به گزارش "خبرگزاری دانشجو"، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و امور فناوری وزارت علوم؛ در جمع معاونان پژوهشی دانشگاهها و مدیران شرکتهای دانشبنیان قزوین عنوان کرد: امروزه افراد مایلند وارد دانشگاههایی شوند که با حضور در آن شانس ورود بیشتری به بازار کار را پیدا کنند.
مصطفی کریمیان اقبال افزود: به همین دلیل به زودی دانشگاههایی که کارهای پژهشی انجام نمیدهند از جمله دانشگاههای کوچک در خطر انقراض هستند زیرا دانشجویان تمایلی برای حضور در آن را ندارند.
وی با اشاره به عملکرد قابل قبول دانشگاه صنعتی شریف گفت: این دانشگاه به میزانی که دولت بودجه دریافت میکند، به همان میزان مالیات پرداخت میکند و این مالیات پروژههایی است که در کشور پیادهسازی میکند.
مدیر امور فناوری وزرات علوم یادآور شد: اگر برای دانشجویان پس از تحصیل شغل ایجاد نکنیم، جذابیت دانشگاه کم خواهد شد لذا با تقویت شرکتهای دانشبنیان میتوان برای افراد خوش فکر و فارغ التحصیلان شغل پایدار ایجاد کرد.
کریمیان افزود: تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و شرکتهای دانشبنیان به عنوان حلقههای مفقوده باید جدی گرفته شود تا بتوانیم ایدههای نو را به محصول تجاری تبدیل کرده و به سود اقتصادی دست یابیم و اشتغال را توسعه دهیم.
وی همچنین توضیح داد: وزارت علوم باید نقش جدی در اقتصاد دانشبنیان داشته باشد و تمام زیرمجموعههای این وزارتخانه را نیز چنین نقشی را ایفا کنند تا دانشگاه رسالت جدی در توسعه داشته باشد.
مدیر امور فناوری وزرات علوم گفت: برای افزایش بهره وری دانشگاهها باید رسالتهای منطقهای هر دانشگاه در نظر گرفته شود و سر فصلهای دروس مختلف تغییر کند و نقش مراکز رشد و فناوری تبیین شود.
کریمیان درباره راههای افزایش بهرهوری و بهبود زیرساختها در دانشگاهها ابراز داشت: اولین راه توجه به دانشگاهها در حوزه فناوری و نوآوری است که در آن با تجاری سازی ایدهها به عنوان یک دانش فنی و فروش آن، دانشگاه را به سمت اقتصادی شدن ببریم.
وی عنوان کرد: دولتها مانع توسعه و رشد بخش خصوصی هستند و نقش سازندهای ندارند بلکه باید سیاستگذاری و نظارت کند و کارها به بخش خصوصی واگذار شود.
گفتنی است، مدیرکل دفتر برنامهریزی و امور فناوری وزارت علوم ضمن بازدید از شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فنآوری امام خمینی(ره)، با مدیران شرکتهای دانشبنیان دیدار و نیازهای آنهارا در خصوص کاهش وابستگی خود به دولت و استفاده از سرمایه های بخش خصوصی برای بازاریابی محصول تولیدی بررسی کرد.