به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از یزد، کرسی آزاداندیشی پنجشنبه شب در دانشگاه علوم پزشکی یزد برگزار شد که در این نشست چند نفر از دانشجویان در جایگاه موافق و مخالف با موضوع این نشست به سوالات دانشجویان در خصوص دفاع مقدس پاسخ دادند و در مورد اینکه آیا هشت سال دفاع مقدس جنگ نظامی بود یا گنج معنوی؟اظهار نظر کردند که این سوالات و پاسخ آنها به شرح زیر بیان شده است:
سوال: آیا هشت سال دفاع مقدس جنگ نظامی بود یا گنج معنوی؟
دانشجوی موافق با گنج معنوی بودن هشت سال دفاع مقدس در پاسخ گفت: آنچه که باعث تفاوت جنگ ما با سایر جنگ ها و حتی جنگ های جهانی شد شامل سه عامل عمده موضوع فرماندهی جنگ، مدیریت و سبک خاص عملیات ها و همچنین هویت و انگیزه مردم ما می باشد که در هشت سال دفاع مقدس انگیزه مردم ما فقط جنگ وطن پرستانه نبود بلکه انگیزه الهی نیز داشتند و این ها باعث شده بود که جنگ ما از سایر جنگ ها در جهان متمایز باشد.
این دانشجو تصریح کرد: دفاع مقدس گنج معنوی بوده است و بر چند پایه بنا نهاده شده است که توکل بر قدرت خداوند و نترسیدن از غیر از خدا و عمل به فریضه جهاد این چند پایه می باشند و رزمندگان ما در هشت سال دفاع مقدس براساس این فرایض در مقابل دشمنان ایستادند و با توجه به اینکه کشور نوپای ایران با امکانات کمی که داشت توان مقابله با ابرقدرت ها را نداشته است اما عراق با حمایت این ابرقدرت ها نتوانست با ایران پیروز شود زیرا که ما معتقد بودیم این حکومت حکومتی الهی است و این جنگ نشان از گنج معنوی داشت.
وی خاطرنشان کرد: درخواست صبر از خداوند و درخواست شهادت در راه خدا از جمله دیگر شرایط هشت سال دفاع مقدس ما بود که این را به گنج معنوی تبدیل کرده بود و شهید و خون شهید نیز شاهدی بر این هشت سال می باشد که هنوز هم مردم ما با این شهدا مانوس هستند و خود را مدیون این شهیدان می دانند.
این دانشجو افزود: ما معتقدیم که جنگ ما جنگ نظامی نبوده است زیرا در آغاز جنگ ما به دور از استکبار انقلاب کرده بودیم و در مقابل آنها ایستاده بودیم و شرایط ایجاب می کرد که انقلاب را به کل جهان صادر کنیم و استکبار به خوبی می دانست اگر زمانی این اتفاق بیافتد اهداف استعمارطلبانه آنها بر باد می رود و این عاملی شده بوده که با تمام توان خود در مقابل ما بایستند و به ما حمله کنند که از طرف آنها این حمله نظامی بود اما برای ما که این جنگ هم برسر اعتقاداتمان و هم اسلام و انقلاب بود این گنج معنوی بود.
دانشجوی دیگر در سوالی مطرح کرد که آیا این درست است که جنگ ما جنگ الهی بود در حالی که پس از فتح خرمشهر حتی ما تا خاک عراق هم پیشروی کردیم و آیا این کشورگشایی نبود؟
دانشجوی حاضر در کرسی آزاداندیشی در پاسخ به این سوال نیز بیان کرد: جنگ ما جنگ مرزها نبوده است بلکه برای اعتقادات ما بوده است و این دلیلی بر ورود ما به جنگی که عراق شروع کرد، بود و همچنان که امام(ره) فرمودند ما خواستیم که پرچم لا اله الا الله را با کرامت برافراشته نمایند و اینکه ما چرا قصد صلح نداشتیم دلیلش این است که سازمان ملل در آن زمان هم با ما نبود و با توجه به اینکه ما چیزی در دست نداشتیم و با بی اعتمادی که نسبت به صدام وجود داشت اگر ما وارد گفت وگو می شدیم مجبور می شدیم که حتی خاک کشور را نیز در این راستا به عراق دهیم و این ادامه جنگ برگ بنده ای برای ما در صلح بود.
وی تصریح کرد: ما اگر به سخنان مقام معظم رهبری در جمع دانش آموزان توجه کنیم ایشان به چند نکته تاکید می کنند اول اینکه اگر بخواهیم چیزی را تعریف کنیم باید به دو عامل توجه داشته باشیم اول اینکه این اتفاق از کجا شروع شده و چگونه ادامه پیدا کرده و به کجا رسیده است و نکته دوم نتیجه آن چیست که اگر این صحبت ها را در رابطه با جنگ تطابق دهیم خواهیم فهمید که در این اتفاق چه کسی پیروز شده و جنگ معنوی بوده یا جنگ نظامی بوده است.
یکی دیگر از دانشجویان حاضر در این نشست نیز در پاسخ به این سوال که دفن شهدا در دانشگاهها استفاده ابزاری از آنها است، گفت: این امنیتی که الان ما بدان دست پیدا کرده ایم به دلیل خون این شهیدان است و این هیچ تناقضی ندارد که شهید با آن قداستی که دارد در دانشگاه ها دفن شود و حتی می تواند معنویتی در دانشجویان بوجود آورد و در واقع ما زیادی هستیم نه شهیدی که در دانشگاهی تدفین می شود.