به گزارش خبرنگار استانها خبرگزاری دانشجو، همایش ملی آموزش عالی در غرب کشور به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس دانشگاه رازی با حضور وزرای علوم، آموزش و پرورش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رؤسای سابق دانشگاه و مقامات کشوری و استانی، در سالن اجتماعات دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.
این همایش به صورت یکروزه به مناسبت پنجاهمین سال تأسیس دانشگاه رازی با هدف تبیین هویت، تاریخ، گذشته و تجربهای آموزش عالی در غرب کشور و بازنگری و بررسی اثربخشی به لحاظ تربیتی و آموزش نیروهای انسانی، فنی، تکنیکی، صنعتی، تحقیقات صورت گرفت.
مهمانانی از وازارتخانههای آموزش عالی، وزیر علوم، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، نمایندگان مجلس، علما، اندیشمندان، دانشجویان، جامعه دانشگاهیان، پژوهشگران و اهل علم در این همایش حضور داشتند.
جاذبههای کشور باید مانع از مهاجرت نخبگان شود
عبدالرضا مصری در همایش ملی آموزش عالی در غرب کشور اظهار داشت: هر چند مشکلات اقتصادی در کشور وجود دارد، اما پیشرفتهای علمی کشور در حوزههایی از جمله هستهای، هوافضا، علوم پزشکی و علوم دفاعی قابل مقایسه با زمان استقرار آمریکاییها نیست.
وی با اشاره به انتظارات مردم از دانشگاهها عنوان کرد: انتظار مردم این است خروجی دانشگاهها برای ورود به عرصه خدمت نیازمند حلقه واصل نباشد، البته در دانشگاه فرهنگیان این اتفاق افتاده است.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: پیوند دانشگاه و فرایند جذب باید به گونهای باشد که از قبل محاسبه شده باشد و فارغالتحصیلان به از اتمام تحصیل بیکار نباشند.
وی با بیان اینکه برخی رشتهها با علم به اینکه نیازی به آن نداریم، همچنان دانشجو میپذیرند، افزود: انتظار مردم این است جاذبههای کشور بعد از فارغالتحصیلی به قدری بالا باشد که بعد از هزینههای مادی و معنوی این زحمات و فارغالتحصیلان نصیب خارجیها نشود و جاذبههای کشور مانع از مهاجرت شود.
مصری بیان کرد: باید پایان تحصیلات همزمان با شروع بهکار باشد، نه انتظار برای شغل که این امتیاز نیز به معنای آزمونهای استخدامی است که قبولی در آن قطعی نیست.
وی با اشاره به دیگر انتظارات مردم از دانشگاهها افزود: دانشجوی مسلمان ایرانی باید در طول دوران تحصیل رشد متوازن فرهنگ ایرانی اسلامی همراه با علم را داشته باشد و البته الزامی نباشد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر آموزش ایجاد التزام کرد ماندگار است، اما اگر الزامی باشد فرد گرفتار شخصیت دوگانه خواهد شد.
وی با بیان اینکه دانشگاه باید مسئله محور باشد عنوان کرد: بزرگترین معادن قیر طبیعی نصیب ما شده که دانشمندان میگویند در کشورهای مختلف از این قیر ۳۷ نوع فرآورده حاصل میشود، اما ما هفت نوع فرآورده را نیز نداریم.
مصری افزود: ما قیر را بعد از استخراج به صورت خام صادر میکنیم و فرآوری آن در سایر کشورها انجام میشود و این موضوع به عنوان مسئله باید در دانشگاهها بررسی شود.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با یادآوری جایگاه دانشگاه رازی، از دست اندرکاران همایش ملی آموزش عالی در غرب کشور قدردانی کرد.
دانشگاهیان برای اداره عالمانهتر کرمانشاه ورود کنند
محمدطیب صحرایی، استاندار کرمانشاه در سخنانی نقش مهم دانشگاه در پیشرفت و توسعه جامعه را یادآور شد و اظهار داشت: اگر میخواهیم کرمانشاه پیشرفت کند و جامعهای توسعه یافته داشته باشیم، دانشگاههای استان باید نقش پیش رو را ایفا کرده و به تعارف و گفت و گو بسنده نکنند.
استاندار کرمانشاه با بیان اینکه حوزه و دانشگاه باید پیشرو جامعه باشند، افزود: این دو نهاد باید قدر این نقش و جایگاهی که به آنها داده شده را بدانند و به بهترین نحو از آن استفاده کنند. هرچند که در کرمانشاه مسائل و مشکلاتی وجود دارد، اما فرصتها و ظرفیتهای بینظیری هم داریم که دانشگاهیان ما باید برای کنار زدن این مشکلات و استفاده از ظرفیتها بهصورت جدی پای کار بیایند.
صحرایی تصریح کرد: تولید علم، تربیت عالم و خدمت به جامعه سه وظیفه دانشگاههاست که دانشگاههای کرمانشاه در دو موضوع اول خوب عمل کردهاند و در مورد موضوع سوم یعنی خدمت به جامعه نیز انتظار میرود که نقش خود را ایفا کنند.
استاندار کرمانشاه تاکید کرد: دانشگاههای استان باید به گونهای در توسعه استان و حل مشکلات ایفای نقش کنند که اگر زمانی نباشند، خلاء نبودشان در استان احساس شود.
وی در ادامه به جلسات متعددی که طی ماههای گذشته با جامعه دانشگاهیان استان داشته اشاره کرد و گفت: در این جلسات بارها درخواست داشتیم که دانشگاهیان برای اداره عالمانهتر کرمانشاه ورود کنند و براساس این رویکرد عمل کنیم تا در نهایت به نتایج آن افتخار کنیم.