با وجود تبلیغات فراوانی که در رسانههای جمعی، خاصه رسانه ملی صورت میگیرد و شعارهایی که داده میشود، بندرت میشد که در نمایشگاههای کشور کالاهای ایرانی...
گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، سید محمد مهدی موسوی؛ فرصتی دست داد تا به همراه خانواده سری به نخستین نمایشگاه لوازم صوتی، تصویری و جهیزیه عروس استان که در محل دائمی نمایشگاههای قم برگزار شد، بزنیم.
آنچه در بدو ورود قابل توجه بود، حضور انبوه شهروندانی بود که در آستانه سال جدید و موسمِ شب عید آمده بودند تا با گشت و گذاری در غرفه های فروش لوازم خانگی و البته اندکی چانه زدن برای تخفیف گرفتن، وسیله مورد نیاز خود را در چنین ایام پرترددی ابتیاع کنند.
جدای از شلوغی سالن اصلی و چینش بعضا نامناسب برخی غرفه ها، آنچه بیش از همه جلب توجه می کرد، بالا بودن قیمت ها بود که بنا بر گفته فروشندگان آنها طی یکی دو ماه اخیر، بر اثر مسائلی چون تحریم و نوسانات شدید بازار ارز و ایضا بی انصافی و سودجویی عدهای، برخی از اقلام بین 80 تا 100 درصد افزایش قیمت داشته اند.
با وجود چنین گرانی بی سابقه ای، مردم البته دست از خرید لوازم خانگی برنداشته اند و بویژه خانواده ها برای تهیه جهیزیه عروس، با دقت خاصی مشغول بررسی قیمت ها و همچنین کیفیت های اجناس و کالاها بودند.
در این میان آنچه واقعا مایه بسی تاسف بود، اینکه با وجود تبلیغات فراوانی که در رسانه های جمعی، خاصه رسانه ملی صورت می گیرد و شعارهایی که داده می شود، بندرت می شد کالاهای ایرانی بویژه در بخش لوازم خانگی در این نمایشگاه یافت شود و حال آن که کالاهای کشورهای چین، ترکیه ، مالزی و غیره به وفور در نمایشگاه به چشم می خورد و از مشتریان خود به نوعی دلرُبایی می کرد!
گشت و گذاری کوتاه در بازار قم نیز ما را با انبوه مغازه هایی روبرو می سازد که تبلیغات عظیم و جذاب سامسونگ و ال جی و دیگر برندهای خارجی، سرتاسر آن را فرا گرفته و این در حالی است که متاسفانه به سختی می توان جنس ایرانی به ویژه در زمینه لوازم صوتی- تصویری را در مراکز اصلی خرید و فروش یافت.
به نظر می رسد در مقام عمل، آن طور که باید و شاید به کالای ایرانی بهایی لازم داده نمی شود، ضمن آن که متاسفانه این ذهنیت در بین بخش قابل توجهی از مردم شکل گرفته که کالای خارجی بهتر از کالای ایرانی است!
البته کسی منکر ضعف برخی کالاهای ایرانی در مقایسه با نمونه های مشابه خارجی نمی شود؛ اما به نظر می رسد این ذهنیت نشات گرفته از همان فرهنگ غلطی است که ریشه در ضرب المثل معروف دارد که «مرغ همسایه غاز است».
به راستی چه کسی است که متوجه نباشد نقطه مقابل خرید کالای خارجی، نابودی فرصت های شغلی و تشدید بحران بیکاری جوانان کشور و شهر و دیارمان است.
«تولید ملى، حمایت از کار و سرمایهی ایرانى» اگرچه شعاری به ظاهر اقتصادی است؛ اما بنا به تاکید رهبر معظم انقلاب، بخش عظیم حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی به مردم باز میگردد و نقش افراد جامعه در این حمایت نه تنها کمرنگتر از دولت و حلقههای اصلی اقتصاد تولید یعنی کارگران و سرمایهگذاران نیست، بلکه این نقش بسیار اساسی و با اهمیت است؛ چراکه کم اقبالی افراد جامعه نسبت به تولیدات داخلی ریشهای فرهنگی دارد؛ چه آن که این موضوع چرخشِ چرخهای کار و صنعت را با چالش جدی مواجه ساخته و به رکود اقتصادی – اجتماعی منجر خواهد شد.
دقیقا از همین رو بوده که مقام معظم رهبری، سهم مردم را در تحقق شعار «تولید ملى، حمایت از کار و سرمایه ایرانى» مهمترین سهم یعنی مصرف تولیدات داخلى عنوان کرده و فرمودند: «عمده، مردمند. شما باید کالاى ایرانى بخواهید. این افتخار نیست؛ این تفاخر غلطى است که ما مارکهاى خارجى را در پوشاکمان، در وسائل منزلمان، در مبلمانمان، در امور روزمرهمان، در خوراکىهایمان ترجیح بدهیم به مارکهاى داخلى؛ در حالى که تولید داخلى در خیلى از موارد بسیار بهتر است».
البته جای هیچ شک و تردیدی وجود ندارد که باید روز به روز کیفیت محصولات داخلی را ارتقا داد.
این مهم بویژه مورد نظر و عنایت مقام معظم رهبری بوده است تا آن جا که معظم له در یکی از دیدارهای خود با هزاران تن از کارگران کشور با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی در زمینه مصرف کالاهای ساخت داخل اظهار داشتند: «به موازات استقبال مردم از تولیدات داخلی، لازم است کیفیت و مرغوبیت این کالاها، به حد قانع کنندهای برسد.»
ایشان همچنین افزودند: «باید کاری کنیم که کالای داخلی در نظر مصرف کننده ایرانی و غیرایرانی کالایی مطلوب، بادوام و زیبا باشد که البته دستگاههای دولتی باید پیش نیازهای تحقق این هدف از جمله آموزش مهارتهای مختلف را تأمین کنند.»