به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با گذشت یک دهه از تصویب نقشه جامع علمی کشور، اساتید دانشگاهی و صاحبنظران حوزه علم به بیان اهمیت روزآمد سازی نقشه علمی کشور متناسب با تغییرات گسترده علم و فناوری در جهان پرداختند. از سوی دیگر نیز سیاستهای حوزه علم و فناوری نیز باید با گذشت افق زمانی خود، به نیازهای جدید علمی کشور پاسخ دهند تا تحولات حوزه علم و فناوری منجر به شکوفایی کشور در عرصههای بینالمللی شود.
در همین راستا سجاد هجری عضو هیأت اندیشهورز پژوهشکده سیاستپژوهی و مطالعات راهبردی حکمت در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو اظهار کرد: روزآمدسازی نقشه جامعه علمی به طور کلی یک امر ضروری و لازم است، چون شرایط تغییر میکند و جهان نیز به دلایل زیادی در حال تغییر است. علاوه بر این معرفت و علم انسان نیز تغییر میکند. در فرهنگستان علوم اساتید بسیار برجستهای حضور دارند که اگر فرهنگستان علوم با وجود این ظرفیت به روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور بپردازد، تجدید نظر در حوزه علم به شکل بهتری اتفاق خواهد افتاد.
هجری درباره نقش فرهنگستان علوم در روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور افزود: خیلی کم شنیدیم که فرهنگستان علوم نقشی را در نظام علم کشور بازی کند. حالا یا واقعاً بازی نکرده یا اینکه نه بازی کرده ولی رسانهای نبوده که به گوش ما برسد. اکنون که یک کار معین مانند روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور به فرهنگستان علوم واگذار شده است پاسخ به سوال ما درباره عملکرد فرهنگستان داده شده است. واگذاری نقش مهم روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور به فرهنگستان علوم اقدام شایستهای است.
وی در ادامه بیان کرد: در فرهنگستان علوم اساتید بسیار برجستهای حضور دارند که اگر فرهنگستان علوم با وجود این ظرفیت به روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور بپردازد، تجدید نظر در حوزه علم به شکل بهتری اتفاق خواهد افتاد. بهرهگیری از ظرفیت نخبگان و اساتید نیازمند سیاست گذاری صحیح است. امروزه حکمرانی مساوی با مشارکت همه بازیگران است. موضوع حکمرانی در حوزه علمی این است که چگونه مشارکت اساسی بین اساتید و فعلان حوزه علم صورت بگیرد؛ که خود این مسئله نیازمند سیاست گذاری درست است.
هجری افزود: فرهنگستان علوم فکر کند که با چه سیاستی میتواند همه بازیگران نظام علم را برای تدوین دوباره و تجدید نظر درباره نقشه جامع علمی کشور جمع کند. یکی از موارد مهم که میتواند توسط فرهنگستان علوم صورت بگیرد، ایجاد حلقههای کوچک علمی از بازیگران نظام علمی است. این حلقههای کوچک در دانشگاه مختلف به وجود بیایند و امتیازاتی نیز در اختیار آنان قرار داده شود.
هجری درباره بهرهگیری از ظرفیت اساتید در فرایند روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور گفت: میتوان این حلقهها را در پژوهشکدههای مختلف به وجود آورد تا به نحوی خود این حلقهها وارد مشارکت برای روزآمدسازی نقشه جامع علمی شوند. گردآوری حلقههای علمی نیازمند کار سیاستپژوهانه و سیاستگذارانه در حوزه علم و فناوری است. مسئله تجدید نظر در حوزه علم و فناوری یک امر ضروری است. باید در دانستههای علمی تجدید نظر صورت بگیرد و هر مسئله مرتبط با حوزه علم را بررسی کنند تا تجدیدنظر صورت بگیرد.