آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۵۴۱۶۲
یادداشت دانشجویی|

بازاریابی پارتیزانی یا بازاریابی چریکی/ روشی خاص برای شهرت در بازار

رقابت اقتصادی، نوعی از جنگ است شاید بدون خونریزی. اگر بازار را به میدان جنگ تشبیه کنیم یکی از راه‌های موفقیت در این بازار، بازرایابی چریکی است. اما بازاریابی چریکی چیست و چگونه یک چریک اقتصادی شویم؟!

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- امیرحسین زارعی؛ اصطلاح بازاریابی پارتیزانی یا بازاریابی چریکی ما را به یاد جنگ‌های چریکی می‌اندازد. در ایران، اصطلاح جنگ‌های چریکی یا جنگ‌های نامنظم را اولین بار شهید چمران به کار برد و روش‌های ویژه‌ای را برای آن ابداع کرد. این جنگ‌ها طبق اصول کلاسیک جنگی پیش نمی‌روند، بلکه بر اساس غافل گیری دشمن عمل می‌کنند.

در جنگ‌های چریکی غالبا از کمین، شبیخون و خرابکاری استفاده می‌شود. اما این موضوع چه ارتباطی با بازاریابی چریکی دارد؟ در بازاریابی چریکی نیز مثل جنگ چریکی از غافل گیری مخاطب برای جلب توجه استفاده می‌شود. کمپین‌های بازاریابی چریکی از اقداماتی استفاده می‌کنند که برای مردم نامرسوم بوده و باعث جلب توجه آنها می‌شود.

بازاریابی چریکی از کجا آمد؟

این روش اولین بار در سال ۱۹۸۴ توسط «جی کنراد لوینسون» در کتاب خودش با نام بازاریابی چریکی مطرح گردید. او کتاب خود در روش‌های خاص و جدیدی را به عنوان رویکرد بازاریابی پیشنهاد کرد که با روش‌های مرسوم و شناخته شده قبلی تعارض داشتند. لوینسون این رویکرد را زمانی مطرح کرد که تبلیغات تلویزیونی، رادیویی و... روز به روز بیشتر می‌شدند و مردم هم روز به روز از سیل زیاد تبلیغات بیشتر خسته می‌شدند. از این رو لوینسون پیشنهاد کرد که کمپین‌های تبلیغاتی باید خاص و هوشمندانه باشند به طوری که مخاطب دچار شوک شود.

بازاریابی چریکی چیست؟‌

می‌توانیم بازاریابی چریکی را اینگونه تعریف کنیم: به کارگیری روش‌های نامنظم و نامتعارف برای بازاریابی با هزینه کم.

بازاریابی چریکی یا بازاریابی پارتیزانی با عناوین دیگری مثل بازاریابی پنهان، بازاریابی افراطی و بازاریابی نامتعارف نیز شناخته می‌شود. این نوع بازاریابی چند ویژگی خیلی مهم دارد:

-هزینه بسیار کم

- نامرسوم و غیر متعارف بودن

- تاثیرگذاری زیاد

- خلاقانه بودن

مهم‌ترین ویژگی یک کمپین بازاریابی چریکی، استفاده از روش‌های غیر مرسوم و جالب توجه است. اما آیا هر تبلیغ نامتعارفی، بازاریابی چریکی محسوب می‌شود؟! قطعا خیر! در تعریف این روش گفتیم که کمپین بازاریابی چریکی با هزینه کم انجام می‌شود و اگر کمپین هزینه بر باشد، دیگر چریکی نخواهد بود.

اصول بازاریابی چریکی

در یک کمپین بازاریابی چریکی چه اصولی باید رعایت شوند؟ مکانی که قرار است کمپین بازاریابی چریکی در آن اجرا شود بسیار اهمیت دارد و باید بر اساس نوع مخاطب و تبلیغ انتخاب شود مثل فروشگاه، مترو، پمپ بنزین و...

کمپین بازاریابی چریکی باید کاملا خاص و متفاوت باشد. اگر کمپین شما قبلا توسط برند دیگری اجرا شده دیگر نمی‌توان آن را چریکی نامید.

کمپین بازاریابی چریکی باید با هزینه خیلی کم اجرا شود. کمپین چریکی باید در زمان و مکانی اجرا شود که مخاطبان اصلا انتظار آن را ندارند. مثلا در حاشیه یک مسابقه ورزشی یا روی شیلنگ‌های پمپ بنزین. فقط یک بار فرصت دارید!

این کمپین‌ها باید اولین بار به بهترین شکل ممکن اجرا شوند، زیرا قرار نیست تکرار شوند.

شما نمی‌توانید کل برنامه بازاریابی خود را به کمپین چریکی خلاصه کنید.

کمپین چریکی قرار نیست جایگزین دیگر روش‌های بازاریابی شود. کنار آن باید برای دیگر روش‌های بازاریابی هم برنامه داشته باشید.

همه برند‌ها می‌توانند از بازاریابی چریکی استفاده کنند، اما درسه زمان اجرای کمپین چریکی بسیار مهم‌تر است:

۱. وقتی کسب و کارتان نوپا است: اجرای یک کمپین چریکی می‌تواند یک شبه شهرت زیادی برای یک استارتاپ ایجاد کند.

۲. وقتی بودجه کمی دارید: از آنجایی که کمپین‌های چریکی با هزینه کم اجرا می‌شوند، اگر بودجه تبلیغاتی تان محدود است، می‌توانید از این روش کنید.

۳. وقتی محصول جدیدی تولید کرده‌اید: معرفی محصول جدید همواره دردسر‌های خاص خودش را دارد. استفاده از کمپین چریکی بیش از سایر روش‌ها مفید خواهد بود.

هیچ تضمینی برای موفقیت این نوع بازاریابی وجود ندارد. اگرچه بازاریابی پارتیزانی مزایای زیادی مثل کاهش هزینه‌ها و تاثیر بیشتر دارد، اما اگر به خوبی اجرا نشود، ممکن است باعث ترس مردم یا هر نوع آزار دیگری شود و در این صورت نتیجه معکوس خواهد داشت.

در تصاویر زیر نمونه‌هایی از بازریابی پارتیزانی را مشاهده می‌کنید.

 

بازاریابی پارتیزانی یا بازاریابی چریکی/ روشی خاص برای شهرت در بازار

بازاریابی پارتیزانی یا بازاریابی چریکی/ روشی خاص برای شهرت در بازار

 

*انتشار یادداشت‌ها به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

 

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار