گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، فاطمه محمدی؛ شهریورامسـال پنجمیـن سـال اسـت کـه از ابلاغ سیاسـت هـای کلـی خانـواده از سـوی رهبـر انقلاب میگـذرد و این مناسـبت می توانـد بهانـه خوبـی بـرای طـرح دوبـاره ایـن سیاسـت ها و اشـاره به نقـش مغفـول مانـده مجلـس در تحقـق آنهـا باشـد.
تاکیـد مـداوم رهبـری معظـم انقلاب بـر اهمیت خانواده را تنهـا در موارد مقطعی و بـا نگاه سـنتی نسـبت بـه حفظ خانـواده نمی توان نگریسـت، بلکه نـگاه منظومـه ای بـه سـخنان ایشـان دربـاره خانـواده را مـی تـوان در چارچـوب مهـم تریـن عامـل در تحقـق تمـدن تـراز انقلاب اسلامی نگریسـت و از ایـن روسـت کـه مـی تـوان تحلیـل نمـود، کـه رهبـر معظم انقلاب در تمامـی صحبت های مربوطـه و حتی در سـخنان اخیـر ایشـان در جلسـه مجازی بـا دانشـجویان تمامی کـم کاری هـای نظام اسلامی پیرامـون این مهـم را پذیرفتنـد و قید کردنـد کـه در ایـن زمینـه هـر آنچه که کار شـود باز هم کم اسـت. ایشـان خانـواده را سـلولی از پیکـره اجتمـاع می دانند که سلامت و آفـت در آن بـه سلامت و آفـت در اجتماع منجر می شـود!
توجه مجلـس یازدهـم بـه مقوله خانـواده و همچنین شـماره هـای طـرح شـده نماینـدگان در زمـان انتخابـات موجـب گردیـده اسـت که توقـف و رصـد عملکـرد نماینـدگان در ایـن حـوزه رشـد کنـد، لـذا اسـت کـه ضـرورت بررسـی دقیق تـر و تشـکیل کمیسـیون خانـواده از سـوی مجلـس بـرای پیشـبرد اهـداف سیاسـت هـای کلـی خانـواده ضـروری می کند بخصـوص کـه بـه نظـر میرسـد، برخـی از مولفـه هـای پیدا شـده در این سـند بـه طـور مسـتقیم مجلـس را مـورد مخاطـب قـرار داده اسـت .
بـه عنـوان مثـال بنـد دوم این سـند بـه محور قـرار گرفتـن خانواده در قوانیـن و مقـررات، برنامـه سیاسـت هـای اجرایـی و تمامـی نظامـات آموزشـی، فرهنگـی، اجتماعـی و اقتصادی بـه ویژه نظام مسـکن و شهرسـازی تاکیـد دارد حـال آنکـه بـه نظـر میرسـد این محوریـت هنـوز بـرای هیـچ یـک از ارگان هـای تصمیـم گیـری یا تصمیم سـاز نظـام جـدی تلقـی نشـده اسـت.
مجلـس یازدهـم بـا محـور قـرار دادن خانـواده در طرحهـای خـود میتوانـد طـی سـالهای پیش روی فعالیـت خود گفتمـان خانواده محـوری را ابتـدا در مجلس و در سـاحت قوانین و سـپس در دولت و دیگـر دسـتگاههای اجرایـی جـا بیندازد .همچنیـن مجلـس باید در سـاحت تقنیـن و نظارت شـرایط را برای جلوگیـری از تزلـزل نهـاد خانواده پس از تشـکیل آن فراهم نماید .
هـر چنـد دسـتگاه هـای مختلفـی نقشـ ها و وظایف متعـددی را در امـر خانـواده دارنـد امـا عـدم تمرکـز و مـوازی کاری آنـان در کنـار عـدم امنیـت دیگـر دسـتگاه ها بـه ایـن مهم موجـب شده اسـت کـه بـه ایـن نقـش هـا و وظایف بـه خوبـی عمل نشـود.
از مهمتریـن وظایـف مجلـس یازدهـم سـاماندهی نظام مشـاوره و آمـوزش قبـل حیـن و پس از تشـکیل خانواده و تسـهیل دسترسـی بـه آن اسـت کـه ایـن نظـام مشـاوره ای بـا تقسـیم تهدیـدات علیه خانـواده در دو حـوزه تهدیـدات درون خانوادگـی و بـرون خانوادگی بایـد طرح هایـی را در جهـت جلوگیـری از زورگویـی، بـی محبتـی اعضـا بـه همدیگـر، هزینه های مضـر در اقتصاد خانـواده، دخالت نهادهـای فـرا خانـواده، بدحجابـی و آزادی هـای جنسـی فراهـم آورد و در مقـام شـور بـه مجلـس شـورای اسلامی تجلیـل دهـد.
از دیگـر نـکات اشـاره شـده در سیاسـتهای کلـی خانـواده کـه موجـب مانـور جریـان فمینیسـم و غـرب گـرا بـر روی معضلات ناشـی از آن شـده اسـت مسـئله ی زنـان بدسرپرسـت و یـا خانواده هـای زن سرپرسـت اسـت، هرچنـد قوانیـن مختلفـی در ادوار گذشـته بـرای حمایـت از ایـن معضـل مهـم تصویـب گشـته اسـت امـا عـدم تحقق آنـان یا کمبـود قوانیـن مکمل موجب فشـار روز افـزون علیـه ایـن خانـواده هـا گردیـده اسـت کـه نـگاه ویـژه مجلـس بـه ایـن مسـئله مهـم میتوانـد گره گشـای برخـی مسـائل در ایـن امـر گـردد.
فاطمه محمدی - عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.