نشست عدالت خواهی امیدآفرین از مبدا تا عمل با حضور محسن مهدیان و محمد امین سلیمی سردبیران خبرگزاری فارس و دانشجو به همت بسیج دانشجویی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست عدالت خواهی امیدآفرین از مبدا تا عمل با حضور محسن مهدیان، سردبیر خبرگزاری فارس و محمد امین سلیمی، سردبیر خبرگزاری دانشجو به همت بسیج دانشجویی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.
در این نشست سلیمی، سردبیر خبرگزاری دانشجو با بیان اینکه کسی با عدالت مشکلی ندارد، ولی وقتی در عدالتخواهی وارد مرحله کنشگری میشویم اختلافات پیش میآید، گفت: عدالت به مثابه یک مفهوم دینی و ایدئولوژیک بستری به غیر از حکومت برای ایفاء، احیا و افاده ندارد؛ یعنی اگر سازوکارهای حکومتی اسلامی نباشد، اصلا نمیتوان از احیای عدالت حرف زد. معتقدم در بحث کلامی و ارزش گذاریها هیچ چیزی مقدم بر عدالت نیست؛ در واقع عدالت اشرف تمام مفاهیم است.
وی افزود: به گفته رهبر انقلاب گفتمان عدالت خواهی آن چیزی است که جمهوری اسلامی را از بقیه حکومتها جدا میکند؛ با این وجود جمهوری اسلامی بدون عدالت هیچ حرفی برای گفتن ندارد و تنها تفاوتی هم که ما را نسبت به حکومتهای سکولار، فاشیستی و لیبرال متفاوت میکند ،نگاه ایدئولوژیکی است که ما به عدالت و احیای آن داریم.
سردبیر خبرگزاری دانشجو با بیان اینکه عدالت مشروعیت بخش حکومت جمهوری اسلامی است، افزود: به گفته رهبر معظم انقلاب عدالت به ما مشروعیت میبخشد و این عدالت است که به ما حق حکومت و اداره جامعه و وضع قانون را میدهد.
سلیمی با بیان اینکه عدالت شامل تمام ارزشهایی است که جمهوری اسلامی برای آنها به وجود آمده است، افزود: حکومت باید امنیت، رفاه و آسایش را هم محقق کند و اعتقاد اصلی نیز بر این است که امنیت و رفاه در سایه امنیت تحقق مییابد و البته یک رابطه تلازمی نیز بین عدالت و مفاهیمی مانند امنیت وجود دارد؛ یعنی اینکه امنیت باید در خدمت عدالت باشد و آن را افاده کند در غیر این صورت به درد نمیخورد.
وضع عدالت نسبت به آرمان های انقلاب مناسب نیست وی با اشاره به اینکه وضع عدالت و شقوق مختلف آن اعم از عدالت اجتماعی قضائی، آموزشی و حتی در حق مشارکت سیاسی وضع مناسبی نیست، تصریح کرد: شاید به نسبت بگوییم وضع عدالت در کشورمان نسبت به فلان کشور و یا نسبت به پیش از انقلاب بهتر است؛ اما نسبت به آرمان انقلاب اسلامی و نسبت به ماموریتی که اقدام کرده ایم، عقب هستیم و عقب ماندگی مان هم عقب ماندگی وسیعی است؛ به گونهای که در ساختارها و آرمان های اداره جامعه دچار مشکل هستیم.
سردبیر خبرگزاری دانشجو با بیان اینکه جمهوری اسلامی ماهیت و آرمان هایی دارد و ما باید ساختارهای فعلی آن را با این آرمان ها که آرمان نهایی آن عدالت است، منطبق کنیم؛ در غیر اینصورت جمهوری اسلامی حرفی برای گفتن نخواهد داشت، گفت: ما با مفهومی به نام عدالت طرفیم؛ مفهومی که قرار است ارزش های جامعه را افاده کند و جامعه را به تعالی برساند. در واقع بسیاری از کارهایی که ما انجام می دهیم، به این خاطر است که جامعه به سمتی برود تا امنیت برقرار شود و ما به عدالت برسیم. معتقدم آنچه که باید در مورد آن بحث کنیم این است که ما در برقراری ساختارهای جمهوری اسلامی چقدر موفق عمل کرده ایم؟ اگر چه به اعتقاده بنده در بخشی از این کار موفق عمل نکرده ایم.
وی با تاکید بر اینکه باید برای عدالتخواهانه کردن ساختارهای جمهوری اسلامی با روش های مختلف کنش کنیم، اظهار کرد: بحثی که مغفول مانده نوع برخورد ما با آفت های عدالتخواهی است؛ چون در این مسیر وقتی با یک آفت و انحراف مواجه می شویم آنچه مهم است، این است که چگونه با این آفت ها برخورد کنیم تا اصل مسیر عدالتخواهی و روحیه عدالتخواهی در جامعه سرکوب نشود و مسیر ایجابی خود را طی کند.
تقویت جمهوری اسلامی تقلبی بر عدالتخواهان واجب نیست
سلیمی با بیان اینکه بنده نیز معتقدم که هدف تعالی انسان است و این تعالی نیز باید تعالی جمعی باشد، چون انسانها به صورت فردی رستگار نمیشوند، تصریح کرد: انسانها در سایه حکومت دینی رستگار میشوند و البته مشروعیت حکومت دینی نیز متاثر از عدالت دینی است؛ پس حفظ حکومت دینی واجب و تضعیف آن حرام است؛ اما گاهی اوقات اتفاقی میافتد که ماهیت دینی بودن حکومت را زیر سوال میبرد و این همان چیزی است که رهبر معظم انقلاب آن را تحت عنوان جمهوری اسلامی تقلبی مطرح کردند. پس تقویت جمهوری اسلامی تقلبی بر ما واجب نیست.
وی افزود: گاهی اوقات مردم زندگی در سایه مفسدین را لمس میکنند و رشوه خواری، جنگل خواری و زمین خواری را میبینند، ولی سکوت میکنند و از طرفی هم دهان رسانهها را در مقابل این فشارها میبندیم، اما آیا میتوان دهان تمام رسانههای عالم را بست؟ بنده معتقدم که ما در یک بازی چند متغیره هستیم و یک متغیر این بازی طیفی است که مطالبه میکند و قطعا این طیف مطالبه گر باید اخلاقیات، معنویات، حرفهای گری، مطالبه عمیق، مطالعه درست و نگاه علاج جویانه را رعایت کند، اما نقش آن کسی که فساد میکند کجاست؟
سلیمی با بیان اینکه سوال بنده این است که ساختار خود چه قدر در ناامید کردن مردم مقصر بوده، تصریح کرد: ۶ ماه است که کل نظام بسیج شده تا مدیر عامل شرکت کشت و صنعت هفت تپه را خلع کند و از طرفی دو سال تلاش شده تا مشکل هپکو حل شود. خب ساختار برای حل این مشکلات باید به مردم پیام بدهد اما آیا ساختار اصلا مایل است که این پیام بدهد؟
وی افزود: ۶ سال است که مردم در غیزانیه با دبه خالی جلوی ساختار ایستاده اند و میگویند ما آب نداریم و حتی همین مردم با مدنیترین شکل ممکن در حالی که دبه های خالی آب را به دست گرفته بودند در انتخابات شرکت کردند؛ اما حکومت آب شرب آنها را تامین نکرد به همین دلیل مجبور شدند کف خیابان بیایند و ساچمه بخورند و جالب اینجاست وقتی هم می خواستند مطالبه گری کنند به آنها گفتند پازل دشمن را تکمیل نکنید هر کس مطالبهای دارد آن را قانونی پیگیری کند، اما آیا قانون را فقط مطالبه گر از ارزش تهی کرده و تمام سیستم تقنینی، قضائی، نظارتی، اجرایی و اداری کشور به درستی به وظایف خود عمل کرده اند؟
اعتماد به ساختار عمومی کشور ضربه خورده است وی با بیان اینکه بنده معتقدم اعتماد به ساختار عمومی کشور ضربه خورده و بخش عمدهای از این مشکل نیز ناشی از عملکرد ساختار است، تصریح کرد: طرحی تحت عنوان افزایش قیمت بنزین در کشور اجرا شد که از اولیات عقلانیت در تمام قوا خالی بود با این وجود بنده معتقدم که سهم کمی از پیام بی اعتمادی مردم متوجه کنشگران و جریان مطالبه گر است.
سردبیر خبرگزاری دانشجو با اشاره به اینکه ما به عدالتخواهان ایراد روشی داریم، ولی به کسی که در زیر بیخ گوش رئیس قوه قضائیه فساد کرده ایراد مبنایی و ماهوی وارد است، چون مشروعیت، مقبولیت و کارآمدی جمهوری اسلامی را به چالش کشیده و فاسد است، اضافه کرد: اگر کسی دغدغه اعتماد عمومی و تقویت حکومت اسلامی را دارد باید روی نقطه اصلی که تمام مشکلات را به وجود آورده و بخشی از آن داخلی و بخشی خارجی است، تمرکز کند.
سلیمی اظهار کرد: واقعیت این است که در کشورمان حقیقتی به نام عقب ماندگی عدالت وجود دارد و این عقب ماندگی باید حل شود و البته باید این حقیقت را نیز بپذیریم که خداوند با هیچ حکومت و انقلابی عقد اخوت نبسته و جمهوری اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
سردبیر خبرگزاری دانشجو گفت: ما به هر یک از متغیرهایی که در رابطه با احساس فساد وجود دارد سهمی را اختصاص میدهیم؛ با این وجود نقد اینجاست که سهمی را که به تصویرسازی احساس فساد به کنش گران میدهیم بیش از حد واقعی آن است و به شکل غیر معقولی به آن ضریب میدهیم و این در حالی است که متغیرهای مهم تری در جامعه وجود دارند که نسبت به آنها حساسیت نداریم.
طولانی شدن زمان برخورد با چالشهای نظام به تقویت احساس فساد دامن می زند سلیمی با بیان اینکه بنده نیز معتقدم که دستاوردهای جمهوری اسلامی به چشم نمیآید، تصریح کرد: اگر برگزاری دادگاه طبری این حس را ایجاد میکند که مملکت را فساد برداشته یک دلیل دارد و آن هم نوع برخورد طولانی مدت ما با چالشهای نظام است.
وی با اشاره به اینکه اعتراضات هپکو طرازترین اعتراض تاریخ جمهوری اسلامی در اعتراضات کارگری است، تصریح کرد: کارگران معترض هپکو دو سال همه کار اعم از اعتراض مدنی آرام و ناآرام، حضور در رسانه ها، حضور در دفتر رئیس قوه قضائیه، نامه نگاری به بیت رهبری و برگزاری جلسه با دولت و مجلس را انجام دادند، ولی تا وقتی که ریل راه آهن را نبستند کسی صدای آنها را نشنید. سوال بنده این است که بعد از این همه پیگیری و با گذشت ۵ سال پرونده هپکو در چه مرحلهای است؟
وی با بیان اینکه در موضوع کشت و صنعت مغان که واگذاری آن فساد بین بوده تا سال پیش دوستان در نهادهای حاکمیتی جلسه میگذاشتند و از سرمایه گذار این شرکت به عنوان تولیدکننده حمایت میکردند و میگفتند ما میخواهیم تولید را زمین بزنیم، تصریح کرد: بنده معتقدم جمهوری اسلامی نسبت به حکومت پهلوی در تمام حوزهها رشد کرده، اما سوال این است که چرا مردم این احساس را ندارند؟ و ما چرا نمیتوانیم از دستاوردها حرف بزنیم؟ پاسخ این است است که توازن بین موفقیتهای خرد و کلان وجود ندارد، چون ساختار در بازنمایی توانایی خود با عدم توانایی مواجه است پس لزوما این تصویر را رسانهها نساخته اند.
سردبیر خبرگزاری دانشجو با اشاره به اینکه نسل ما نه تنها در عدالتخواهی بلکه در بسیاری از مسائل دیگر از جمله آزادی خواهی دچار خلاء تئوریکی گفتمان است، گفت: یکی از مشکلات در مقوله عدالتخواهی این است که تکثر بی در و بی پیکری در بین عدالتخواهان وجود دارد مثلا ممکن است یک عدالتخواه هیچ نسبتی با انقلاب اسلامی نداشته و گرایش مارکسیستی داشته باشد ولی از ظلم بدش بیاید؛ با این وجود عدالتخواهان انقلابی باید مدل درست و اسلامی عدالتخواهی را که در چارچوب انقلاب اسلامی جواب میدهد را بشناسند و این از لحاظ مبنایی نیاز به مطالعه دارد و اساتید باید روی این حوزه کار کنند تا بفهمیم که اسلام در مورد مثلا تولید ثروت و رانت چه میگوید و نسبت ما با قانون چیست؟
سلیمی با طرح این سوال که آیا وقتی قانون در اجرا عادلانه نیست اجرای این قانون عدالت است؟ افزود: برخیها میگویند قانون باید اجرا شود و ممکن است عدهای هم به خاطر اجرای قانون له شوند و این در حالی است که این عدهای که قرار است له شوند به خاطر آنها انقلاب شده است.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی برای اعتراض سازوکاری ندیده و قوانین آن خشک و بدون انعطاف هستند، تصریح کرد: به دلیل عدم انعطاف قوانین شاهدیم که وقتی رئیس قوه قضائیه هم میخواهد اقدامات اصلاحی انجام دهد مجبور است که از رهبر معظم انقلاب استجازه بگیرد.
سلیمی با اشاره به اینکه حتی به گفته رئیس سازمان بازرسی کل کشور سازوکار قوانین کشورمان به گونهای است که مدیران نمیتوانند کار کنند، افزود: امروز در بین مدیران مرسوم است که اگر مدیری در دیوان محاسبات و سازمان بازرسی پرونده نداشته باشد، مدیر نیست.
وی با اشاره به اینکه نسبت عدالت با قانون در کشورمان یک مسئله است و این مسئله باید در یک جایی حل شود، افزود: توصیه بنده این است که عدالتخواهان زمانی را که برای نقد شیوههای عدالتخواهی اختصاص میدهند بخشی از آن را به ایجاب اختصاص دهند.
سردبیر خبرگزاری دانشجو با بیان اینکه وقتی میگوییم توازن بین دستاوردهای انقلاب اسلامی نیست، این تناقض پیش میآید که با وجود این تناقض پس چه طور انقلاب اسلامی رو به جلو است، گفت: فرض کنید کشور در حوزه تسلیحات نظامی و دفاعی خیلی پیشرفت کند، اما در تامین معیشت مردم پیشرفت نکند این همان پیشرفت نامتوازن است. میگوییم قانون بد تنها باید از راه قانون اصلاح شود نکته کاملا درستی است، ولی در عرصه واقع این گونه نیست، چون ممکن است سالها برای اصلاح قانون بد از راه قانونی تلاش کنیم، ولی قانون اصلاح نشود با این وجود سوال این است که آن وقت باید چه واکنشی داشته باشیم؟
سلیمی اظهار کرد: بنده هم موافقم که قانون بد حتما باید از راه قانون اصلاح شود، چون ما نمیتوانیم ضمانت بدهیم که وقتی که باب بیقانونی باز شد تمام کسانی که به قانون بد معترض هستند از خط بیرون نزنند به همین دلیل اصلاح قانون از طریق اعتراض راه پر ریسکی است و من آن را قبول ندارم، اما با این وجود واقعیت این است که مردم احساس بن بست میکنند و چالش، چالش تصویر است پس باید به این سوال جواب بدهیم که چه کسی این چالش را به وجود آورده و مقصر چالش تصویر کیست؟ معتقدم همه در ایجاد این چالش مقداری سهم دارند، اما یک عدهای سهم ۹۰ درصدی دارند، اما دیده نمیشود. به هر روی آن سهم ۱۰ درصدی آنقدر که گفته میشود در ایجاد چالش تصویر مهم نیست و چه بسا آن دسته از کسانی که سعی میکنند این ۱۰ درصد را به مارکس، فرقان و پروژه بگیر این و آن وصل کنند اگر یک دهم از این تلاش را روی کسانی که سهم ۹۰ درصدی در ایجاد چالش تصویر دارند متمرکز کنند شاید اتفاق دیگری در کشور بیفتد.
همچنین در این نشست مهدیان، سردبیر خبرگزاری فارس با بیان اینکه برخلاف تصورات رایج عدالت هدف نهایی نیست، گفت: ما تصور میکنیم که یک هدف نهایی به نام عدالت وجود دارد و همه ارزشها را هم ذیل آن میبینیم؛ البته اینکه همه ارزشها ذیل عدالت است حرف درستی است، اما اینکه عدالت هدف نهایی است حرف غلطی است، چون تصویر دقیقی از جایگاه ارزشهای اسلامی در تناسب با هم به صورت کلان و سیستماتیک به ما نمیدهد.
وی افزود: به تعبیر شهید مطهری عدالت هدف میانی است و هدف نهایی تکامل و کمال انسانی است؛ با این وجود اگر این تعریف را میپذیریم یک غیریت قابل اعتنایی با بسیاری از تعاریف عدالتخواهی درست میشود مثلا با پذیرش این تعریف تکلیف ما با عدالتخواهی مارکسیستی روشن خواهد شد.
مهدیان با بیان اینکه بخش قابل اعتنایی از مشکل در فضای عدالتخواهی به خاطر فاصلهای است که از بحثهای مبنایی داریم، تصریح کرد: همین که میگوییم عدالت هدف میانی است و هدف نهایی کمال انسانی است پذیرش این تعریف به ما یک دستور العمل ارائه میدهد و این دستور العمل یعنی اینکه اسلام و لاغیر؛ از طرفی اگر میخواهیم اسلام محقق شود باید حکومت اسلامی شکل بگیرد در غیر این صورت نسخه اسلام قابل اجرا نیست.
وی افزود: اسلام زمانی میتواند ما را به سمت عدالت رهنمون و به یک انسان معنوی تبدیل کند که حکومت اسلامی تشکیل شود و تشکیل چنین حکومتی یعنی عدالت اکبر؛ پس هر آرمانخواهی که بخواهد این بیرق بلند یعنی حکومت اسلامی را تضعیف کند ظلم است.
مهدیان بیان کرد: ما برای اینکه حکومت اسلامی را تقویت کنیم باید با صدای بلند به مطالبه گری و نقد حکومت بپردازیم؛ اما باید بدانیم که هر نوع عدالتخواهی که خواسته یا ناخواسته منجر به تضعیف حکومت اسلامی و ناامیدی از عدالت اکبر شود، ظلم است.
وی با بیان اینکه به تعبیر رهبر معظم انقلاب ما نه تنها از عدالت عقب نیستیم بلکه در حوزههای مختلف عدالت همچون عدالت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بسیار هم جلو هستیم، اما انتظاراتی وجود داشته که نسبت به آنها عقب ماندیم، تصریح کرد: توصیه بنده این است که جلساتی در دانشگاهها برگزار شود تا در این جلسات در مورد داراییهای انقلاب اسلامی بحث کنیم، چون اگر ندانیم که انقلاب اسلامی چه دارد و چه ندارد گناه بزرگی است.
سردبیر خبرگزاری فارس گفت: رهبر معظم انقلاب در هر سخنرانی به بیان این جمله که من به آینده امیدوار هستم تاکید دارند و در مورد دلیل این امیدواری هم توضیح میدهند، اما آیا واقعا آینده امیدوار کننده است؟ برخیها میگویند که رهبری وظیفه دارد که امید بدهد، اما بنده معتقدم آن رهبری که وظیفه دارد به دروغ امید بدهد از ولایت خارج است.
وی با بیان اینکه اگر بپذیریم حرف رهبری درست است و آینده امیدوارانه است پس آنگاه به این نقطه میرسیم که فساد واقعی و حقیقی ما کمتر از احساس فساد است، اضافه کرد: آنچه در ادراک ما میگذرد یعنی پسا حقیقت و آنچه که در واقع وجود دارد کاملا با هم متفاوت هستند و این تفاوت را رسانه ایجاد میکند با این وجود اگر در چشم مردم تصویری شکل میگیرد که آینده را ناامیدانه به تصویر میکشد به خاطر این است که رسانهها و کنش گران اجتماعی این تصویر را درست کرده اند. با این وجود میبینیم که در نظرسنجی صدا و سیما ۸۵ درصد میگویند فساد وجود دارد، ولی وقتی از آنها میپرسیم خودتان چه قدر فساد دیده اید میگویند ۱۵ درصد.
مهدیان تصریح کرد: در کجای دنیا میبینیم دادگاهی مانند دادگاه طبری و دادگاه پتروشیمی برگزار شود و بعد این دادگاهها به ضد عدالت و به فساد تبدیل شوند. به هر روی امروز شاهدیم که وقتی یک اقدام عدالتخواهانه در کشور صورت میگیرد همان اقدام عدالتخواهانه مدنی باعث میشود که مردم این برداشت را داشته باشند که در کشور فساد است.
وی تصریح کرد: طبق ارزیابیهای بین المللی احساس به فساد در کشورمان ۳۰ رتبه کاهش یافته و از طرفی جریانات عدالتخواهی در مبارزه با فساد شکل گرفته، اما سوال این است که چرا در امید به مبارزه با فساد رشد نمیکنیم؟
سردبیر خبرگزاری فارس با بیان اینکه بنده معتقدم در بخش مهمی از اظهارات آقای سلیمی تناقضات خیلی جدی وجود دارد، افزود: آقای سلیمی معتقد است که در بین داراییهای انقلاب اسلامی توازن وجود ندارد و همین عامل است که یک تصویر غلط در بین مردم به وجود آورده، بنده در بحث قبلی هم عرض کردم که اگر بپذیریم حرکت انقلاب اسلامی طی چهل سال گذشته توام با کمال بوده و آینده هم امیدوارکننده است و امروز نیز در قله قرار گرفته ایم پس باید تکلیف خود را نسبت به این موضوع که بین داراییهای انقلاب اسلامی توازن وجود ندارد روشن کنیم. آقای سلیمی میگوید من امید و داراییهای انقلاب اسلامی را قبول دارم، اما بین این داراییها توازن نیست آقای سلیمی باید بگوید که منظورشان از این عدم توازن چیست؟ معتقدم اگر بعد منفی داراییهای انقلاب اسلامی بالاتر است پس دیگر نمیتوان از امید دم زد.
سردبیر خبرگزاری فارس گفت: بنده معتقدم که انقلاب اسلامی در قله است و حرکت ما نیز حرکت جهشی بوده، اما نسبت به آرمانهای انقلاب اسلامی و وعدههایی که داده ایم خیلی عقبیم.
وی بیان کرد: اگر نگاه رسانه به آینده امیدوارانه است، ولی جامعه احساس میکند فساد سیستمی وجود دارد پس گیر کار متوجه رسانه، عدالتخواهان، کنش گران اجتماعی و خواص است، ولی اگر ابعاد منفی داراییهای نظام بیشتر است آن وقت باید در مقابل این نظام قیام کنیم و خون بریزیم.
مهدیان بیان کرد: به گفته آقای سلیمی هر جا قانون اجرا نمیشود در واکنش به عدم اجرای قانون باید اعتراض کنیم؛ اما بنده معتقدم قانون مشروعیت خود را با امضای مردم به خاطر مشارکت در انتخابات و ولایت فقیه به دست آورده پس مشروعیتش به خاطر محتوای آن نیست.
سردبیر خبرگزاری فارس گفت: در جمهوری اسلامی مردم به قانون و به تصمیمی که شورای نگهبان و مجلس میگیرند رای داده اند؛ لذا فرآیند قانون تایید شده است با این وجود آنجا که امام خمینی میگوید من توی دهن کسی میزنم که قانون را قبول ندارد فهمیده که از دل بی قانونی بنی صدر هم درآمده است.
وی تصریح کرد: در دنیا در بین لیبرالترین حکومتها و حتی در حکومت گاو پرستها حکومتی را پیدا نمیکنیم که نافرمانی مدنی را به قانون تبدیل کرده باشند، چون این کار معنی پیدا نمیکند و نقض غرض است.
غرب زدگی یک مسئول معنایش این نیست که حکومت از مسیر عدالت خارج شده است سردبیر خبرگزاری فارس گفت: اگر ما به این نتیجه رسیدیم که حرکت حکومت اسلامی به سمت عدالت نیست و سیستم نیز غیر قابل اصلاح است نافرمانی مدنی که چیزی چیست باید قیام کنیم، چون این حکومت، حکومت طاغوت است؛ البته اینکه مسئولان در حکومت اسلامی تخلف میکنند و یا غرب زده هستند این به معنای خارج شدن حکومت از مسیر عدالت نیست، چون ممکن است مسئولی فکر کند غرب زدگی به مثابه نجات حکومت است.
نباید فرآیند اجرای قانون را به اسم عدالتخواهی به هم بزنیم مهدیان با بیان اینکه وقتی میگوییم قانون، قانون یعنی امضای آن و نه محتوایی که دارد، تصریح کرد: ما که هنوز حکومت معصوم تشکیل نداده ایم با این وجود محتوای قانون میتواند فساد هم باشد چنانچه که در حکومت امام علی علیه السلام نیز قاضی شریح و فلان استاندار و فرماندار فاسد هم بودند به هر روی ما در اینجا داریم در مورد یک فرآیند حرف میزنیم که امضای آن رای مردم و ولایت فقیه است پس نباید این فرآیند را به هم بزنیم. قطعا از این حرفی که بنده میزنم اتفاقات ده ونک بیرون نمیآید.
وی افزود: معتقدم عدالتخواهان میتوانند در مورد پروندهای ماننده پرونده ده ونک که حکم آن در دادگاه بدوی و تجدیدنظر صادر شده اعتراض و تجمع کنند و حتی به اشتباه داد بزنند و ما نیز باید مطالبه آنها را روی چشم بگذاریم؛ اما اینکه در اعتراض به اجرای حکم دادگاه بگوییم ما کفن میپوشیم و اجازه اجرای حکم را نمیدهیم اشتباه است.
مهدیان با بیان اینکه باید در تاریخ جریان سیاسی انقلاب اسلامی ثبت شود که عدهای در دفاع از عدالت کفن پوشیدند و گفتند ما اجازه اجرای قانون جمهوری اسلامی را نمیدهیم، تصریح کرد: اصلاح قانون فقط باید از طریق قانون انجام شود؛ البته قرار نیست ما به مردم در غیزانیه که به خاطر آب شرب معترض هستند بگوییم کشتیهای حامل بنزین ما به ونزوئلا رسیده اند پس الان زمان اعتراض نیست، چون اصلا دارایی انقلاب اسلامی رسیدن این کشتیها به ونزوئلا نیست. دارایی انقلاب اسلامی این است که مردم احساس کرامت اسلامی دارند و دانشجوی ما میتواند به راحتی حرف خود را در مقابل رهبری به زبان بیاورد. معتقدم ما داراییهای انقلاب اسلامی را هم نمیشناسیم به همین دلیل فکر میکنیم که کشیدن ریل راه آهن دارایی انقلاب اسلامی است. به هر روی اگر رسانهها به درستی داراییهای انقلاب اسلامی را به تصویر میکشیدند امروز حس بن بست به مردم دست نمیداد پس چالش تصویر چالش جدی است، چون به درستی مسائل و داراییهای انقلاب اسلامی را به مردم نگفته ایم.