به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از زنجان، یکی از مشکلاتی که دانشجویان تشکیلاتی با آن دست و پنجه نرم می کنند، عدم توجه کافی به مسائل علمی خود به عنوان اولین وظیفه یک دانشجو در محیط دانشگاه است. بسیاری از دانشجویانی که وارد تشکل های دانشجویی می شوند، با مشکل فعالیت های غیر ضروری مواجه می شوند که در برخی اوقات نیز لطمات فراوانی به تحصیل ایشان وارد می سازد.
به سراغ امین معصومی از دانشجویان فعال دانشگاه زنجان رفتیم. وی توانسته اند علاوه بر کارهای علمی متنوع مثل ارائه مقالات پژوهشی که نیازمند صرف زمان است، از انجام فعالیت های تشکیلاتی نیز غافل نشده و حتی برای حضور در شورای صنفی دانشجویی نیز اقدام کند.
گفت و گوی خبرگزاری دانشجو را با این جوان پویای ابهری می خوانید:
کمی از خودتان بفرمایید و از اینکه فعالیت علمی تان را از چه زمانی آغاز کردید؟
اینجانب امین معصومی متولد ۲۳ اسفند ۷۴ در استان زنجان و شهرستان ابهر هستم. دوران دانش آموزی خود را در این شهرستان گذرانده و از همان دوران راهنمایی با حضور در انتخابات شورای دانش آموزی، فعالیت های اجتماعی خود را شروع کردم.
در دوره دبیرستان و آغاز دوره جوانی این فعالیت ها رنگ و بوی اجتماعی و علمی به خود گرفت و از آن زمان و در کنار تحصیل و انجام فعالیت های اجتماعی، پژوهش و حضور در مجامع علمی را نیز تجربه کرده و به لطف خداوند و در سن 19 سالگی اولین طرح علمی خود را به ثبت رساندم و این طرح در لیست مقام های برتر علمی کشور قرار گرفت.
همچنین با حکم ریاست اداره ورزش و جوانان شهرستان ابهر، مرداد 1394 به عنوان مشاور ریاست اداره ورزش و جوانان ابهر منصوب شدم.
شما امروزه در زمینه ارائه مقالات علمی هم فعالیت می کنید که برای جوانی به سن شما بسیار جالب توجه شمرده می شود. راجب مقاله اخیرتان که موفق به ثبت آن شده اید، توضیح بدهید.
با توجه به این که ابزاری مناسب و پایا جهت اندازه گیری مطلوبیت کالاهای ورزشی در کشور وجود نداشت، من و دوستانم به عنوان دغدغه ذهنی خود این طرح را مطرح کرده و بنده نیز مراحل اولیه این طرح را نگارش کرده و پس از مشورت کردن با بزرگان این عرصه برای عملی کردن این پروژه مصمم تر شدم.
پس از شش ماه این طرح برای اولین بار به این کنفرانس علمی ارائه شد تا هم در بحث مدیریتی و هم در بحث بازاریابی مورد ارزیابی قرار گیرد که به لطف خداوند و تلاش های انجام شده، این طرح مورد پذیرش قرار گرفت.
آیا کارهای علمی دیگری هم در دست اقدام دارید؟
انشاالله در ایام پایانی سال یک طرح در رابطه با نقش اوراق مشارکت در اقتصاد مقاومتی که در همایش بزرگ اقتصاد مقاومتی برگزار خواهد شد، ارائه خواهم کرد و طرح دیگر بنده که در دست اقدام و انجام است، طرح بهره وری رفتاری سازمان های دولتی است که به زودی به مرحله ارائه خواهد رسید.
اکثر مدیران موفق همواره سعی کردند تا از ایام نوجوانی و با حضور در تشکل های مختلف، تجربیات لازم را به دست آورند تا در زمانه مدیریت خود، از این تجربیات استفاده کرده و تبدیل به یک مدیر موفق شوند. شنیدم که شما علاوه بر انجام فعالیت های علمی دستی هم در تشکیلات دارید. از سوابق قبلی تشکیلاتی خودتان بفرمایید؟
بنده در دوران دانش آموزی مسئول انجمن های سیاسی- اجتماعی و انتظار- مهدویت محل تحصیل خود بوده ام و سابقه مسئولیت علمی- پژوهشی بسیج پایگاه امام حسین ابهر را نیز در کارنامه خود دارم.
با توجه به شروع دوران دانشجویی نوع دغدغه های بنده نیز همانند تمامی جوانان انقلابی کشور، به سمت مطالبه گری گراش پیدا کرد و آنچه یک دانشجوی مطالبه گر بدان نیز دارد که حضور در تشکیلات است. طبق فرمایش مقام معظم رهبری که دانشجو باید مطالبه گر، فعال و خواهنده باشد، در خوشبختانه با تشکل های دانشجویی دانشگاه و همچنین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، در دانشگاه زنجان ارتباط و تعامل خوبی داشته و در صورت امکان نهایت توانایی خود را در این راستا گذاشته و خواهم گذاشت.
شما در همین ایام کوتاهی که دانشجو شده اید، با ارائه چند مقاله علمی نشان دادید که عزم راسخی در پیشبرد اهداف علمی خود دارید. اما شاهد بودیم که در انتخابات اخیر شورای صنفی دانشگاه زنجان به عنوان کاندیدا شرکت کردید. چرا احساس کردید باید در شورای صنفی حضور پیدا کنید و مشکلات شورای صنفی دانشگاه زنجان را در چه می بینید؟
شورای صنفی از آنجا که ملجا و شنونده درد دانشجویان است و با توجه به اینکه طی چندین سال گذشته، از اهداف پیش بینی شده و اساس نامه خود دور عمل کرده است، این احساس را در خود دیدم که شاید بتوان این مسئله را به عنوان یک فعال دانشجویی احقاق حق کنم تا بتوانیم اقدامی انجام دهیم که شورای صنفی دانشگاه زنجان جایگاه واقعی خود را بدست آورد.
در دانشگاه زنجان، شورای صنفی باید به عنوان یک نهادی مستقل به وظایف و اختیارات خود عمل کند و اعضا آن نباید اجازه دهند که نهاد و اشخاص دیگر در آن اعمال نفوذ و رای کنند، بلکه ارائه مشورت و پیشنهاد باشد تا سیاسی کاری و اعمال قدرت در این راستا، صورت نگیرد و این امر محقق نمی شود مگر این که هم مسئولان دانشگاه و هم اعضای شورای صنفی، با تعامل سازنده و گفتمان منطقی این مهم را به انجام برسانند.
از نظر شما دانشجویان چه مقدار و چگونه می توانند برای رفع مشکلات صنفی خود اقدام کنند؟
همانطور که هر شغل و رشته ای مشکلات صنفی خود را دارد و هر کدام اتحادیه صنفی و شورای صنفی مخصوص خود را دارند، از این رو دانشجویان کل کشور باید دست در دست هم، و از طریق اتحادیه تشکل های صنفی کشور که از طریق دبیران شورای صنفی هر دانشگاه انتخاب می شوند، صدا و مشکلات خود را به گوش مسوولین بالادستی کشور برسانند.
در نهایت این دانشجوست که با شجاعت و مطالبه گر بودن خود می تواند در چارچوپ قوانین و مقررات صحبت ها، دردها، و مشکلات خود را بیان کنند و مسئولان در این راه باید زمینه حضور و ورود دانشجویان را به مباحث اجرایی اماده کنند.
کمی از فضای صنفی فاصله بگیریم. با توجه به عدم انتخاب شما در انتخابات شورای صنفی، چه برنامه ای برای آینده تشکیلاتی خود در دانشگاه زنجان دارید؟
خوشبختانه دانشگاه زنجان جزو دانشگاه هایی است که دارای تعداد زیادی تشکل دانشجویی است و هر کدام از آن ها هم بر حسب خط فکری و اساسنامه خود، وظایف خود را انجام داده و نقش خود را به عنوان یک تشکل دانشجویی در دانشگاه زنجان ایفا می کند.
تا امروز برخی از مسئولان این تشکل ها به بنده پیشنهاد حضور و فعالیت در تشکل های دانشجویی داده اند؛ اما متاسفانه به علت کمبود فرصت، امکان حضور در تشکل های دانشجویی را نداشتم. اما در دوران فعلی و با توجه به شرایط ایجاد شده در راستای فعالیت های دانشجویی، قطعا حضور پررنگ تری در تشکل های دانشجویی خواهم داشت.
بنده از آن جا که به گفتمان پایبند بودن به ارزش ها و اصول نظام معتقد هستم و همیشه خواهم بود، خط قرمز خود را حفظ این اصول و ارزش ها می دانم، با همین عقیده در تشکیلات دانشجویی فعالیت خواهم کرد.
مسلما هر فردی ابزار های فراوانی برای کسب موفقیت در آینده را معرفی می کند. شما به عنوان یک دانشجوی حزب اللهی و علمی، چه ابزارهایی برای کسب تجربه در دوران دانشجویی را پیشنهاد می کنید تا بتوان فرد مفیدی در آینده بود؟
دانشجو اول باید جایگاه و منزلت خود را درک کند. چون کلمه دانشجو وقتی بر روی فرد گذاشته می شود وی مسئولیت سنگینی را باید بر دوش خود را احساس کند؛ همانطور که جنبشهای دانشجویی نقش مهم و پر رنگ تری در جریان ها و شکل گیری انقلاب اسلامی ایران ایفا کردند.
دانشجو بر حسب پیشینه افتخار آمیز و غرور آفرین که داشته است، باید اصالت خود را حفظ کند و خود را خود باخته و وابسته به برخی جریان های که استفاده ابزاری از دانشجو می کنند نکند چون آینده ی این کشور به حضور دانشجویان و جوانان گره خورده است و ما باید در این مقطع حساس که کشورهای استکبار گر و اسلام ستیز در صدد نفوذ و انحراف هویت و آرمان های ما هستند، باید نقش و جایگاه خود را قدر دانسته و با احتیاط و هوشیاری عمل کنیم.
شما در لابلای صحبت های خود به این نکته اشاره کردید که قصد حضور پر رنگ تر در تشکل های دانشجویی را دارید. مسلما شما مقوله زمان را در نظر گرفته و قصد ندارید تا اجازه دهید، تشکیلات دانشجویی اصطحکاکی در مسیر علمی شما ایجاد کند. چه پشنهادی برای کسانی دارید که مانند شما تمایل به کار علمی دارند ولی از اتلاف زمان خود در تشکل های دانشجویی نگرانند؟
هر دانشجو می تواند طبق آن اهدافی که در ذهن خود پیش بینی کرده است، در رشته دانشگاهی مورد علاقه خود و در راستای سر فصل های تعریف شده دانشگاهی خود تحصیل کند؛ به طوری که بتواند رشته تحصیلی خود را در طرح علمی خود پیاده کند.
و قطعا دانشجویان می توانند با زمان بندی صحیح و استفاده بهینه از زمان های تلف شده که کم هم نیست، هم به تحصیلات خود برسند و هم در تشکیلات دانشجویی ایفای نقش کنند.
در واقع این دو خط موازی را باید به طوری ترسیم کنند که در کنار هم و با زمان بندی مناسب حرکت کند و طبق علایق و ذهن و شناخت خود، طوری از وقت آزاد خود در تشکل ها استفاده کند که روح خود را به کمال برسانند.
موزیآموزی