به گزارش خبرنگار«خبرگزاری دانشجو» از مشهد، سروش علی مرادی امروز در همایش«تبدیل علم به ثروت» در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد در رابطه با تبدیل دانش به ثروت و جایگاه دانشگاه در این راستا گفت: این فرآیند در دنیا به صورت مناسبی تعریف شده؛ به طوری که در کشور انگلستان دانشگاهها بیشترین سهم تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص دادهاند.
وی افزود: دغدغه بالاترین مقام کشور این است که چنانچه بخواهیم حرکتی انجام دهیم این حرکت باید از دانشگاهها آغاز شود.
دبیر جشنواره ملی شیخ بهائی با طرح این پرسش که چگونه باید به این خواسته رهبر معظم انقلاب پاسخ گفت، تاکید کرد: لزومی ندارد از تکنولوژی بسیار بالایی برخودار باشید؛ بلکه باید بدانید کشور ما به چه محصولاتی نیازمند است.
علی مرادی با تاکید بر اینکه پایه علم باید تبدل به ایده قابل تجاری شدن شود، خاطرنشان کرد: امکان پذیری ایده و تناسب روش اجرایی ایده، تشریح دقیق مراحل اجرایی ایده، دامنه کار بر نتایج ایده، تناسب هزینههای پیش بینی شده، نو و ابتکاری بودن ایده، تاثیر سرعت تغییرات تکنولوژی و طول عمر آن و تاثیر شرایط اقتصادی از جمله نکاتی است که در ارائه یک ایده فن آورانه باید مورد توجه قرار داد.
وی ضمن اشاره به اینکه متاسفانه ما دارای پژوهشهای نفتی هستیم که همین عامل سبب ایجاد بیانگیزگی در دانشجو میشود، گفت: تولید دانش متناسب با نیازهای مختلف جامعه، تقویت ایده پردازی در راستای تولید ایدههای فن آورانه، فرهنگ سازی در جهت تولید ایدههای صنعت ساز و حمایتهای لازم در تولید فناوریهای صنعت ساز، جایگاه دانشگاه را در فرآیند کسب و کار مشخص میکند.
مدیر نوآوری و تجاری سازی فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: هنگامی که دانشجو درصدد است محصولی را به بازار ارائه دهد قبل از ورود به بازار باید به نقاط ضعف و قوت، رقبا و وضعیت فعلی و آینده بازار توجه داشته باشد.
مرادی در پایان گفت: حوزه علوم انسانی بسیار جای کار دارد به طور مثال با توجه به انبوه زائران در خراسان رضوی باید به این مسئله بپردازیم که زائران رضوی از نظر فرهنگی نیازمند چه محصولاتی هستند؛ حال باید از خود پرسید که آیا بازار فرهنگی مشهد در دست ماست یا چینیها.