جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد دیروز برگزار شد و در آن پروژه کمربند جنوبی به عنوان بخشی از طرح تفصیلی جنوب غرب مشهد به تصویب رسید.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد دیروز برگزار شد و در این جلسه، بندهای باقیمانده از نظریه کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر درخصوص طرح تفصیلی جنوب غرب مشهد به تصویب رسید.
در بند هفتم این نظریه عنوان شده است: «پس از بحث و تبادل نظر گسترده پیرامون مزایا و معایب کمربند جنوبی، با توجه به پیش بینی بزرگراه جنوبی (کمربند جنوبی) در ساختار ترافیکی شهر مشهد در طرح جامع مصوب، پیشنهاد مشاور محترم مبنی بر حفظ بزرگراه جنوبی مورد تایید قرار گرفت. لازم به توضیح است با عنایت به اقدامات اخیر شهرداری در راستای خلق فضای اجتماعی در پهنههای جنوبی شهر (کوه پارک)، انجام ارزیابی اثرات اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی ناشی از نقش ترافیکی محور در این بخش از شهر مورد تأکید قرار میگیرد.»
در بند هشتم این نظریه نیز مطرح شده است که با توجه به ضرورت حفظ ارتفاعات، کنترل و جلوگیری از تحریک توسعه ناشی از بزرگراه جنوبی، مقرر شد همه اراضی بلافصل شمال بزرگراه جنوبی به فضاهای سبز حفاظتی و کاربریهای خدماتی بزرگ مقیاس اختصاص یابد.
سعید شعرباف تبریزی، عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) در اینستاگرام خود به توضیح آنچه امروز در صحن علنی شورای شهر مشهد رخ داد، پرداخته و نوشته است: «متأسفانه شورای شهر مشهد، امروز در مصوبه خود، علیرغم تمامی تلاشهای دغدغهمندان و نظر قاطع متخصصان، اصل وجود کمربند جنوبی را به رسمیت شناخت و تنها مدیریت آثار زیست محیطی آن را از مراجع بالاتر مطالبه کرد. یعنی پروژه اجرا خواهد شد، منتنها تلاش میشود آثارش کم شود.»
براساس اظهارات شعرباف، مصوبه شورای شهر مشهد تصمیمی خنثی و غیرسودمند است و در تاریخ شهرسازی مشهد ثبت شد و اثرات اجرایی آن در ادوار بعد، بر عهده مصوب کنندگان آن خواهد بود.
او نوشته است: از امروز به بعد و بر مبنای این مصوبه، تمام هزینههای چند ده میلیاردی شهرداری در پروژه کوه پارک که بنا بوده بخش کوچکی از این ارتفاعات را، به حضور مردم اختصاص دهد و معارض با نقش ترافیکی کمربند جنوبی است، خلاف قانون است و حیف بیت المال، تنها در بخش حاشیه بزرگراه قانونی است.
شعرباف همچنین نوشته است: اولا پروژه کوه پارک و تغییرات مترتب بر آن، تنها در اراضی حاشیه کمربند جنوبی به رسمیت شناخته میشود؛ یعنی آن بخشی از کوه پارک رسمیت دارد که هیچ تناقضی با وجود کمربند جنوبی نداشته باشد. ثانیا مدیریت اثرات زیست محیطی و ترافیکی این پروژه، چون فراتر از مشاور طرح تفصیلی است، باید توسط مشاور جامع یا کمیسیون ماده پنج صورت گیرد.
براساس توضیحات وی، معنی مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد این است که اولا مشاور زیست محیطی فقط وظیفه مدیریت آثار زیست محیطی را دارد و ثانیا اصل وجود کمربند جنوبی در مکان فعلی تثبیت میشود.