عباس قرباني در گفت وگو با «شبکه خبر دانشجو» در ايلام اظهار داشت: تدارک نظريات و ايده هاي جديد و به ويژه به کارگيري و عملياتي کردن آنها براي رفاه، سعادت، توسعه و تعالي جامعه انساني منشأ و منبع نوآوري است.
وي تصريح کرد: توانايي ذاتي نوآوري به شکل شدت و ضعف در افراد وجود دارد که مي تواند با برنامه ريزي و آموزش و پژوهش قوت يابد و شکوفا شود.
قرباني افزود: مقام معظم رهبري با عنايت به سوابق علمي و اجرايي و نيز اطلاعات جامع و دقيقي که اکنون به عنوان راس نظام از اوضاع کشور دارند و تحولات جهاني را رصد مي کنند، همچنين با نگاه به چشم انداز و اهداف آرماني نظام در نامگذاري سال ها، با برنامه عمل مي کنند، برنامه اي که با توجه به شرايط ويژه انعطاف پذيري لازم را دارد.
رئيس دانشگاه ايلام يادآور شد: موضوع سال نوآوري و شکوفايي عنوان نسنجيده و ناشناخته نيست بلکه از چندين سال پيش ايشان گفتمان جنبش نرم افزاري و توليد علم را مطرح کردند و پس از آن توجه به نخبگان کشور و تکريم و تامين آنان را خواستند تا از مهاجرت مغزها کاسته شود و در کنار آن توسعه تحصيلات تکميلي از 7 درصد کل دانشجويان به 30 درصد را مطرح کردند تا با کثرت نخبگان خلأ نخبگان ناشي از مهاجرت احتمالي کاسته شود و جمعيت جوان پر انرژي و نخبه تربيت شود، لذا ايشان اخيرا شاگردپروري را طرح کردند.
وي افزود: اکنون فرهنگ سازي و بسترسازي صورت گرفته و توفيقات علوم زيستي، الکترونيک و هسته اي نيز به تحقق پيوسته است، لذا دادن شوک براي سرعت در توسعه موثر است.
قرباني اذعان داشت: غرب در جلوگيري از پيشرفت هسته اي تهديدات جديدي مطرح کرده است و يکي از ويژگي هاي رهبر، تبديل تهديد به فرصت است که نامگذاري امسال از اين نوع مقوله است.
رئيس دانشگاه ايلام اظهار داشت: يکي ديگر از موانع ذهن هاي خلاق، فقدان يا کمبود اطلاعات است، ذهن نمي تواند در خلأ فعاليت کند و دست به ابداع بزند پس بايد به نوعي مسبوق به سوابق علمي باشد.
وي گفت: انديشه ورزان نوآور معمولا بر شانه غول هاي دانش و خرد ايستاده اند و از راه هاي رفته ديگران استفاده کرده اند پس يکي از موانع نوآوري سستي در امر پژوش و محدوديت دامنه و گستره اطلاعات است.
قرباني تصريح کرد: مشکل ديگر، فقدان برنامه مدون، جامع و تقسيم کار شده است لذا در صورت فقدان برنامه هماهنگ در توسعه، نوآوري محقق نمي شود.
رئيس دانشگاه ايلام اضافه کرد: عدم عزم ملي يکي ديگر از موانع را تشکيل مي دهد چرا که وقتي نوآوري خواهي به يک گفتمان غالب در جامعه در نيايد و اراده عمومي در پشت آن نخوابيده باشد، دستگاه هاي دولتي و بخش خصوصي در جهت آن هدف گذاري، هزينه و ريسک نمي کنند.
وي اذعان داشت: سستي عمومي از ديگر مشکلات است چرا که نوآوري با صرف حرف به دست نمي آيد براي حصول آن بايد تلاش کرد و عرق ريخت، لذا بايد بهره وري و ساعت کار مفيد نيروي کار بالاتر رود.
قرباني ادامه داد: دانشگاه ها اعم از دولتي و غيردولتي با داشتن جمع قابل توجه از محققان و اعضاي هيات علمي، دانشجويان جوان پرانرژي در مقطع تحصيلات تکميلي اعم از کارشناسي ارشد و دکتري و نيز امکانات سخت افزاري و نرم افزاري، کتابخانه اي و رايانه اي و بودجه هاي پژوهشي، پتانسيل خوبي براي نوآوري دارند، منتهي سياستگذاري درستي لازم است تا اين امکانات به نتيجه برسد که اين سياست گذاري در سطح وزارت علوم در دست پي گيري جدي است.
رئيس دانشگاه ايلام خاطرنشان کرد: حضور انديشه هاي جوان در عرصه مديريت لازم است زيرا آنها داراي انرژي و نشاط جواني و همچنين ذهن خلاق هستند و اين انرژي و خلاقيت بايد در پيکره مديريتي تزريق شود تا حرکت پيش رونده و فزاينده در تدبير امور تحقق يايد و از سوي ديگر مديران دست اندرکار، هميشه مدير نمي مانند زيرا به کهولت سن و يا عوامل ديگر از رده خارج مي شوند لذا بايد مديراني در جواني به بدنه مديريت بپيوندند تا از مديران با تجربه و آزموده بهره بگيرند و به پختگي برسند، بدين ترتيب کشور از خلأ مديريتي مصون خواهد شد./انتهاي پيام/