به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از ساری، پرویز فارسیجانی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل دینی عصر امروز در جمع 600 دانشجوی بسیجی دانشگاه های استان مازندران با اشاره به اهمیت رسانه در دنیای امروز گفت: رسانه، امروز در عصر ارتباطات اصلی ترین ابزار نفوذ و جنگ نرم و ناتوی فرهنگی است و سرمایه گذاری در حوزه رسانه در دنیا بیش از هر چیز دیگری در ابزارهای نفوذ دیده شود.
وی افزود: کلیدی ترین نکته ای که سوال ما می تواند از آنجا شروع شود، این است چرا رسانه مهم ترین و اصلی ترین ابزار نفوذ و جنگ نرم است. مگر چه ویژگی در این ابزار و روش وجود دارد که تمام کشورهای حرفه ای و رسانه شناسان دنیا معتقدند که اگر در جنگ نرم می خواهید موفق باشید با ید رسانه را بشناسید و از آن به درستی استفاده کنید.
این استاد دانشگاه ادامه داد: رسانه از سه بعد پیام، ساختار و مخاطب تشکیل شده است و به دلیل ویژگی هایی مانند جذابترین روش برای مخاطب، موثرترین روش انتقال پیام در کوتاهترین زمان و ماندارگارترین روش برای اثر گذاری بر مخاطب، از اهمیت بالایی برخوردار هستند.
فارسیجانی تصریح کرد: بنابراین می توانیم بفهمیم که رسانه در دنیای امروز بسیار بسیار نزدیک است، هرجا خواستید آن انسان های آنجا را مال خود کنید رسانه را به آنجا ببرید.
وی با بیان اینکه رسانهها به عنوان موثرترین و بهترین ابزارهای انتقال پیام هستند، تصریح کرد: در حوزه دیداری و شنیداری و مکتوب و مجازی، رسانهها دارای کاربردهای ویژه هستند و با شیوههای گوناگونی باعث تغییر یا تقویت باورها در زمینههای مختلف میشوند.
فارسیجانی تاکید کرد: ویژگیهایی مثل تنوع بینظیر رسانه در نوع عرضه محتوا و پیام، خلاقیت و به روز بودن، مبتکرانه بودن رسانه نسبت به عرضه پیام و... از جمله مواردی است که رسانه را دارای اهمیت می کند.
وی ادامه داد: باورم این است که باید از این امکان و توان رسانهها برای شکلدهی به اندیشهها، باورها و رفتارهای جامعه استفاده کنیم. امروز کسی نیست که از تاثیرات رسانه در ابعاد مختلف ناآگاه باشد و نداند دخالت در تغییر عقاید، ارزشها، مهارتها و سلیقهها یکی از کارکردهای رسانه است. رسانهای در این زمینه موفقتر است که بتواند اعتماد مخاطب خودش را در القای پیام جلب کند. اگر این رفتار شکل بگیرد در هنجارهای جامعه اثر میگذارد.
فارسیجانی در ادامه با اشاره به انواع رسانه گفت: رسانه دیداری که مهم ترین و موثرترین نوع رسانه است، رسانه شنیداری، مثل رادیو، موسیقی، رسانه مکتوب، مثل کتاب و مطبوعات و رسانه مجازی یا فضای مجازی است، مانند شبکه های اجتماعی، سایت های مختلفی که برای انواع اموزش و غیرآموزش استفاده می شود و بحث خبرگزاری ها، البته حوزه نرم افزار را هم در این زمینه می توان اضافه کرد.
وی با اشاره به اینکه اهمیت رسانه به لحاظ جذابیت، اثر فوری و آنی و ماندگاری که دارد از همه ابزارها می تواند موثرتر باشد و امروز در حوزه جنگ نرم و نفوذ یکی از مهمترین و موثرترین ابزارهاست، تاکید کرد: رسانههای نوین تصویری سه ویژگی مهم دارند؛ یکی جذابیت بصری است، دوم ایجاد اعتماد در مخاطب است و سوم تنوع و در واقع ایجاد انگیزه برای دیدن یا شنیدن پیامها و برنامههای آن رسانه است.
فارسیجانی تصریح کرد: امروز نزدیک به 3 هزار شبکه دیداری با زبان های مختلف و 7 هزار شبکه رادیویی و در مجموع 10 هزار شبکه علیه انقلاب فعالیت می کند
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه هدف همه این شبکه ها نفوذ در ذهن مخاطبان است، گفت: نفوذ اصلی ترین هدفش استحاله ذهنیت ها و باورهاست و اگر باور را تغییر دادیم، ایمان را می توانیم تغییر بدهیم و ایمان که تغییر کرد همه اخلاق در یک جامعه فرو می ریزد، که شما مشاهده می کنید بخشی از جامعه دچار این وضعیت شده است.
فارسیجانی با بیان اینکه دشمن امروز تمام توان رسانه ای خود را برای استحاله ارزش ها در جامعه ایرانی اسلامی به کار گرفته است، گفت: در کمتر از 2 الی 3 ماه، شبکه ماهواره ای جم، 14 شبکه را برای طیف های مختلف ایران از کودکان و نوجوانان تا فرهیختگان جامعه راه اندازی کرده است و برای همه این اقشار برنامه خارجی با زبان فارسی پخش می کنند و در این مسیر هم تلاش می کنند تا برای نفوذ بیشتر از توان داخلی و سینمای ایران استفاده کنند و شما هم دید که اخیرا به دلیل ضعف مسئولان داخلی در به حفظ بازیگران و سینماگران چند بازیگر و کارگردان ایرانی به این شبکه ها پیوستند و اولین سریال آنها هم ساخته شد.
وی خاطرنشان کرد: رسانه هدفش مهار و هدایت پیام است و برای همین شبکههای ماهوارهای با شیوههای حرفهای از جهت بصری و شکلی، دادهها و اطلاعات خود را به صورت بستهبندیهای جذاب ارائه میکنند تا در دل مخاطبان جا باز کنند و اعتماد او را به دست آورند.
فارسیجانی در پایان با انتقاد از جوانان حزب اللهی گفت: بزرگترین مشکل امروز ما این است که در قشر مذهبی ما، سواد رسانه ای بسیار ضعیف است و جوانان حزب اللهی در حوزه رسانه حضور جدی و فعالی ندارند و عرصه خالی از جوانان مذهبی است و جوانان مذهبی باید وارد این حوزه حساس و مهم شوند.