به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، رستم قاسمی، وزیر اسبق نفت در ششمین نشست از سلسله نشستهای گام دوم انقلاب و دولت جوان حزباللهی که در سازمان بسیج اساتید کشور برگزار شد، گفت: امیدواریم که شرایط بد اقتصادی کشور بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ تغییر کند.
وی افزود: بعد از جنگ شاهد دو جدال فکری بودیم. عدهای که مسئولیت اجرایی کشور را به عهده داشتند معتقد بودند برای سازندگی کشور نیاز به خارجیها داریم و استدلالشان هم این بود که اکثر طرحهای بزرگ ایران در قبل از انقلاب توسط خارجیها ساخته شده، ولی ما معتقد بودیم که جنگ باعث شد استعدادهای ایرانی بروز پیدا کنند.
فرمانده اسبق قرارگاه خاتمالانبیاء گفت: هدف اصلی ما در آن مقطع شکستن طلسم «نمی شود» بود. بعد از ساخته شدن سد کرخه، طلسم اینکه نمیتوان با توان داخلی سد ساخت، شکسته شد.
قاسمی گفت: تهران در نیمه دوم دهه هفتاد شمسی با مشکل آب مواجه شد. دولت وقت با توجه به پیشروی دانش اتریشیها و آلمانیها (در زمینه انتقال آب) راهکار را در سپردن کار به آنها میدانست، ولی ما پذیرفتیم که مشکل ب شرق تهران را از سد لار و با ایجاد تونل در زیر ارتفاعات و با عبور از رودخانه جاجرود و طی کردن گردنه قوچک حل کنیم. به هر روی با وجود اینکه تیم وقت دولت موافق اینکار نبود و در خود سپاه هم نگرانیهایی وجود داشت، ولی ما توانستیم.
وی با اشاره به اینکه حدود ۲۴۰۰۰ میلیارد مترمکعب آب رودخانهای در کشور داشتیم که حدود ۳۰ درصد آن از طریق رودخانههای ساو و سیروان از کشور خارج میشد که توانستیم از این خروج سرمایه کشور جلوگیری کنیم، تصریح کرد: علیرغم اینکه در شمال و جنوب دریا داشتیم، اما برای سازندگی بنادر بزرگ نداشتیم. از طرفی بخش سازههای دریایی در مهندسی پیچیده است و با توجه به اینکه برای ساخت بندری در عسلویه برای صادرات محصولات پارس جنوبی تصمیمگیری شده بود، ولی وزارت نفت وقت حتی حاظر نبود ما در یک مناقصهای که خارجیها هم شرکت کرده بود شرکت کنیم و البته ما بعد از گرفتن شریک خارجی توانستیم در مناقصه شرکت کنیم، ولی بعد از برنده شدن در مناقصه وزارت نفت وقت اعلام کرد که با اینکه پروژه مناقصه ۵۲ ماهه است، ولی چون محصولات ۴۲ ماهه به نتیجه میرسد بنابراین باید ساخت بندر را در ۴۲ ماه به اتمام برسانید. این زمان برای پروژهای به این بزرگی کم بود؛ شریک خارجی ما این شرط را نپذیرفت و رفت، اما ما توانستیم. این بندر از نظر تکنولوژیکی بزرگترین بندر غرب آسیا است که طراحی و اجرای آن توسط ایرانیها انجام شد.
قاسمی گفت: برای اثبات «ما میتوانیم»، با شرکت توتال توافق کردیم که بخشی از پارس جنوبی را به به عنوان پیمانکار کوچکی از توتال به عهده بگیریم. توتال یک نماینده جوانی داشت که وقتی به عنوان فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء در جلساتشان شرکت میکردم، متکبرانه جواب سلام هم نمیداد.
وی بیان کرد: با اصرار به وزارت نفت وقت، ساخت فازهایی از پارس جنوبی را طوری شروع کردیم که حتی کارهای بنیادین پارس جنوبی را هم طراحی میکردیم که اصلا جزء تصورات نبود.
گفتنی است؛ در ابتدای این نشست که با حضور اساتید دانشگاههای تهران برگزار شد، جلیل دارا مسئول بسیج اساتید دانشگاههای تهران ضمن بیان ظرفیت منابع انسانی بسیج اساتید، رویکرد بسیج اساتید هر دانشگاه را حل مسئله دانست و ماموریت کانونهای بسیج تهران را شناسایی یک مسئله و ارائه راهحل بیان کرد.
دارا با بیان اینکه یکی از حوزههایی که کشور درگیر آن است، مسئله تحریم و انرژی است، تصریح کرد: از مهندس رستم قاسمی دعوت میشود که در وبینارهای حکمرانی و اقتصاد که بعد از تعطیلات عید نوروز برگزار میشود شرکت کنند.