مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم گفت: طبق برنامه پایش قراردادهای ارتباط با صنعت وزارت علوم، لازم است میزان قراردادهای ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاهها با تعداد مقالات آن، هماهنگی داشته باشد.
محمد سعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار دانشگاه مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم با بیان اینکه مشکلات و مسائل کشور موجب میشود تا دانشمندان به تولید علم بپردازند؛ گفت: تحقق این امر نیازمند ارتباط دانشگاه و صنعت است، اگر دانشگاه با جامعه و مسائل اجرایی کشور ارتباط نداشته باشد تحقیقات دانشگاهی نیز سمت و سویی در جهت تولید علم مطابق با رفع نیازهای کشور نخواهند داشت.
سیف با بیان اینکه تحقیقات علمی نباید صرفا یک کار علمی بدون رفع نیازهای کشور باشند؛ تاکید کرد: لازم است دانشگاهیان ارتباط تنگاتنگی با مسائل کشور داشته باشند. اگر این ارتباط افزایش پیدا کند به طوری که دانشجویان در جریان برنامه توسعه کشور باشند مسلما جهت گیری تحقیقات علمی نیز به همان سمت و سو حرکت خواهد کرد به طوری که ما تولید علم در جهت رفع نیازهای کشور را تجربه خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه وزارت علوم برای تحقق این موضوع طی دو سال گذشته به انجام فعالیتهای پرداخته است؛ گفت: از جمله این اقدامالت میتوانیم به اعزام اعضای هیئت علمی به فرصتهای مطالعاتی در صنعت اشاره کنیم طبق این فرایند اساتید دانشگاهی در زمان اشتغال خود از سه ماه تا یک سال به صورت پاره وقت و تمام وقت در صنایع و دستگاههای اجرایی بخش دولتی و خصوصی به تایید دانشگاه فعالیت خواهند داشت.
مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم افزود: این فرایند موجب میشود تا اساتید با صورت مسئلهها آشنایی یابند و بیش از پیش به ارائه راه حل بپردازند. همچنین وزارت علوم برنامه دیگری تحت عنوان پایش قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاهها را به مرحله اجراسازی رسانده است که طبق آن مشخص میشود دانشگاهها به چه میزان در کنار ارائه مقالات به همکاری با صنعت پرداختهاند، در حقیقت باید تعداد مقالات با میزان قراردادهای ارتباط با جامعه و صنعت هماهنگی داشته باشد.
سیف با بیان اینکه کاربرد تحقیقات شناسایی نشده است و ما همواره در مسیری حرکت کردهایم که کشورهای اروپایی گام برداشتهاند؛ اظهار کرد: اگر مسیر را به گونهای انتخاب کنیم که ابتدا شناسایی و آشنایی دقیقی با نیازهای کشور در بخش هنر، علوم انسانی و اجتماعی، حقوقی و علوم پایه داشته باشیم و پس از آن به دسته بندی علم مورد نیاز کشور بپردازیم از حالت مصرف کنندگیی علم خارج خواهیم.
وی با اشاره به اینکه ساختار آموزشی نیز به میزان بالایی در افزایش مصرف کنندگی علم تاثیر گذار است؛ خاطر نشان کرد: طبیعتا رشتههای تحصیلی و برنامههای درسی در دانشجویان تاثیر میگذارد. به همین منظور ساختار حوزه آموزش باید بروزرسانی شود البته این به روز رسانی زمان بر است و به سرعت نمیتوانیم شاهد آن باشیم.