اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، صبح امروز سی و سومین نشست سالانه اتحادیه جنبش عدالت خواه دانشجویی صبح امروز با حضور وحید جلیلی، مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی افتتاح شد.
جلیلی، مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ضمن گرامی داشت یاد و خاطره مرحوم جلالفر، یکی از اعضای جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: وی یک نمونه نزدیک به دانشجوی تراز اول جمهوری اسلامی بود. من از عزیزان این اتحادیه می خواهم که نگذارند الگو و روش این فرد فراموش شود و وظیفه شما این است که وی را به نسل بعدی جنبش انتقال دهید.
وی تصریح کرد: دانشجو زمانی که وارد دانشگاه می شود، امکان بهره مندی از عصاره فضایل بشری برایش میسر می شود. انسان ها هزاران سال تلاش کردند تا جمع بندی خود را به شکل محصولی به نام علم به نسل بعدی منتقل کنند. همه بشریت از برکات علم برخوردار شده اند، اما برخورداری دانشجو از این نظر متفاوت است که دانشجو به خیل تولیدکنندگان و تولید شوندگان علم تبدیل می شود و صرفا دیگر مصرف کننده نیست.
جلیلی با بیان اینکه گذار علم از مصرف به تولید یکی از شاخصه های دانشگاه است، گفت: اگر دانشگاه را یک کارخانه بدانیم، بسته به این که چه اساتیدی، چه متونی را در چه فضایی منتقل می کند، خروجی های آن متفاوت خواهد شد.
مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ادامه داد: اگر کارخانه دانشگاه متناسب با نیازهای جوانان و فعال، منظم و پرنشاط و هدفمند باشد، خروجی آن به سیر تعاملی کمک خواهد کرد؛ در غیر این صورت امکان دارد خروجی آن ها زایل شود.
وی با بیان اینکه فرآیند اجتماعی یکی از مهمترین ورودیهای دانشگاه است، اظهار داشت: دانشگاه سختافزارهای جامعه را می سازد و قادر به تغییر ذهنیت ها است.
جلیلی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در سه حوزه شناخت نقطه های انحطاط معنویت، عدالت و عقلانیت کار کرد، گفت: شاهکار امام این بود که نقطه های انحطاط معنویت را شناخت و مسیرهای برون رفت آن را یافت. امروز پس از 37 سال از انقلاب اسلامی هنوز بسیاری از چالش های اولیه آنها باقی است، چرا که هنوز کسانی هستند که مخالف مسیر انقلاب بوده و قصد دارند موفقیت های آن را به فرم دیگری جلوه دهند.
مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ادامه داد: در سال های ابتدای انقلاب نوعی از معنویت در جامعه حکمفرما بود و نگاهی به جهان پیرامونی وجود نداشت. امام گروهی که را متحجر خواند که علمدار معنویت در جامعه بوده ولی مسئولیت گریز بودند. ایشان در منشور روحانیت اشاره کردند که اگر انقلاب رخ نمی داد، فضای معنویت ما به سمت دوران وسطا پیش می رفت. هنر امام خمینی این بود که با صبر خود جریان متحجر را شناختند و جامعه معنویت را نجات دادند.
وی با بیان اینکه اگر امام معنویت را نجات نمی داد حرکت انقلابی هم در کشورمان رخ نمی داد، افزود: عدالت؛ محور دومی بود که انقلاب اسلامی بر روی آن کار کرد. در ۱۰۰ سال اخیر جریان مارکسیسم و کمونیست پرچم دار عدالت در جهان بودند و در ایران هم ریشه دوانده بود. آنها معتقد بودند که دین ویژه طبقه سرمایه داری در کشور است تا به فقرا القا کند که ناتوانی شما طبیعی است و خداوند اراده کرده که اربابان شما از جایگاه ویژه ای برخوردار باشند.
جلیلی اضافه کرد: امام در آن میان مبانی دینی را علم کرد و نشان داد که اسلام ناب محمدی با نگاه منحط دروغین تقابل دارد. در قرآن مفهومی تحت عنوان ظلم داریم؛ یعنی اینکه بالاترین ظلم، دروغ به خداوند است و این یعنی افرادی بیایند طرح اندیشه های شبه دینی را در جامعه بیان کنند؛ ولی این در حالی است که خلاف اراده خداوند باشد که مثال های متعددی در سوره یاسین معرفی شده اند.
مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با بیان اینکه اسلام آمریکایی یعنی دروغ بستن به خدا و رسولش بیان داشت: در اسلام امریکایی اقدام ضد دینی را طوری بیان می کنند که رنگ و بوی دینی دارد. اگر شما دانشجویان می خواهید عدالت خواه باشید، باید با بزرگترین ظلم ها مبارزه کنید.
وی با اشاره به محور سوم کارکرد انقلاب اسلامی ادامه داد: عقلانیت، محور سومی است که انقلاب اسلامی در ابتدا آن را مد نظر قرار داد. در ابتدای نهضت نفت حرکت فراگیر پرهیجانی بر روی کار آمد، ولی در 28 مرداد از بین رفت. غربی ها متصور بودند که انقلاب اسلامی هم مانند مابقی حرکت های عظیم در ایران پس از مدتی از بین می رود.
جلیلی گفت: انقلاب اسلامی را با نهضت نفت مقایسه کنید؛ امام به خاطر عنصر عقلانیت توانست مقابل ارتجاع غرب را بگیرد و نگذارد دستاوردهای مردم از میان برود. مقابل جریان تعالی خواه عقلانیت انقلابی، جریان غرب زده ای وجود دارد؛ که در تاریخ معاصر تنها تقابلش با دین را نقد کرده ایم؛ که این یک اشتباه استراتژیک است.
مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ادامه داد: غرب زدگی مهمترین مظهر انحطاط عقلانیت در ایران معاصر است که صدماتی را به فرهنگ ما زده است. حسن تقی زاده، پدر غرب زده ایران مدعی بود که باید از فرق سر تا ناخن پا غربی شویم؛ این اظهارات از یک منظر ضد دینی است، ولی از منظر دیگر ضد عقلانیت است و نشان می دهد که این فرد قدرت محاسبه خود را از دست داده است.
وی با بیان اینکه امروز موضوع باید عقلانیت در جامعه ما از اهمیت بیشتری برخوردار باشد، گفت: امام نشان داد ملت ایران قدرت استفاده از تجربیات گذشته شان را دارند. امروز جریان ارتجاعی را در ایران داریم که شاهد نهضت مشروطه، کودتای 28 مرداد، حمایت 25 ساله غرب از رژیم شاهنشاهی، حادثه لانه جاسوسی، حمایت صددرصد غربی ها از صدام در طول هشت سال دفاع مقدس و استفاده از سلاح شیمیایی بوده اند، ولی باز مدعی اند که باید به غرب اعتماد و با او تعامل کرد.
جلیلی ادامه داد: کسانی می گویند باید با دشمن قسم خورده مان تعامل کنیم در حالیکه این دشمنان به تعبیر قرآن به هیچ قراردادی پای بند نیستند. این جریان در داخل سعی دارد که ولایت دشمن را بپذیرد؛ ما نمی گوییم خائن هستند ولی باید دید که عقلشان در چه مرحله ای قرار دارد.
مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با بیان اینکه امروز وظیفه جنبش دانشجویی دفاع از عقلانیت است، گفت: شهدایی هم چون شهریاری ها و احمدی روشن ها عنصر عقلانیت خود را تقویت کردند. دشمن روش جدیدی را برای زایل کردن عقلانیت در دانشگاه تدوین کرده که می خواهد از طریق آن انقلاب اسلامی را تضعیف کند.
وی در پایان در پاسخ به این سوال که چرا کسی درباره نظام بانکی و خطاهایش برخوردی صورت نمی دهد، خاطر نشان کرد: ما هم نسبت به فضای بانکی کشور انتقاد داریم. شما باید بتوانید در این راستا کارگروه های ویژه ای را تدارک ببنید و صرفا به طرح مسئله بسنده نکنید. مرحوم جلال فرد در موضوع مسکن عملکردهای خوبی را از خود باقی گذاشت و توانست به یک کارشناس این حوزه تبدیل شود؛ خوب است که شما در جنبش عدالت خواه دانشجویی بحث نظام بانکی را به یک کارگروه ویژه تبدیل کنید.