنا شدم، پابندهای راهآهن به سرعت خورده میشود به ویژه در ناحیهای مثل خط کرمان به زاهدان که پابند در مدت یکماه فرسایش پیدا میکرد. نمونهای از پابندها با نانوافزودنی تولیدی شرکت ما پوشش داده شد و تستهای میدانی آغاز شد. بعد از سه ماه هیچ خوردگی در پابند دیده نشد و از این رو اولین گواهی عملکرد از سوی راهآهن به ما داده شد. بعد از موفقیت در راهآهن کرمان، ستاد نانو راهآهن منطقه طبس را به شرکت ما معرفی کرد و ما ۱۰۰۰ قطعه پابند را برای آنها پوشش دادیم که نتایج این تستها هم موفقیتآمیز بود. در آن موقع نامهای از راهآهن کرمان دریافت کردیم حاکی از این که بعد از ۲۰ ماه هنوز پابندها به خوبی کار میکنند. از این رو برای پوششدهی ماهانه ۱۰ هزار پابند برای راهآهن وارد مذاکره شدیم و به موازات آن زیرساختها برای این کار را در کارگاهی در اطراف تفرش فراهم کردیم. در حال حاضر منتظر رسیدن اولین سری از پابندهای راهآهن هستیم.»
محمودیان درباره برنامههای آتی این شرکت میگوید: «فعالیت ما فقط به راهآهن محدود نیست. چندی قبل یک شرکت تولیدکننده تریلر از نانومحصولات ما برای رنگامیزی دو تانکر نفتی استفاده کرد و امروز صحبت از قرارداد برای خرید یک تن از این رنگ در میان است. این رنگ بدون فسفات و کرومات است. چیزی که الان برای اروپا خیلی مهم است، این است که قطارها و تانکرهایی که وارد میشوند، عاری از این مواد باشند که رهایش ناخواسته این ترکیبات رخ ندهد. ادعای ما این است که با افزودنی ما که با استفاده از فناوری نانو توسعه پیدا کرده، صفر درصد کرومات و فسفات داریم. تلاشهای خیلی زیادی دارم که این رنگ صادر شود، به همین دلیل، با شرکتی وارد همکاری شدیم که هم در ایران و هم در خارج نمایندگی دارد. وکیل این شرکت به ایران سفر کرده و کارها را پیگیری میکند. به این نتیجه رسیدیم که این رنگ به اروپا فرستاده شود تا تستهای اولیه آن انجام شود. نمونههایی نیز به عمان فرستادهایم تا محصولات خود را به شرکتهای عمانی معرفی کنیم. در کل امیدهای زیادی برای صادرات این فناوری وجود دارد.»
رئیس هیئتمدیره شرکت نوآوران نانو صنعت معین معتقد است که مهمترین نقطه قوت این شرکت، تمرکز روی بخش تحقیق و توسعه است به طوری که بیشتر درآمد فعلی شرکت برای توسعه محصولات جدید و بهبود محصولات قبلی صرف میشود. وی به شرکتهای نوپا پیشنهاد میکند که در بخش نوآوری، تحقیق و توسعه سرمایهگذاری بیشتری داشته باشند.