به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، مهدی تلوری امروز در جمع دانشپژوهان دوره آموزشی- تشکیلاتی خط امام(ره) در سالن اجتماعات اردوگاه دشت بهشت شاندیز بیان داشت: حسن فعلی و فاعلی دو عمل مهم هستند که باید در کنار یکدیگر شرایط ایجاد یک عمل خوب را فراهم کنند.
وی ادامه داد: باید مراقب باشیم که در انجام رفتارها و اعمال خود کارهایی را که خلاف شرع، خلاف بین عقل و خلاف عرف باشد، انجام ندهیم.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه مهمترین عنصر در اخلاق تشکیلاتی اخلاص است، بیان داشت: در اخلاص حسن فعلی و فاعلی در کنار هم قرار میگیرند و دست شما در انجام اعمال و رفتارهای خود تنها به سوی خداوند دراز میشود.
تلوری با بیان اینکه اولین گروهی که وارد صحرای محشر میشوند علما هستند نسبت به عالمانی که اخلاص در عمل ندارند، انتقاد کرد و گفت: زمانی که خداوند از عالم میپرسد علم خود را در چه راهی به کار بردی، آن عالم میگوید: علم و دانش خود را تنها در راه رضای تو استفاده کردم و خداوند به او میگوید: دروغ میگویی تو علمت را برای به رخ کشیدن دیگران ترویج کردی و سپس آن عالم با صورتی که به زمین خورده، به سمت جهنم کشیده میشود.
وی ادامه داد: دسته دومی که وارد صحرای محشر میشوند، شهدا هستند و هنگامی که خداوند می فرماید چه کسی هستید و چه کردید، شهید میگوید: من برای رضای تو جانم را از دست دادم و خداوند به او میگوید: دروغ میگویی تو به این خاطر جان خودت را فدا کردی که شجاعتت را به رخ دیگران بکشی و اینچنین با روی به زمین خورده او را به جهنم میبرند.
این استاد دانشگاه اعمال را در صورت نداشتن فاکتور اخلاص اعمالی بیهوده و برای خود دانست و افزود: چرا ما خیلی ساده گناه میکنیم و اکثر گناهانی که از مسئولان، روسای دولت و مجلس در ذهن داریم را خودمان تکرار می کنیم؛ اما آیا اگر کار ما برای رضای خداوند باشد، دچار این آفتها میشویم؟
تلوری با بیان اینکه 800 آیه در خصوص اعضا و جوارح داریم زبان را یکی از مهمترین عضوهای ایجاد کننده گناه دانست و خاطرنشان کرد: 500 آیه از جمع 800 آیه مربوط به اعضا و جوارح در خصوص زبان است و روایت داریم که 64 گناه از سوی زبان برای انسان ثبت میشود که من خود شخصاً به 23 عدد از این گناهان رسیدهام و پناه میبرم به خداوند از باقی این گناهان زبانی.
وی تصریح کرد: کاری که برای خداوند باشد، خود به خود سیستم بدن شخص انجام دهنده را در برابر گناه قفل می کند و رفتار ما را ناخودآگاه شبیه به شهدا میکند.
این استاد دانشگاه به خاطرهای به نقل از امام(ره) اشاره کرد و افزود: یک شب امام(ره) خطاب به بنی صدر فرمودند «هی نگوید من، بگویید مکتب من» و من نیز در زمان جوانی استادی داشتم که دریای اخلاق و علم بود، او پس از این صحبت امام(ره) به من گفت: روزی به خانه رفتم و زنگ در را زدم .همسرم گفت: کیست، گفتم: منم؛ اما در باز نشد برای مرتبه دوم زنگ را به صدا درآوردم و در برابر سوال همسرم همان پاسخ را تکرار کردم؛ اما باز هم در باز نشد در مرتبه سوم در برابر سوال همسرم که پرسید کیست؟ گفتم مکتب من و همسرم در را گشود و این نشان میدهد که صحبتهای امام(ره) در آن زمان در عمق جان مردم ریشه میکرد و حتی در این حد مردم نسبت به آن جدی بودند.
تلوری با بیان اینکه زلیخای شهوت را در دل خود بکشید، گفت: حضرت یوسف(ع) در ابتدای کار خود در دام زلیخا افتاد، زلیخایی که همه شما به آن گرفتار میشوید اگر دام شهوت نفس خود بتوانید عبور کنید یک به یک پنجرههای خداوند برای شما باز میشود آنچنان که یوسف پس از عبور از زلیخا علم تعبیر خواب را آموخت.
تقوا دومین مرحله در پذیرفتن اعمال شما در درگاه خداوند است
وی تقوا را ترمز داشتن در انجام اعمال دانست و افزود: در صدر اسلام صحابه پیامبر(ص) آموخته بودند که کیسه کوچکی از شن را در بین دندانهای خود گذاشته و تنها حرفی را بگویند که به آن فکر کردهاند.
این رزمنده ادامه داد: من شاگردی داشتم به نام حسین که در 17 سالگی به شهادت رسید به قدری این جوان انقلابی در اعمال خود دقیق بود که گاهی من در نماز به او اقتدا میکردم.
تلوری خاطرنشان کرد: روزی متوجه شدم حسین نوجوان انقلاب در عبور از مغازهها به هیچ عنوان به ویترینها نگاه نمیکند. از او پرسیدم دلیل این رفتارش چیست گرچه در ابتدا حاشا می کرد؛ اما در نهایت گفت: من پدری دارم که وسعت مالی خوبی ندارد. اگر در ویترین مغازه چیزی را ببینم و از او بخواهم که در توانش نیست، شرمنده او و خدا میشوم و من طاقت این شرمندگی را ندارم.
وی به انتقاد از جوانهای دهه 70 انقلاب پرداخت و گفت: چرا امروز با وجود اینکه میدانیم پدر و مادرهایمان توان برخی خواستههایمان را ندارند؛ اما به آنها فشار می آوریم تا شرمنده شان کنیم؛ چرا کمی فکر نمیکنیم که آیا رفتارهای ما خداپسند است یا خیر، سپس عمل کنیم.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه شما نمیتوانید اختلاس سه هزار میلیاردی کنید، خاطرنشان کرد: شما در اطراف خود به عنوان یک سرباز ارزشی یک دلار هم پیدا نمیکنید که بخواهید اختلاس کنید؛ اما می توانید مراقب تقوای خود باشید. پس به این فکر نکنید که باید تلاش کنم مفسد مالی نشوم، بگویید باید تلاش کنم در علم و تقوا سرآمد شوم.
خستگی ناپذیری و جامعیت داشتن دو مرحله دیگر در رسیدن به قرب الهی است
تلوری با بیان اینکه تلاش کنید در علم و عبادت و تمامی مراحل زندگی جامعیت داشته باشید، گفت: جامع الاطراف باشید نه اینکه در یک مقوله از زندگی افراط کنید و در مقوله ای دیگر عقب بمانید.
وی اعتدال را از دیگر موارد در رسیدن به جایگاه مناسب در پیشگاه خداوند دانست و افزود: به فرموده آیتالله دکتر فیض، نوه فیض کاشانی که شاگرد آیت الله خویی بودند می فرماید دانشجو باشید نه دانش جو؛ زیرا دانش جو، کسی است که علم دیگران را در دهان میگذارد، می چرخاند و قورت میدهد؛ اما دانشجو کسی است که به یاد خدا بوده و جوینده دانش برای دین و اسلام خود است.
این رزمنده با بیان اینکه تلاش کنید در مسیر رسیدن به رضایت خداوند از خود و نفستان عبور کنید، گفت: در نکته مهم دشمن شناسی این را بدانید که لبخند آمریکایی ها به ما مانند دعوای دو گنده لاتی است که یکی از آنها می گوید ما با شما دعوا نداریم و هنگامی که ما گارد خود را شل میکنیم مشتش را بر پهلو و شکم ما می زند و ضعف را در وجود ما جاری می کند هر قدر که نسبت به دشمن کوهتاتر بیاییم او پررو می شود.
تلوری در ادامه به بحث ولایت و شناخت رهبری اشاره کرد و افزود: اعمال ولایت از خود ولایت مهمتر است و مقام معظم رهبری ابتدا خودشان بر سر صندوق رای می روند و بعد میگویند که مردم همه در انتخابات شرکت کنند، این نشان می دهد که اگر می خواهید ولایت پذیری خود را نشان دهید ابتدا در اعمال ولایت پیشقدم باشید.
وی در پایان با بیان اینکه خستگی ناپذیری فاکتور مهم در رسیدن شما به موفقیت های دینی و اسلامی تان است، تصریح کرد: جهاد اکبر باید در وجود تمامی شما به عنوان یک آرمان شکل بگیرد و بدانید هر لحظهای که می گذرد شما را به گور نزدیکتر میکند پس برای گوری که مقصد همه ماست کوله باری بسازید که بتواند شما را در پیشگاه خداوند سربلند نگه دارد.